chr19 Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 hei, sitter å lurer på å sette opp en hjemmserver, for lei av å måtte dra med meg den eksterne hdden, så lurte på om det gikk ann å mekke sånn at jeg kunne fått stappa inn en god del plass inn i "en boks" og så koble den til det trødløse nettet? må være enkelt å bruke, for som dere sikkert alt har kjønt så har jeg nesten 0 peil. på data. og vær så snille og ikke bare si: du trenger ett serverprogramm eller du trenmger ett kontrollerkort, si navn på det jeg trenger Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Okei, i og med at du ikke har så veldig mye erfaring med data, så foreslår jeg Windows XP. Regner med at du har det installert. Det du er ute etter, er en FTP-Server. Til Windows liker jeg Filezilla FTP-Server godt. Denne kan du finne her: http://prdownloads.sourceforge.net/filezil...18.exe?download Installer denne, og konfigurer etter eget ønske. Dette er wild guess, men jeg regner med at du har dynamisk IP. Istedenfor å huske masse IP-adresser, lager du et domene som oppdateres når du får ny IP, og peker mot denne. No-IP.com er gratis, og har en god løsning. Registrer deg, sett opp et domene (f.eks. chr19.no-ip.org) og last ned softwaren dems. Der skriver du inn e-mail og passord, og du får logget på. Denne vil da oppdatere IP-en automatisk, forutsatt at serveren/maskinen din er på. Du finner forøvrig softwaren her: http://www.no-ip.com/downloads.php?page=win Og så kommer det vanskelige. Du må forwarde noen porter i routeren. Det betyr at når DU ber om FTP på IP-adressen din/domenet ditt, så må den si til maskinen/serveren at den skal svare på det. Først, hva slags router har du? Om du har et modem først, er det mulig du må åpne porter på det óg. Det kan være en fordel å sette statisk IP lokalt, til serveren, for å slippe å endre dette med gjevne mellomrom. Du finner dette i manualen i routeren, eller på portforward.com. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå