iChristian Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Finnes det noen metoder (annet enn å teste på seg selv) om sprit inneholder Metanol? Jeg kom til å tenke på det i dag at når den store metanolsaken var for et par år siden at de at at det ikke var noen vanlige testmåter som menigmann hadde tilgang til Hvordan ser dette ut nå? (Jeg har ikke sprit for tiden drikker jeg bare vin.) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Den eneste sikre metoden er kjemisk analyse. Alle kjerringrådene som svirret rundt om kring var langt i fra sikre. De fungerte kanskje på store mengder metanol, men blandingen med små mengder er også livsfarlige. Endret 10. september 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Gasskromotografi burde funke bra. Men det utstyret er ikke akkurat til hjemmebruk Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 Gasskromotografi burde funke bra. Men det utstyret er ikke akkurat til hjemmebruk 6843877[/snapback] Kanskje ikke så rart, jeg skjønner ikke hva ordet betyr en gang. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Kan vel for øvrig legge til IR-spektrometri eller destillasjon ved fiksert temperatur Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Har hørt at man kan brenne det og se det på fargen, men men. Sikkert bare et ubruklig kjerring råd det også. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Gasskromotografi burde funke bra. Men det utstyret er ikke akkurat til hjemmebruk 6843877[/snapback] Kanskje ikke så rart, jeg skjønner ikke hva ordet betyr en gang. 6845165[/snapback] Enkelt forklart: Et langt, tynt rør med en "seig" vegg. Du slipper en prøve i den ene enden, og blåser en ikke-reaktiv (inert) gass - f.eks. nitrogen - igjennom slik at prøven kommer ut i den andre enden. Men da vil den være skilt i sine bestandeler, ved at lette partikler med stor luftmotstand vil komme raskt igjennom, mens store tunge klebende partikler vil henge lenge igjen. F.eks. kan man ha en prøve med sprit som skal testes, som man mistenker at det er metanol i. Man heller en prøve av denne (sammen med et standard-stoff som vi kjenner egenskapene til) i den ene enden, og tar tiden fra dette kommer fram til det kommer nye stoffer. F.eks. vil kansje 2 minutter tidsdifferanse tilsvare metanol, mens 2½ er etanol. En variant de fleste kjenner fra naturfagen er den med tusj, trekkpapir og vann - du tegner en prikk med forskjellige vannbaserte tusjer nederst på et stykke trekkpapir, som så henges ned i et vannbad slik at vannet krabber oppover papiret og tar med seg fargestoffene. Noen stoffer fraktes fortere enn andre, og tusjfargen blir splittet opp. http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatography Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå