toriamos Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Har nok en gang, mot bedre vitende kjøpt en gammel Saab. Gearboksen virka fint sånn til å begynne med, litt treg men ellers ok. Siste dagene har den kranglet mer og mer. Porblemet kommer og går - vanskelig å sette i gear fra fri av og til, og raper mellom føste og annet gear. Har skifta gearolje men hjalp ikke så veldig. Bunnpluggen hadde en hel "bukett" med metallspon festa til seg (magnetisk) Noe jeg kan gjøre bortsett fra å skifte gearkasse? Endret 11. september 2006 av toriamos Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Noe jeg kan gjøre bortsett fra å skifte gearkasse? 6837703[/snapback] Overhale den som sitter der... Lenke til kommentar
toriamos Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Noe jeg kan gjøre bortsett fra å skifte gearkasse? 6837703[/snapback] Overhale den som sitter der... 6838224[/snapback] Ja jo - formulerte nok spørsmålet mitt litt feil - er det noe JEG kan gjøre? Overhaling av gearkasse blir sannsynligvis i overkant dyrt. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Har nok en gang, mot bedre vitende kjøpt en gammel Saab. Gearboksen virka fint sånn til å begynne med, litt treg men ellers ok. Siste dagene har den kranglet mer og mer. Porblemet kommer og går - vanskelig å sette i gear fra fri av og til, og raper mellom føste og annet gear. Har skifta gearolje men hjalp ikke så veldig. Bunnpluggen hadde en hel "bukett" med metallspon festa til seg (magnetisk)Noe jeg kan gjøre bortsett fra å skifte gearkasse? 6837703[/snapback] Gammel saab er godsaker... og du er selvsagt sikker på at overføringer mellom girspak til girboks er i orden? (mange girbokser er undøvdnendig skiftet pga slark her) En annen ting: Har du sjekka clutchen? Er vel hydraulikk her, kanskje er det noe gurba med stempelet? Lenke til kommentar
toriamos Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Har nok en gang, mot bedre vitende kjøpt en gammel Saab. Gearboksen virka fint sånn til å begynne med, litt treg men ellers ok. Siste dagene har den kranglet mer og mer. Porblemet kommer og går - vanskelig å sette i gear fra fri av og til, og raper mellom føste og annet gear. Har skifta gearolje men hjalp ikke så veldig. Bunnpluggen hadde en hel "bukett" med metallspon festa til seg (magnetisk)Noe jeg kan gjøre bortsett fra å skifte gearkasse? 6837703[/snapback] Gammel saab er godsaker... og du er selvsagt sikker på at overføringer mellom girspak til girboks er i orden? (mange girbokser er undøvdnendig skiftet pga slark her) En annen ting: Har du sjekka clutchen? Er vel hydraulikk her, kanskje er det noe gurba med stempelet? 6840006[/snapback] Har ikke sjekka overføring mellom spak og boks, men når du sier det, så ser jeg det logiske i å gjøre det, før man går til mer drastiske skritt. Mener og tror at clutchen er god. Har opplevd clutcher som ikke har vært det, men denne føles ok. Metallsponene på bunnpluggen får meg til lure litt, men etter 193000 km er det vel ikke unaturlig at det blir litt slitasje. Har du noen tips om framgangsmåte for å sjekke overføring, eller bør jeg levere inn Saaben til merkeverksted? Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Har ikke sjekka overføring mellom spak og boks, men når du sier det, så ser jeg det logiske i å gjøre det, før man går til mer drastiske skritt. Mener og tror at clutchen er god. Har opplevd clutcher som ikke har vært det, men denne føles ok.Metallsponene på bunnpluggen får meg til lure litt, men etter 193000 km er det vel ikke unaturlig at det blir litt slitasje. Har du noen tips om framgangsmåte for å sjekke overføring, eller bør jeg levere inn Saaben til merkeverksted? 6840165[/snapback] Du bør vel belage deg på å tilbringe verdifull øl-tid under bilen ja. Skaff deg gjerne en haynes-manual (du vet hva det er) først. Hvis du derimot verdsetter øl-tiden i en stol like godt som meg, leverer du bilen til noen som har gjort det før. Er vel snakk om stag og kule-ledd så vdt jeg husker. Trenger ikke gå altfor hardt utover øl-budsjettet heller. ....og skift emnetittelen før trra går bananas her......(han liker ikke saab....) PS: hvordan går det med Honda'n? (den to-hjulte altså) Lenke til kommentar
toriamos Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 Har ikke sjekka overføring mellom spak og boks, men når du sier det, så ser jeg det logiske i å gjøre det, før man går til mer drastiske skritt. Mener og tror at clutchen er god. Har opplevd clutcher som ikke har vært det, men denne føles ok.Metallsponene på bunnpluggen får meg til lure litt, men etter 193000 km er det vel ikke unaturlig at det blir litt slitasje. Har du noen tips om framgangsmåte for å sjekke overføring, eller bør jeg levere inn Saaben til merkeverksted? 6840165[/snapback] Du bør vel belage deg på å tilbringe verdifull øl-tid under bilen ja. Skaff deg gjerne en haynes-manual (du vet hva det er) først. Hvis du derimot verdsetter øl-tiden i en stol like godt som meg, leverer du bilen til noen som har gjort det før. Er vel snakk om stag og kule-ledd så vdt jeg husker. Trenger ikke gå altfor hardt utover øl-budsjettet heller. ....og skift emnetittelen før trra går bananas her......(han liker ikke saab....) PS: hvordan går det med Honda'n? (den to-hjulte altså) 6840331[/snapback] Hmmm, får vel høre med Saabverkstedet da. Har egentlig ikke noe mot å bruke det du kaller for øl-tid på bilen, men gearbokser er litt gresk for meg. Haynes, har såvidt jeg kan se bare spandert to sider på gearkasse, og sier ingenting om stag og kuleledd. Hondaen har gått så det suser i hele sommer, nå har den fått tikking som sakte blir høyere og høyere. Skal leveres inn på verksted denn uka. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Hva med å koble fra overføringen og sjekke om den, uten problemer, går i gir ved å manuelt dra leddet oppå kassa i de forskjellige girene?!? Hvis det ikke går, så skifter du lokket/med armen (husker ikke hva denne delen heter) som leddet står fast i! Hjelper det ikke å skifte lokket, så må kassa skiftes! Kan du derimot få den i gir uten problemer med kun å bruke leddet på kassa, så er det overføringen som må skiftes! Det høres veldig ut som at det er overføringen som må skiftes/justeres eller at det er lokket /m arm som må skiftes! Får du en intern feil i kassa vil du mest sannsynelig ikke kunnet kjørt bilen noe særlig... Sier ikke at det IKKE er kassa, men sjekk overføringen inkl. lokket /m arm først! Endret 13. september 2006 av LiamH Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Har du broblemer med å få den i gir fra fri til første så prøv å stopp motoren.Går det greit da er det clutchen.Er den gammel som du sier er den festet foran motor og er bare å trekke opp å putte inn en ny. Lenke til kommentar
toriamos Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Har du broblemer med å få den i gir fra fri til første så prøv å stopp motoren.Går det greit da er det clutchen.Er den gammel som du sier er den festet foran motor og er bare å trekke opp å putte inn en ny. 6858169[/snapback] Når tenningen er av (og motor selvsagt) går det veldig glatt å geare gjennom alle gearene. Da også uten at clutchpedal er trampet ned. Jaaaa, så da er det clutchen jeg skal se på... - Ikke tulle med sylinderene, men skifte hele clutchen? Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Har du broblemer med å få den i gir fra fri til første så prøv å stopp motoren.Går det greit da er det clutchen.Er den gammel som du sier er den festet foran motor og er bare å trekke opp å putte inn en ny. 6858169[/snapback] Når tenningen er av (og motor selvsagt) går det veldig glatt å geare gjennom alle gearene. Da også uten at clutchpedal er trampet ned. Jaaaa, så da er det clutchen jeg skal se på... - Ikke tulle med sylinderene, men skifte hele clutchen? 6865579[/snapback] Om det er clutchen ville jeg ha sjekket hydraulikken først (billigste alternativ, et rep-sett kan ikke koste altfor mye). Kan forøvrig ikke se noen hjelp i prosedyren Peter beskriver, da du sier at girskiftene går like glatt med og uten clutch. Mulig jeg er treig som alle skogene, men jeg skjønte faktisk ikke akkurat det der..... Lenke til kommentar
toriamos Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Har du broblemer med å få den i gir fra fri til første så prøv å stopp motoren.Går det greit da er det clutchen.Er den gammel som du sier er den festet foran motor og er bare å trekke opp å putte inn en ny. 6858169[/snapback] Når tenningen er av (og motor selvsagt) går det veldig glatt å geare gjennom alle gearene. Da også uten at clutchpedal er trampet ned. Jaaaa, så da er det clutchen jeg skal se på... - Ikke tulle med sylinderene, men skifte hele clutchen? 6865579[/snapback] Om det er clutchen ville jeg ha sjekket hydraulikken først (billigste alternativ, et rep-sett kan ikke koste altfor mye). Kan forøvrig ikke se noen hjelp i prosedyren Peter beskriver, da du sier at girskiftene går like glatt med og uten clutch. Mulig jeg er treig som alle skogene, men jeg skjønte faktisk ikke akkurat det der..... 6865612[/snapback] Det jeg mener er: Med motor i gang: treg å få i gear, spesielt fra fri til første. Kommer og går litt dette. UTEN motor i gang. Lett å geare, går som smør gjennom alle gear. Merker ingen forskjell her om jeg kobler clutch ut eller inn. Mulig logikken da burde tilsi at kasse er ok, clutchen er det ikke. Lenke til kommentar
toriamos Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Har du broblemer med å få den i gir fra fri til første så prøv å stopp motoren.Går det greit da er det clutchen.Er den gammel som du sier er den festet foran motor og er bare å trekke opp å putte inn en ny. 6858169[/snapback] Når tenningen er av (og motor selvsagt) går det veldig glatt å geare gjennom alle gearene. Da også uten at clutchpedal er trampet ned. Jaaaa, så da er det clutchen jeg skal se på... - Ikke tulle med sylinderene, men skifte hele clutchen? 6865579[/snapback] Om det er clutchen ville jeg ha sjekket hydraulikken først (billigste alternativ, et rep-sett kan ikke koste altfor mye). Kan forøvrig ikke se noen hjelp i prosedyren Peter beskriver, da du sier at girskiftene går like glatt med og uten clutch. Mulig jeg er treig som alle skogene, men jeg skjønte faktisk ikke akkurat det der..... 6865612[/snapback] Det jeg mener er: Med motor i gang: treg å få i gear, spesielt fra fri til første. Kommer og går litt dette. UTEN motor i gang. Lett å geare, går som smør gjennom alle gear. Merker ingen forskjell her om jeg kobler clutch ut eller inn. Mulig logikken da burde tilsi at kasse er ok, clutchen er det ikke. 6867600[/snapback] Herregud hvor jeg tuller - har nettopp vært ute å sjekka og kontrollert. Clutchen oppfører seg fint, det ER kassa som er synderen. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Herregud hvor jeg tuller - har nettopp vært ute å sjekka og kontrollert. Clutchen oppfører seg fint, det ER kassa som er synderen. 6871121[/snapback] Eller overføringen. (nei, jeg er ikke full, har nettopp kommet fra jobb....(se klokkeslettet)) Lenke til kommentar
toriamos Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Herregud hvor jeg tuller - har nettopp vært ute å sjekka og kontrollert. Clutchen oppfører seg fint, det ER kassa som er synderen. 6871121[/snapback] Eller overføringen. (nei, jeg er ikke full, har nettopp kommet fra jobb....(se klokkeslettet)) 6872723[/snapback] Skal si du jobber artige timer. Overføringen.... - Ikke synkroniseringen? - Anyway - med tanke på gammelSaabenes noe dårlige gearkasserykte, blir jeg ikke forundret om det ER gearkassa som tuller. Skjønner at det blir umulig å diagnostisere sånt over nettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå