Gå til innhold

Noen vanntemperaturer for Skrue

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lovte Skrue for lenge siden å legge ut vanntempene jeg oppnår med systemet mitt.

Jeg har en Magnum 478 vannblokk, to Giant-radiatorer, to papst-vifter (4412FGL). Ellers har jeg kjølesystemet i en ekstern boks i gjennomsiktig plexi som er bygd oppå kabinettet mitt. Det blir litt større av det, men det gjør meg ikke noe.

Jeg opplever meget fine vanntemperaturer her, og jeg begynner å bli fornøyd. Men her har jeg en to-i-en-temp-måler, med den ene måleren nedi vannet. Jeg tror feilmarginen er på i underkant av +2 grader. Rom-temp viser nå 26 grader (ja, det er dessverre sannsynlig, pc-en står lengst inni et rom, og rommet er i en blokk med leiligheter rundt). Vann-temp er 27,2, legger man til feilmarginen blir det ca. 3 grader i differanse luft / vann.

Det er i idle, med en p4 som kjører på 2,7 ghz (150fsbx18, med xms3200minne på 3:4), og i stillemodus, dvs. to av de stilleste papst-viftene koblet over samme kontakt og med en rheostat. Hovedkortet er et Epox 4g4a+, som jeg ikke anbefaler til overklokking grunnet store ujevnheter i voltstyringen.

Harddiskene er forresten to 5400-disker i silentdrev-bokser, og det står en 120-mm. 4412FGL i PSU med en passende motstand (kjører vel på 7-8 volt).

Med dette får jeg en CPU-temp på 33 i idle, og 36-37 max., inni maskinen er det 35 grader, med asfaltplatedempet kabinett +++ (litt for varmt i forhold til hvordan jeg hadde det før, men sånn kan det altså gå hvis man vil ha et stille system). Jeg tør påstå at dette systemet nok er stillere enn systemet her, http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?id=1115&type=guide, men jeg har intet måleutstyr for å bevise det.

[ Denne Melding var redigert av: Maroder_S på 2002-10-31 20:29 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med de forholdene du beskriver, har du en meget bra vanntemperatur!

Med 26(!) grader i rommet, er det godt gjort å få vanntempen så nære romtemp, og bekrefter at du har et forbasket bra oppsett mht. radiatorer / vifter!

Imponerende, etter min mening! :smile:

Lenke til kommentar

Ja...jeg skal se hva jeg kan få til i løpet av noen få uker...?

Ev. kanskje før, jeg kjenner en fyr med digital-kamera.

Dette skaper jo også et press på meg om å få det helt ferdig.

(Det er ferdig minus det estetiske + en viftekontroller som bare er halvferdig :smile:

Lenke til kommentar

Ok, her skal dere få noen bilder. Jeg må på forhånd si at jeg aldri har tenkt å ha noen neonlys eller noe lignende her, rett og slett fordi jeg synes det er glorete. Jeg må også si at jeg vet at dette ikke er den peneste eller mest spesielle modden, men den ble utformet og bygd som planlagt etter min egen ide. Den er meget funksjonell til mitt bruk, (jeg drar aldri på lan), det jeg trengte var en stille, rask pc for å ha i stua i hybeleiligheten min, hvor jeg tilfeldigvis også sover.

Utgangspunktet er 5 mm. plexi, som er limt sammen. Det er neonprophothanyl eller hva-det-heter i bunnen av kassen og inni, for max vibrasjonsdemping. Listene er vel egentlig laget for biler, og er kjøpt hos Hartveit A/S i Bergen.

Jeg viser for øvrig til post #1 i denne tråden, hvor jeg nevner en del speks. osv. I stillemodus kan jeg ikke høre PC-en 3 meter unna (i senga) når jeg skal sove. Men jeg har til gjengjeld 12-14 led-lys som våker over meg i mørket. :smile:

Oversiktsbilde:

pleksikjoeler1.jpg

Dette bildet viser boksen fra venstre side forfra. CD-hyllen anes i bakgrunnen, men de fleste CD-ene har jeg egentlig et helt annet sted.

Oversiktsbilde 2

pleksikjoeler2.jpg

Her vises kassen ovenfra. Det er meget rotete i kassen, jeg glemte t.o.m. å rydde i ledningene før den innleide digi-fotografen tok bildene. Det hadde tatt meg to minutter, men gjorde jeg det? Nei. Men uansett, sånn ser det ut. Det kommer til å bli mer ryddig der inne når viftekontrolleren er ferdigbygd, for nå bruker jeg masse ekstra ledninger i et reserveopplegg før viftekontrolleren blir ferdig.

Innenfra-bilde

pleksikjoeler3.jpg

Her vises opplegget innenfra. Jeg har enda ikke noe sideplate, og det kommer derfor mye støv og dritt inni radiatorene. Bakplate med dertilhørende filter kommer, men faktum var at jeg knakk en plate under tilsaging av hull...må bare rote meg til å bestille en ny. Kanskje jeg skal bestille hullet også denne gangen....uansett tror jeg det skal bli fint når jeg får bort en del av de ledningene, det har allerede et ryddig potensiale.

Viftekontrolleren

styreboks1.jpg

Her er viftekontrolleren. Den er egentlig laget ut fra en liten el-boks de selger på clas. I bakkant på høyre bilde skimtes 9-pins-kontakten, jeg har tenkt å feste denne til maskina med en null-modem-kabel. Det er denne loddinga som tar tid, for det falt meg ikke inn under første loddeforsøk at kabelen selvsagt er krysset. Dermed må jeg åpne loddingene og gjøre det på nytt. Når den er ferdig vil den styre de to viftene i radiatorene med hjulet sitt, og knappen vil styre en 120x120 mm. papst ut PSU på halv eller full fart. (Akkurat nå kjører den på halv fart hele tiden, jeg er mest opptatt av lydløshet).

Jeg har med tiden til hjelp til hensikt å:

[*] Gjøre ferdig vifte-kontrolleren, og ha den ved skjermen

[*] Lage det pent ved vanntanken med gjennomsiktig silikon

[*] Lage en bakplate med et stort luftinntak med et damestrømpeluft-filter i samme stil som det hullet jeg allerede har laget

[*] Selvsagt rydde opp og ordne fint. Det gjelder forresten inni maskinen også, hvor det for tiden forresten skjuler seg et epox 4g4a+-hovedkort.

Og til alle dere som synes chieftec-kabinetter er kjipe fordi ALLE har dem:

:razz:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte tanken på 3dfxcool.no i januar i år, men jeg ser at de ikke har den typen lenger. Vanntanken har imidlertid ikke vært det mest geniale i oppsettet mitt, da det er meget enkelt å lage en selv av hva som helst. Denne jeg har har en del mangler, blant annet dårlig pakning, keitete skruesystem for nipplene, ingenting å feste vannpumpa i inni seg, og ingen skruehull (må bore egne for ledning / temp.)

Den er vel for øvrig ca. 8 dl.

[ Denne Melding var redigert av: Maroder_S på 2002-10-31 23:14 ]

Lenke til kommentar

Noen kommentarer som muligens ytterligere kan forbedre systemet ditt:

Først og fremst bør du i det minste lage deg avstandsstykker mellom vifter og radiator, på 1,5 til 2cm. Dette vil øke effekten, og samtidig redusere støyen fra viftene. Nå må jeg riktignok si at dette betyr mindre når viftene går med lave turtall, og det gjør de antagelig? Men om du derimot øker hastigheten eller kjører viftene for fullt med den sammenstillingen, vil støyen spesielt på sugesiden bli vesentlig høyere, samtidig som vifta delvis kaviterer. Dette betyr kort og godt at vifta ikke får "tak" i luft ved at viftebladene ikke finner nok luft så tett opptil radiatorfinnene. Samtidig må det også påpekes at en aksialvifte gjerne sliter litt om motstanden på trykksiden blir for stor. Dette kan imidlertid også avhjelpes ved at volumet på trykksiden økes.

Fenomenet er allikevel litt avhengig av hvilken type radiator du bruker. Giant-radiatoren er jo relativt "åpen" i den forstand som at den har god luftgjennomstrømning, og demed blir ikke effekten av det jeg beskriver så stor her, som i et "worst case" tilfelle.

Det du allerhelst bør gjøre, er å lage deg såkalte shrouds, eller trakter om du vil, på begge sider av viftene. (Ta en titt på min fantastiske tegning!). Trakten(e) bør omfatte hele radiatorarealet, slik at den / de fanger opp / leverer luft gjennom hele radiatorens område. Resultatet er kort og godt enda mer effektiv kjøling, ved at:

-Hele radiatorens areale blir utnyttet

-Viftene vil støye mindre

-Viftene vil jobbe under gunstigere forhold, på både trykk- og sugeside.

Og som om ikke dette var nok: Strengt tatt bør du montere separate vifter på begge radiatorene. Det du nå gjør, er jo å sende "varm" luft fra radiatoren på sugesiden, til radiatoren på trykksiden av vifta. Dermed vil kjøleeffekten på trykksideradiatoren reduseres, ved at den gis en lavere Delta-T, eller forhold mellom vanntemp / lufttemp.

Nå har du jo riktignok allerede strålende resultater med eksisterende sammenstilling, så det er ikke sikkert at synspunktene mine vil være så voldsomt tungtveiende i ditt tilfelle.

Men i prinsippet så vil disse gi de beste resultatene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...