helmur Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Eg har en 10-15 VIDEO/HI8 taper frå 1992-2002. Noe har eg redigert over til AVI tidlegere, men nå tenkte eg å ta resten av jobben. Imidlertid er kvaliteten på kassettene nå sterkt redusert . Har rensa HI8 kameraet og prøvd svigerfars uten å få betre bilde. Bildet har svarte horisontale suddete stripe og generellt vekslende dårlege farger på bildet. 1992 kassettene er like dårlige som 2002 kasetter, derfor trur eg det må være magnetfelt som har redusert kvaliteten. Er alt tapt eller er det mulig å "forsterke" eksisterande signal ? Finnes det f.eks. avspillere med høgare "følsomhet" ? Noen med erfaringer rundt dette ? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Du kan merke forskjell fra kamera til kamera, men hvis du både har renset og prøvd et annet kamera uten at det hjelper, så er jeg redd det ikke er så mye å gjøre. Magnetiske signaler svekkes over tid, men at 2002 opptakene er like dårlige som 1992 opptakene virker rart. Kan være at de har ligget i nærheten av et magnetfelt som du sier. Dette kan være f.eks høyttalere, tv, videospiller, kamera eller andre ting. Hvis ditt og din svigerfars kamera er fra samme produsent, kan du prøve å få lånt eller prøvd kassettene på et kamera fra en annen produsent. Men det finnes ikke avspillere som pr. definisjon har høyere følsomhet... det tror jeg bare ville forsterket annen støy. Der jeg jobber, kopierer vi gamle opptak for kunder, både fra Hi-8 kassetter og de fleste andre formater. Det er ikke sjelden at vi får oppdrag der størsteparten av kassettene innehar en tydelig påvirkning av tid eller uheldig lagring. Det er imidlertid ingenting vi kan gjøre med det. I denne digitale tidsalder vil ikke dette problemet være like stort da digitale signaler ikke er like følsomme som analoge. Men det anbefales å lage sikkerhetskopier (evt. fra siste sikkerhetskopi) med jevne mellomrom etterson kvaliteten ikke degraderes ved kopier, slik som ved kopiering av analoge kilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå