Gå til innhold

Stemme gitar - hvilke noter?

Stian-89

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en ganske billig kassegitar på en lokal Coop butikk til 200 kr. Den har 3 stålstrenger og 3 plaststrenger.

Det er helt garantert ikke den beste gitaren, men tenkte jeg ikke trengte bedre for å lære meg å spille litt.

Har også kjøpt en Matrix Chromatic Tuner SR-1050 siden jeg ikke kan å stemme gitaren selv.

Det jeg lurer på er hvilke toner det skal være på de forskjellige strengene uten grep, er dette korrekt?

1. e (tynneste streng)

2. B

3. G

4. D

5. A

6. E (tykkeste streng)

Har stemt gitaren min etter dette og det høres sånn nogelunde ok ut, bortsett fra den 1. strengen. Når den er stemt til e, er den i mine ører altfor lys (det er den også om jeg stemmer den ned til en C, ifølge Matrix tuneren).

Derfor lurer jeg på om notene jeg bruker for å stemme er korrekte, eller om det rett og slett er gitaren som er problemet.

PS: Er det noen som kan fortelle meg hva A.CALIB. knappen på Matrix tuneren er for noe?

Endret av stianandre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke stoler helt på tuneren din (uansett bør du lære deg å stemme uten...) kan du trykke ned B/H strengen på femte bånd. Forutsatt at B/H-strengen er riktig stemt skal du nå høre hvordan den løse, tynneste e-strengen skal låte.

Dette prinsippet gjelder forsåvidt for alle strengene, bortsett fra når du skal stemme B/H-strengen. Her skal G-strengen trykkes ned på fjerde bånd.

Forøvrig finner du masse gitar-relatert stoff her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=391636

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
PS: Er det noen som kan fortelle meg hva A.CALIB. knappen på Matrix tuneren er for noe?

6837298[/snapback]

har ikke brukt en slik tuner selv, men vil tro det dreier seg om å bytte grunnfrekvens fra A ved 440Hz til en annen frekvens. Ikke gjør dette;)

Jeg har brukt en tilsvarende knapp på min tuner en gang; for å spille med et ustemt piano "stemte" jeg tuneren så jeg etterpå kunne stemme gitaren. hvis du skal gjøre det samme med en akkustisk gitar er det like bra å stemme direkte fra pianoet..

lykke til med spillinga, du blir snart hekta, og så blir du utålmodig fordi det tar lang tid å bli god, så blir du god.. jeg er på nest siste stadie som garantert er det lengste og mest populære endepunktet :p

Lenke til kommentar
ahh jeg abre så raskt på rekka hans... og trodde det var feil i og med at det var andre veien

6839515[/snapback]

Vil nå si at trådstarter sin er mer riktig, i og med at alle tablaturer starter med tynneste streng øverst!

6839833[/snapback]

Godt mulig, jeg hadde bare lyst til å vise han huskeregla.

Lenke til kommentar

Mårnings

Gadd ikke lage en ny tråd så jeg spør bare her, ( hvor er det blitt av gitår-tråd-sjappa btw?)

Skal spille med gitaren stemt i C, atm bruker jeg 0.10 strenger (som blir alt for slapsete i c)

Hvor tykke strenger vil dere anbefale meg å bruke? Blir også å ha den stemt i D nå og da.

Vil ikke ha noe alt for tykt heller, da jeg vil ha muligheten til å stemme den i E også.

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...