skarsk Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Dette visste dere ikke: En gjennomsnittlig varmtvannsbereder bruker ca 1500kWh pr år, dersom det ikke tappes vann fra den. M.a.o. tapet er på ca 1500 kWh, ca kr 1000,-. Kr. 83,-/mnd. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Kan du ikke heller fortelle hvor mye strøm den bruker når vi tapper fra den? Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Sier bare "Fakta om Finland" mvh nerd-light Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Trodde en gjennomsnitts berederkolbe var på 3-4kW. Vil det si at berederen da kun står på i en halv time pr år? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 dette var virkelig nyttig info. Noe sier meg at hvis jeg stopper og dusje, så kan jeg oppgradere pcen til neste vinter.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 21:10, skrev Cerwell:Trodde en gjennomsnitts berederkolbe var på 3-4kW. Vil det si at berederen da kun står på i en halv time pr år? Les: 3kw og 1500kwh vil si 500 timer/år = 1,4 timer per dag. Dette varmetapet er det som "lekker" ut til omgivelsene. Det du føler som varme når du legger hånda på den. Hvis den slåes helt av, vil denne varmen ikke varme-lekasjen opp leiligheta, og dermed må varmeovner stå på ekstra for å erstatte den varmen som ikke kommer fra berederen. (Altså varmeovner på tilsammen 3kw i 1,4 time per dag.) Dermed sparer man ingenting ved å slå av berederen. Det som derimot kan regnes som tap er dersom berederen står utendørs eller i en kald kjeller/loft. Da går varmetapet til kråka. Dusjvannet er også tap siden det er nesten like varmt når det går ut i avløpet som da det renner ut av dusjhodet. All varme som går ut gjennom avløpet og gjennom yttervegger/vinduer kan du regne som tap. Alt annet elektrisk går til oppvarming av huset. (inkl. PC'n, TV'n, radioen, lamper, ovner, kjøleskap osv.) Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: SirHartge skrev (2002-10-30 11:55):dette var virkelig nyttig info. Noe sier meg at hvis jeg stopper og dusje, så kan jeg oppgradere pcen til neste vinter.. Ok men hold avstand fra meg om du gjennomfører ideen din Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå