Gå til innhold

D200 - D80 - 30D?

Anbefalte innlegg

Vet dere eksperter sikkert har svart på dette spørsmålet mange ganger, men håper likevel en eller to gidder å svare igjen...

Skal handle kamera i morra, men tror jeg har lest meg blind på tekniske spesifikasjoner og sliter derfor med å velge. Ettersom det kun skiller 3000,- på D200, D80 og 30D, spiller ikke prisen så stor rolle.

Hvilket hus er best/greisest/mest praktisk?

Har tidligere hatt et D70, men er ikke låst til Nikon.

Er frilansjournalist og kommer til å drasse det med meg overalt....

EmanuelD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er umulig å svare på, må si jeg begynner å bli rimelig lei disse spørsmålene, ditt vs datt. Ta deg en tur i fotobutikken, se på kameraene, kjenn på dem og spør ekspeditøren om det du lurer på. Gjør deg så opp en mening utfra dette. Svarene du vil kunne få her vil høyst sannsynlig sprike i alle retninger.

Lenke til kommentar
Vet dere eksperter sikkert har svart på dette spørsmålet mange ganger, men håper likevel en eller to gidder å svare igjen...

Skal handle kamera i morra, men tror jeg har lest meg blind på tekniske spesifikasjoner og sliter derfor med å velge. Ettersom det kun skiller 3000,- på D200, D80 og 30D, spiller ikke prisen så stor rolle.

Hvilket hus er best/greisest/mest praktisk?

Har tidligere hatt et D70, men er ikke låst til Nikon.

Er frilansjournalist og kommer til å drasse det med meg overalt....

EmanuelD

6837181[/snapback]

Svaret er nok D200, det killer både D80 og 30D. Men dette er jo ikke noe nytt :!: .

Lenke til kommentar

Var på ingen måte meningen å provosere noen med å stille et spørsmål som allerede er besvart i andre tråder, beklager det. Hadde bare håpt at en eller annen ekspert ville ta seg bry med å gi meg et fornuftig svar. Har som sagt litt knapt med tid..

Hvorfor kan ikke dere andre bare la være å svare?...

Lenke til kommentar

Som sagt så bør du ta deg en tur til en fotobutikk og prøve kamereane før du bestemmer deg, samme hva folk her på forumet og andre steder sier, inkludert tester. Det er stort sett samme pris i butikk som på nett, ihvertfall i de større byene, og fordelen med å velge et kamera som passer deg er verdt mye.

Kan jo si min mening (som sagt, betyr det ikke så mye :) )

D200 kan for mange være litt overkill. Det er umulig å si noe konkret om det kameraet vs. de andre når vi ikke vet hvor stor kompetanse og erfaring du har på området. Hva er dine krav og ønsker med et kamera?

D200 er også noe tyngre, men også mer solid enn de andre. Det tåler mer fukt og støt enn de andre, men er verken støt eller vannsikkert.

D80 er et veldig greit "D200 i miniatyr" som kun mangler de mest avanserte områdene til D200 og har et litt mindre avansert hus. Med den sparsomme informasjonen du har gitt oss tror jeg det kanskje er det beste valget for deg. Men hva du føler, er det viktigste.

Lenke til kommentar

Alle tre modellene egner seg til en frilansjournalist. Selv har jeg brukt min 20D like hardt som de fleste frilansjournalister ville gjort. Sett bort fra at det er litt slitt i lakken her og der, så ser det ikke ut for at den harde bruken har skadet kamera.

Ønsker du å bli tatt mest mulig på alvor, så er nok en D200 tingen. Likevel kan du lytte til lommeboken også med disse alternativene. De kommer nemlig alle til å tåle det du utsetter den for, hvis du ikke frilanser på heltid som fotograf.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Lige det spørgsmål syntes jeg nu ikke er oppe så tit - måske fordi dem der køber i den prisklasse har optik fra tidligere/ har læst så meget så de ved hvad de vil have. Jeg har ikke haft nogen af dem i hænderne men blev lidt nysgerrig.

Jeg oversatte D200 testen herfra til dansk, og akam var de vist ikke så imponeret over dets egenskaber ve høj iso, men ellers et superlækkert kamera med unikke muligheder for at tilpasse funktioner til den enkelte. Så det er sikkert et valg specielt hvis man gerne vil tilpasse det til det man selv bruger og ikke så ofte tager billeder ved høj iso.

HER er de side om side.

De har alle 3200 iso som H/boost hvad det så mener.

D80 har "kun" 3 billeder i sekundet mod de andres 5

D80 bruger Sd kort mod de andres CF

jeg kan ikke se hvad deres hurtigeste lukketid med flash er, men det står sikkert i anmeldelserne - værd at tage i betragtning hvis du tager mange sportsbilleder.

Mit INDTRYK (helt uvidenskabeligt) er at de fleste af dem der tager dyrebilleder bruger canon fordi det er hurtigere i fokusering - måske er naturen uden betydning men til f.eks sport var det måske værd at kigge på proffernes grej for at få afklaret om det er rigtigt (hvis du skal bruge det)

Hvis du vælger det dyreste er det så på bekostning af optik ? For i så fald ville jeg nok vælge et knapt så dyrt og købe mere optik - kameraet skal trods alt kun holde 1-2 år

Held og lykke med det.

Lenke til kommentar
Mit INDTRYK (helt uvidenskabeligt) er at de fleste af dem der tager dyrebilleder bruger canon fordi det er hurtigere i fokusering - måske er naturen uden betydning men til f.eks sport var det måske værd at kigge på proffernes grej for at få afklaret om det er rigtigt (hvis du skal bruge det)

...mens de som er sportsfotografer (ihvertfall for norske aviser) ofte bruker Nikon?

Jeg tror det blir hipp som happ: Merket spiller ingen rolle, men hvis du er vant til én av delene vil du antakelig foretrekke den du er vant til.

Lenke til kommentar
...sport var det måske værd at kigge på proffernes grej for at få afklaret om det er rigtigt...
:cool: Er ikke så mye Nikon å se her:

http://www.pbase.com/vthian/athens_olympics_2004&page=all

Nei EmanuelD, kom deg i fotobutikken og føl deg frem. Jeg kjøpte kamera etter hva som passet meg best. Fant en modell som satt som støpt i hånden og heldigvis så har jeg noen kamerater som har samme fabrikant og som jeg byttelåner objektiver etc. med. Vi trenger da heller ikke å sitte med det samme av tilleggsutstyr alle sammen.

Lenke til kommentar

D80 er lettest og varmest å holde i.

30D har minst støy mens D80/D200 i noen tilfeller har mer behagelig støy.

D200 er tyngst, har suveren ergonomi og har kortest batterilevetid.

Det virker som Canon har flere objektiver med rask fokus mens Nikon har bedre blitzsystem.

Velg det kameraet som kjennes best og som har de objektivene du trenger mest.

Lenke til kommentar
Dette er umulig å svare på, må si jeg begynner å bli rimelig lei disse spørsmålene, ditt vs datt. Ta deg en tur i fotobutikken, se på kameraene, kjenn på dem og spør ekspeditøren om det du lurer på. Gjør deg så opp en mening utfra dette. Svarene du vil kunne få her vil høyst sannsynlig sprike i alle retninger.

6837358[/snapback]

Jeg begynner å bli ganske lei denne type svar for å si det mildt.

Hvis dette er det du har å bidra med så foreslår jeg at du holder kjeft.

Og til OP: Hør aldri på hva ekspeditøren sier. 9 av 10 har absolutt null peiling dessverre.

Håkon

Lenke til kommentar

Alle tre kamerahusene er meget gode og vil gi deg veldig gode bilder. Sannsynligvis vil det være vanskelig å skille dem på bildekvalitet i de aller fleste situasjoner. Hvis du planlegger å gi kameraet "juling" er nok 30D og D200 de beste alternativene. Men det viktigste er hvordan de føles i hånden din. Prøv dem og kjøp det du synes føles best.

Lenke til kommentar

6837358[/snapback]

Og til OP: Hør aldri på hva ekspeditøren sier. 9 av 10 har absolutt null peiling dessverre.

Håkon

6842282[/snapback]

JA til bastante meninger, ned med nyansert syn på ting! :w00t:

1: Mange ekspeditører har mye peiling, hvis man faktisk går et annet sted en elkjøp. Gå i en ordentlig fotobutikk, så finner du folk med peiling.

2: Det viktigste med å gå i butikken er at du kan føle og kjenne på kamera. Ergonomi er sammen med værforsegling på d200 samt forskjellige system den eneste praktiske forskjellen på d30, d80 og d200.

Jeg skjønner ikke at du begynner å bli lei av "denne typen svar". Fakta er at man er nødt til å gå i en butikk og kjenne på kamera før man kjøper, da dette faktisk er det viktigste kriteriet som skiller dagens modeller i samme klasse.

Lenke til kommentar
Håkon sa:

komentar:

jeg bidro da med noe, nemlig å be han om å gå i en fotobutikk å se/kjenne/føle på kameraene. Det er faktisk det beste rådet jeg kan gi, jeg tror nemlig ikke det er noen her på forumet som har erfaring med alle disse tre kameraene, og da blir det i grunnen bare teoretisk som man ellers kan lese seg til.

Etter det jeg kan se bidro du ikke med noe i det hele tatt, så da er det bedre at du holder kjeft.

Og å komme med en påstand om at 9 av 10 ekspeditører ikke har peiling er pisspreik, det må du i såfall dokumentere. Selvfølgelig er det også ekspeditører som ikke har like god kunnskap, men det fins også fotobutikker som satser seriøst og som ansetter personer som kan foto.

Harald

Endret av hostebo
Lenke til kommentar
Takker alle dere som kom med konstruktive innlegg! Var innom butikken som dere sa og holdt i dem alle.

Falt til slutt på D80 og en SB-800 blitz.

Trenger ingen spydigheter om at dette var et dårlig valg!.....

6844094[/snapback]

Ser man det ja, ser ut til et fornuftigt valg. Brukte mellomlegget til D200 til en skikkelig blits.

Den blitsen er rå, har hatt den selv.

Regnet med du kjøpte deg Nikon, så det kom ikke som noen overaskelse.

D200 og D80, minner meg noe om forrige gang nikon kom med først D100 og så D70.

D70 ble jo som alle vet en skikkelig salgsbombe.

Lykke til, du har sikkert noen sider i to manualer å pløye igjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...