Gå til innhold

Kjøle lufta som sges inn i kabinettet.

Anbefalte innlegg

Har en ganske stor haug med harddisker i kabinettet mitt, og frykter at temperaturen fort skal bli rundt 40 grader inni der, noe jeg syns er for mye. Men det jeg tenkte jeg kunne gjøre er å prøve å montere en slags "boks" rundt innsugingsviftene, og inni der putte en eller annen form for kjøleelement, slik at lufta som suges inn holder rundt 0 grader eller noe sånt.

Er dette mulig, uten at det blir kjempedyrt og tar kjempestor plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du skal ha 0 grader i lufta inn i pcen din, så kan du regne med at pcen din ikke fungerer etterpå ;) Blir kondens i pcen din da.

6837198[/snapback]

Det har du nok rett i, men man må jo ikke ha 0 grader inn da. blir jo kaldere bare det er noen grader under romtemperatur.

Kan jo tenkes at du rett og slett må skaffe deg bedre luftgjennomstrømnign i kabinettet ditt. Du må jo rett og slett passe på at den varme lufta blir frakta ut.

Lenke til kommentar

Du vil neppe tjene noe særlig på å kjøle ned luften på dene måten, men dersom du virkelig vil gjøre det, så er det i praksis bare en god måte å gjøre det på. Bruk en phasekjøler for luft. Med andre ord en airconditioner. Slike kan du sikkert få kjøpt noenlunde billig om du leter på bruktmarkedet og slikt, og mange av dem går ned til +4 grader eller så på luften.

Men igjen... du får nok relativt lite effekt ut av det for overklokking osv, i forhold til den energien du bruker. Luft leder desverre varme meget dårlig.

-Stigma

Lenke til kommentar

Bare for å få det på det rene:

DET BLIR IKKE KONDENS AV KJØLIG LUFT! Så lenge luften er kjøligere enn komponentene er det ingen fare for kondens. Det eneste som kan skje er at du får litt kondens utenpå kabinettet, hvilket ikke er farlig. Hvis ikke blir det f.eks. bare tull å sette maskinen i i vinduskarmen om vinteren. Den tankegangen dere kommer med er da å bruke varmest mulig luft for å kjøle ned....

Lenke til kommentar
Bare for å få det på det rene:

DET BLIR IKKE KONDENS AV KJØLIG LUFT! Så lenge luften er kjøligere enn komponentene er det ingen fare for kondens. Det eneste som kan skje er at du får litt kondens utenpå kabinettet, hvilket ikke er farlig. Hvis ikke blir det f.eks. bare tull å sette maskinen i i vinduskarmen om vinteren. Den tankegangen dere kommer med er da å bruke varmest mulig luft for å kjøle ned....

Amen! :thumbup:

(OT: HW-serverne virker utroolig trege i dag?)

Lenke til kommentar

Blir det undertrykk i kabinettet så kan varm luft trekke inn utenfor "kjøleboksen" og da kan det bli kondens innvendig. M.a.o. så må kabinettet da tettes skikkelig og ingen luft må komme inn utenom gjennom kjøleren.

Ellers så har jo vann tendenser til å renne langs og inn i ting. Blir det bløtt oppå kabinettet f.eks. så kan det renne nedover og inn i evt. sprekker og åpninger.

Pluss at det vil bli kondens i selve kjøleren.

Lenke til kommentar
Blir det undertrykk i kabinettet så kan varm luft trekke inn utenfor "kjøleboksen" og da kan det bli kondens innvendig. M.a.o. så må kabinettet da tettes skikkelig og ingen luft må komme inn utenom gjennom kjøleren.

Dette var da veeeeldig satt på spissen, sedsberg?

Det du muligens overser, er det faktum at så godt som alle komponenter i maskinen utvikler varme.

I klartekst vil dette bety at disse vil holde en høyere temperatur enn den varme omgivelsesluften som eventuelt vil trekke inn, og dermed elimineres kondensfaren.

Medmindre man da har en situasjon hvor "kjøleboksen" jobber kontinuerlig, og dermed i vesentlig grad oppnår en lavere komponenttemperatur i det øyeblikk man starter maskinen?

Hvilket jeg betviler........

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Merk at det jeg tenker på er en "kjøleboks" som kjøler lufta ned til VELDIG lav temperatur (som nevnt i første tråden) og ved undertrykk vil varm luft da trekke inn og møte denne kalde lufta. Det er også ting inni en PC som ikke genererer varme.

Uansett tror jeg det finnes andre billigere og mer effektive metoder enn dette. Peltier f.eks. genererer jo uhorvelig mye varme i seg selv.

Lenke til kommentar

Ok.

Men da snakker vi egentlig om en ganske så kraftig kjøleløsning?

Og greit nok; det er jo flater / områder i en PC som ikke generer varme, men jeg ser uansett "problemet" som litt eksaltert.

Uten å frata deg teorien omkring dette. ;) Men i praksis tror jeg vi kan se bort ifra det.

Jeg vil uansett se den som klarer å oppnå en såpass "faretruende" situasjon, uansett?

Det er tross alt snakk om en velfundert(?) løsning, og da bør man jo også ta høyde for slike eventualiteter?

Jeg vet ikke hvor kjent det er for allmenheten, men faktum er at jeg vinterstid kan oppnå en vanntemperatur som ligger på "minussiden", og dermed en ganske så lav temperatur på aktuelle komponenter.

Samtidig lar jeg kald luft (og da snakker vi om atskillige kuldegrader) "lekke" inn i kabinettet, uten at jeg noengang har oppnådd / opplevd kondensproblemer.

I den kalde årstiden er som regel luftfuktigheten (i alle fall i mitt tilfelle) ganske lav, og dermed elimineres langt på vei problemet.

Uten dermed å si at man kan lukke øynene for problemet, men jeg tror som sagt at dette i de aller fleste tilfelle og situasjoner er satt litt på spissen......

Lenke til kommentar

Skal man lage et system så må man ta hensyn til "ekstremitetene" (om det ordet finnes). :p

Det jeg har tenkt på er å lage et slags luftesystem hvor PC'n får luft rett inn utenfra, og den varme lufta blåst ut av rommet igjen. Slik som det er nå så virker PC-en som en kjempegod varmeovn. Akkurat nå er det 28C her inne, og vinduet står på vidt gap. Ute er det 12C. Om dagene er det ofte over 32C her inne.

Sist vinter hadde jeg faktisk ALDRI varme på rommet (utenom PC-ene). :D

Lenke til kommentar

Ordet "ekstremiteter" finnes, dog i en litt annen og (helst i en fysiologisk) sammenheng. :w00t:

Og bør vel holdes unna i vårt tilfelle. ;)

Om du lager et arrangement hvor den varme lufta blåses ut av rommet igjen, spiller egentlig liten rolle i dette tilfellet.

Sjøl har jeg (minst to) vannkjølte maskiner gående i "mitt" rom til enhver tid, og som også vinterstid sørger for god nok oppvarming.

Tiltross for inntak av atskillige minusgrader mtp lufttemeperetur.

Men dette blir vel litt OT mtp temaet? ;)

Lenke til kommentar

For å svare på topic, noen stille vifter brummende på 7V holder i massevis til å kjøle ned harddiskene dine. Har du problemer med høy tempratur på cpu og/eller gpu er det ikke verre en å få seg vannavkjøling på de delene. Det å lage en maskin som kjøler ned lufta går, men det blir mye enklere og gjøre det på andre måter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...