Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

P4-maskinen min har konka ut, hjelp?

Anbefalte innlegg

Evening, my fellow geeks!

Jeg har et problem jeg håpte dere kanskje kunne hjulpet meg med;

Her om dagen begynte maskina mi helt plutselig å generere blåskjermer og kernel panics. Dette skjer sånn ca når maskina er ferdig å starte opp. Hver eneste gang. Jeg dualbooter, og problemet oppstår uavhengig av OSet jeg kjører, så softwarefeil er utelukket. Jeg får dog ikke sett stort av feilmeldinger. Men windows gir meg sin kåte, saftige BSOD, som sier noe om en MACHINE_CHECK_EXCEPTION. det er alt jeg får meg til å lese før maskina rebooter. Alle andre OS henger seg bare totalt opp og sier ikke mer før jeg dulker borti resetknappen.

Det litt merkelige med dette er at jeg fjerna systemdisken og satte inn en ny, og reinstallerte ting på den. etter det fungerte det ypperlig i litt under en uke. så plutselig begynte alt å monge igjen. akkurat som med den forrige disken.

Jeg vil anta dette er et resultat av 4 år med overklokking fra 1.8 til 2.4GHZ på 1.7V spenning og original kjølepasta/vifte. men da virker det bare så merkelig at den skulle fungere med ny disk i en uke?

Hardware-spesifikasjoner:

HK: MSI 845PE Maxx2

CPU: Intel P4 S478 1.8Ghz, kjørt på 2.4 i lang tid

Minne: 512MB Corsair-sak

VGA: Nvidia GeForce 4 TI4200.

HDD: litt av hvert.

Jeg har allerede prøvd følgende:

- Reset av BIOS

- Deaktivere teite/unødige ting i BIOS

- Frakoble alt av unødvendig HW (cdrom, PCIkort, lagerdisker)

- Bytte av disker/Reinstallasjon av OS (På ny disk tilogmed)

- Bytte av RAM

- Bytte av skjermkort

- Bytte av PSU

Men til ingen nytte. maskinen oppfører seg likt uansett.

Jeg vil selv anta det er enten hovedkort eller CPU som har tatt kvelden. (Jeg har liksom eliminert alle andre komponenter.) Tingen er den, at jeg har slett ikke råd til å kjøpe nytt. og jeg trenger maskinen operativ innen helgen.

Noen som har noen tips, etc til hva mer jeg kan prøve, som en last resort? Innvendinger om hva som kan være galt? Alt av kommentarer/spørsmål/tips mottas med takk. Er en smule desperat. :(

På forhånd, takk? er det ikke det man sier nå for tiden? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...