Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc, går, men vil ikke starte :/

Anbefalte innlegg

Bygde min første pc ferdig idag (YEY!).... Har Hiper Type-R 530w, POV 7900GT, Intel E6300, Gigabyte GA-965P-DS, 2x1gb ocz 800mhz og ThermalTake Matrix VX... Når jeg tar alle kablene inni og skrur på strømforsyningen(ikke pcen) så starter alle vifter opp, og front viften lyser blått som den skal... I tillegg kommer den en irriterende pipe-ligne lyd(noe feil?).... Prøvde å snu de kablene fra på knappen til HK'et, men det samme skjedde, bare at nå lyste to lys til venstre for på og reset knappen... Når jeg prøver å ta på pcen skjer det asså ingenting... Skjermen er helt svart, og den lille lyse tingen som til vanlig lyser gul-grønnt lyser oransje.... Noen som vet hva som er feil/hva jeg har gjort feil?? Har ikke noe windows cd inni eller noe sånt, og harddisken er helt tomt... Skulle ikke være nødvendig å ha xp cd i for å starte pcen sant?? (XP er ikke innstallert, men bør jo kunne komme inn i BIOS-setup?)

-Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du jordet deg for å unngå skade forårsaket av statisk elektrisitet på hovedkort og andre komponenter?

Når det gjelder Intel, så vet jeg ikke om man må presse like hardt ned som man må med AMD-prosessorer når man skal installere den på hovedkort, men uansett: Stod hovedkortet i kabinettet da du installerte prosessor og ram?

Kan du spesifisere litt nermere hvilken kontakt du mistenkte satt feil vei. Var det den som fører til start-knappen på kabinettet?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Har brukt anti-statisk armbånd som var festet til kabinettet og tok i tillegg mye i kabinettet når jeg holdt på..

Og det er ett slags lokk over prosessoren, så den burde være godt nok festet.. Ja, hovedkortet ble montert i pcen før jeg festet cpu og ram.. Spiller dette noen rolle?

Det var flere kontakte som kunne vært satt feil vei... Noe power, h.d.d, speaker og noe greier fra start knappen ja... Regner med alle skal stå samme vei...

edit- ja, 4-pin kabelen er i... Men der kom jeg på en annen ting... Har 20-pin fra strømforsyningen, på hovedkortet er det 24-pin... Det hang en 4 pin på 20-pinen fra strømforsyningen, og jeg festet denne på samme 24-pin kontakten som jeg festet 20-pinen på så alle 24 pinsene var dekket... Var dette riktig? Var litt usikker på den :/

Endret av Bakkem
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at dette kan være kompabilitetsproblemer med minne. Vet at Gigabyte hovedkortene til disse cpuene har problemer med å takle OCZ sånn helt uten videre.

Prøv å oppdater biosen å se hva som skjer da, det har løst problemene for mange.

Hvordan OCZ er det du har forresten?

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Trodde det var disse men mine er sølvfarget og kostet bare 1.8k tror jeg... Men var den linken jeg kjøpte fra, mulig de har skiftet ram på linken?

Er ihvertfall OCZ DDR2 800mhz (PC6400)

edit- nei, har ikke prøvd med en eller flytte de, bør jeg prøve det?

Endret av Bakkem
Lenke til kommentar
edit- ja, 4-pin kabelen er i... Men der kom jeg på en annen ting... Har 20-pin fra strømforsyningen, på hovedkortet er det 24-pin... Det hang en 4 pin på 20-pinen fra strømforsyningen, og jeg festet denne på samme 24-pin kontakten som jeg festet 20-pinen på så alle 24 pinsene var dekket... Var dette riktig? Var litt usikker på den :/

6836578[/snapback]

Skal prøve det du sa om ram'en :)

Lenke til kommentar

Æsj, funket ikke det heller...

Strømmen fra PSU til HK ser noe sånn som dette ut(ikke skriften da...):

20+4pin_sp.jpg

(20+4).. Tilkoblingen på HK er 24 pin, jeg har koblett til både 20 pinen og 4 pinen, er dette riktig?

Noe annet jeg muligens kan ha koblet feil? All hjelp settes pris på =) Begynner å bli stresset :/ På sata disken, der skal jeg bare ha en sånn greie fra HK til disk, og en annen sånn molex ting til PSU sant? Har koblet sånn molex ting fra disken, til viften som igjen går til strømforsyningen.. Er dette riktig tilkobling? (Ser sånn ut i forhold til tegningen, men kan være det er noe rart :S )

Endret av Bakkem
Lenke til kommentar

hmm... Hvordan ser SATA kabelen til PSU'en ut? Ser en liten 4 pin(liten, mye mindre enn molex, pin på størrelse med de vi skal feste kablene fra startknappen på, bare kortere) greie til på harddisken hvor jeg kanskje kunne festet noe, men ser ikke noen kabler jeg har fått med som kan festes der :/ Den lange flate kontakten(ledningen er ikke lang flat, ikke noe ide opplegg) som ender opp i molex (og en til flat, hvis jeg skal ha flere disker regner jeg med?) går jo via viftemolexen og så opp i psu'en, får den ikke strøm fra den då, eller?

Lenke til kommentar

Den hvite kommer fra vifte, den jeg holder i går til HDD, den siste til PSU

http://img204.imageshack.us/img204/3619/img0517uz4.jpg

Som du ser, er det fire piner ved siden av hverandre, veldig små... Ingen molex kontakt her....

http://i14.photobucket.com/albums/a338/Ghe...om/IMG_0526.jpg

Med de to kablene mine i....

http://i14.photobucket.com/albums/a338/Ghe...om/IMG_0521.jpg

Oppe til høyre - P4 kabelen... Nede til venstre - cpu kjøleren...

http://i14.photobucket.com/albums/a338/Ghe...om/IMG_0524.jpg

Hva er denne til?

http://i14.photobucket.com/albums/a338/Ghe...om/IMG_0523.jpg

Ser alt greit ut??

Vil problemet fikse seg hvis jeg tar ut hk'et og fester sånn der avstandsskruer?

Har ingen venner med DDR2 brikker, og vil helst slippe og kjøpe nye brikker bare for å sjekke.. Jeg har ikke veldig god råd akkurat.... Vil jeg få penger tilbake for minnebrikkene hvis det er de som er problemet?

Endret av Bakkem
Lenke til kommentar

Ok, har idag tatt ut HK og festet avstandskruer... Ting har forbedret seg :p Men, fortsatt ett problem... Når jeg starter datamaskinen, skjer det ingenting med skjermen... Den bare er svart, og lille lyset er oransje.... Har 7900GT med sånn rar utgang, så må bruke sånn "mellomkontakt"-ting fra skjermkontakten til 7900GT.. Kan det være noe galt med den?? (Gammel skjerm...).... Kan skjermkortet mitt være ødellagt? Noen som vet noe?

-Takk for all hjelp =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...