Gå til innhold

harddisk sluttet å virke

Jorsalfar

Anbefalte innlegg

Hei

Etter at jeg la til noen nye komponenter har hardisken min sluttet å virke. Får meldingen: Sett inn systemdisk. Har prøvd en annen harddisk og den funket som normalt.

De komponentene jeg la til var: Ny DVD-Brenner og diskettstason. Og nytt skjermkort.

Jeg rørte omtrent ikke hardisken, bortsett fra å ta IDE kablen ut og inn igjen. Skjønner ikke at dette kan skade hardisken.

Når noe slikt skjer, er det bare å kaste hardisken, eller går det ann å få den til å virke igjen?

Endret av Jorsalfar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På hver IDE-kabel må enhetene (maks 2) være satt som:

1) En som master og en som slave. Ved bruk av 80-tråders signalkabel sett master ytterst. Husk at enkelte enheter har en "master singel" setting i tillegg. Denne skal ikke brukes.

2) Begge som Cable Select. Master er ytterst på signalkabelen. Denne settingen anbefales ved bruk av 80-tråders signalkabel.

Hvis du har satt DVD-enheten på den andre IDE-connectoren må du sjekke bootrekkefølgen.

Lenke til kommentar
OK, takk for svar. Skal gjøre noen forsøk nå, men har på følelsen at hardisken har tatt kvelden, siden jeg fikk det til helt fint med en annen disk.

6836569[/snapback]

Sjekk jumpersettingen først! Dette er en vanlig feil ved montering av nye IDE-enheter.

Lenke til kommentar
Prøvde nå hardisken igjen uten at den virket. Deretter tok jeg en annen harddisk, satte i akkurat de samme kablene, og samme instillinger i bios, Desverre for meg s[ virket denne helt fint.

Så det er vel relativt sikkert at det er hos hardisken min at feilen ligger.

6836773[/snapback]

Du har fortsatt ikke sjekket jumpersettingen på harddisken?

Lenke til kommentar
Prøvde nå hardisken igjen uten at den virket. Deretter tok jeg en annen harddisk, satte i akkurat de samme kablene, og samme instillinger i bios, Desverre for meg s[ virket denne helt fint.

Så det er vel relativt sikkert at det er hos hardisken min at feilen ligger.

6836773[/snapback]

Du har fortsatt ikke sjekket jumpersettingen på harddisken?

6836844[/snapback]

Kan du utdype litt mer hva det er, og hvordan det gjøres?

Endret av Jorsalfar
Lenke til kommentar
Jumpersettingen er bare om man har satt i IDE kablen riktig? Isåfall har jeg skjekket det.

6837029[/snapback]

Nei! Jumpersettingen sier om haddisken er satt som master elelr slave. For IDE-enheter er det et must at disse er satt riktig! Det kan aldri være 2 master eller to slave på samme signalkabel. Du sjekke begge enheter du har satt på kabelen. Jumpersettingen for dine enheter står beskrevet på enhetene.

Lenke til kommentar

Om IDE kabelen står riktig har ingenting med Jumper settingen å gjøre.

Bak på hard disken er noen små pinner og der skal det stå en jumper. Setter du inn en slave på samme IDE kabel må du fortelle hard disken at det er en enhet til på kabelen den skal sammarbeide med. Det stå forklaring på disken hvordan det skal gjøres.

Les og bli vis. lykke til.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett litt på jumpersettingen. Begge hardiskene jeg har prøvd er fra Western Digetal, og ser ut til å ha samme jumper setting. Som sagt tidligere virker den ene disken, mens den andre ikke virker.

Når det gjelder DVD brenneren har jeg prøvd den på samme IDE kabel som disk (har også prøvd harddisk som slave og dvd som master).

Og jeg har prøvd dvd på secundary master, eller hva det heter når jeg kobler den til den andre IDE utgangen på hovedkortet.

Har også prøvd uten DVD/brenneren i det hele tatt.

Så jeg kan ikke skjønne at det skal være noen feil i koblingen av disk/dvd-brenner.

Lenke til kommentar

JIPPI! :D

Fant feilen. Så plutselig den lille duppedingsen som satt på jumpersettings kontakten på disken eller hva jeg skal kalle det. Gikk et lys opp for meg, så jeg tok den av og da funket det.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor dette funket før, men ikke nå. Men det viktigste er jo at den funker.

Tusen takk for hjelpen. Jammmen så lærte jeg noe nytt i dag også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...