runjohan Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 noen som vet hvor mye piggdekkavgiften ligger på i oslo for hele sesongen i år? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Avgiften kan betales i form av dagsoblat, månedsoblat eller årsoblat. Prisene er henholdsvis 25, 350 og 1000 kroner for en vanlig bil. Dag: 25kr Mnd: 350kr Års: 1000kr Etter det jeg forsto på nettet Blir du tatt med piggdekk uten å ha betalt, får du en bot på 500 kroner. Kommunen vurderer å heve boten til 1000 kroner. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Dag: 25krMnd: 350kr Års: 1000kr Etter det jeg forsto på nettet Ifølge Samferdselsetaten i Oslo, så er prisene disse: Dagsoblat: 30 kr Månedsopblat: 400 kr Årsoblat: 1200 kr Men i fjor var det 25/350/1000. mvh Pantera Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Søkte på google jeg. Kanskje prisene jeg fant var gamle Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Selv gir jeg laaangt faen i denne avgiften. Har heller aldri måttet betale bot. Selv om bilen har stått parkert flere steder i Oslo. Synes det er helt meningsløst at jeg som velger å kjøre med det tryggeste alternativet skal betale denne typen avgift. Det er fakta at piggdekk er best på is og holke føre... Endret 10. september 2006 av Menkromsen Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Og ikke minst det minst miljøvennlige. Dette gjelder for oslo by, hvor man ikke trenger pigger. Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Jupp, er klar over det, men skal jeg som byr i utkanten av byen (der det ofte er hardere vær) bytte dekk bare fordi jeg må til byen en gang eller 2 i uken? Har også hytte på fjellet, og det vil være en stor risk for meg å velge piggfritt. Synes heller regjeringen kan oppfordre folk til å bruke piggfritt, gjerne med en slags bonus ordning ellerno, istedenfor å påføre avgifter til de som ikke har noe annet valg. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Jupp, er klar over det, men skal jeg som byr i utkanten av byen (der det ofte er hardere vær) bytte dekk bare fordi jeg må til byen en gang eller 2 i uken?Har også hytte på fjellet, og det vil være en stor risk for meg å velge piggfritt. Synes heller regjeringen kan oppfordre folk til å bruke piggfritt, gjerne med en slags bonus ordning ellerno, istedenfor å påføre avgifter til de som ikke har noe annet valg. 6837716[/snapback] Jeg ser ikke helt problemet med at du har hytte på fjellet. Jeg kjører piggfritt til hytta, uten problemer. Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Blir det virkelig ille på vei til hytta er det ikke verre enn at man har med seg hurtigkjettinger/snøsokk. Det er ikke alltid piggdekk holder heller. Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Jeg ser ikke helt problemet med at du har hytte på fjellet.Jeg kjører piggfritt til hytta, uten problemer. 6837752[/snapback] Tydeligvis er dette mulig for deg. Har noen hytter på Fåvangfjellet og veien opp dit er ikke av den beste sorten. Det er heller ikke været, så har hendt noen ganger at vi har blitt stående fast i veien. Veien er ganske så bratt, og med fæle krappe svinger så blir det ganske så vrient når det er leit føre. Med piggfrie dekk er jeg redd jeg hadde blitt stående fast i veien mye oftere enn jeg gjør nå, det er nemlig de glatte, isete strekningene som er et problem med piggfritt. Nå er det ikke dette alene som hindrer meg i å velge piggfrit, men stedet jeg bor på er også i høy grad med på å bestemme dette. Bor relativt høyt, og er mye bakker før jeg når ingangsdøra. Nå har jo disse vintern'e blitt slik at det ofte sludder og snør om hverandre for så å tine igjen, før det plutselig en dag fryser på igjen. Omtrent hvert eneste år nå har bilen begynt å skli en eller 2 ganger i året. Har da mistet kontroll over bilen, og må bare følge med til bilen stopper opp. Dette er ikke morro, og av logiske grunner velger jeg et godt gammeldags piggdekk. MEN, det er forsåvidt ikke dette som er problemet, problemet slik jeg ser det er at Oslo Kommune har valgt en feil løsning ved å straffe de som velger piggdekk. Hadde det ikke heller vært en bedre løsning å tilby fks. gratis parkering ol. til de som bruker piggfrie dekk? Endret 10. september 2006 av Menkromsen Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 En fra vegvesenet (tror jeg det var) sa til media at det er nødvendig at ca 25% av bilene på veiene kjører med piggdekk for å ha trygge veier. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Dette stemmer bra. Uten biler med pigger vil isen bli helt polert av piggfrie dekk. Dermed vil man fort ende opp med så og si null feste. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 I Oslo er det meget sjelden at det trengs piggdekk, kanskje bare et par dager i året hvor pigg vil være litt bedre enn piggfri. Politikerne har derfor bestemt at det er bedre å prioritere mindre svevestøv og veislitasje og heller godta noe flere trafikkuhell. For de som har pusteproblemer kan oslolufta være direkte farlig, og det er mange som har det sånn. Dette er en prioritering jeg er helt enig, da man uansett skal kjøre etter forholdene. En annen ting er at piggdekk kun er bra når de er nye. Ett år med kjøring på snøfrie osloveier og de fleste piggene er borte. Da er piggfrie dekk med mykere gummi bedre. Jeg er ganske sikker på at ett gjennomsnittlig slitt piggfritt dekk er bedre enn et tilsvarende piggdekk i nesten alle situasjoner. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Mener det var forrige vinter jeg leste at 20år gamle piggdekk var bedre enn noen av de billigere (nye) piggfrie dekkene. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 En annen ting er at piggdekk kun er bra når de er nye. Ett år med kjøring på snøfrie osloveier og de fleste piggene er borte. Da er piggfrie dekk med mykere gummi bedre. Jeg er ganske sikker på at ett gjennomsnittlig slitt piggfritt dekk er bedre enn et tilsvarende piggdekk i nesten alle situasjoner. Tull. Hadde piggdekk på den forrige bilen, som jeg kjørte med i 2 vintre (Oslo/Romerike), og der var nesten ingen pigger borte. De dekka hadde sikkert holdt et år til....men men jeg bytta til piggfrie før vintern i fjor, da det ble spekulert i at piggdekkavgiften skulle 4-dobles. Piggfrie funka fint på de store veiene, men på de litt mindre veiene på Romerike, som ikke akkurat er prioritert hva snøbrøyting angår, så var disse dekkene håpløse. I tillegg har jeg en bratt bakke opp til huset, og der var det flere ganger jeg rett og slett ikke kom opp. Så nå blir det nye piggdekk på meg ihvertfall. Continental eller Nokian. mvh Pantera Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 En piggdekk fan blir aldri enig med en piggfri fan uansett. :-) Det handler vel om hvilke egenskaper hver enkelt prioriterer. Du må sammenlikne dekk av samme kvalitet. Hvis du seriøst mener at piggdekk er bedre på snø (uten is under), så har du sammenliknet med noen dårlig piggfrie dekk. Hvordan i all verden kan pigger gi deg bedre feste på snø? I alle tester av dekk jeg har sett, så er det kun på blank is at piggdekk er bedre. Kjører du mye på is så er det greit nok, men jeg har ihvertfall aldri hatt problemer med framkommeligheten med piggfrie dekk, og jeg kjører mest utenfor oslo (romerike). Klart, kjører du en framtung mærce, så trenger du nok det lille ekstra feste som pigger gir Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 En piggdekk fan blir aldri enig med en piggfri fan uansett. :-) Det handler vel om hvilke egenskaper hver enkelt prioriterer. Du må sammenlikne dekk av samme kvalitet. Hvis du seriøst mener at piggdekk er bedre på snø (uten is under), så har du sammenliknet med noen dårlig piggfrie dekk. Hvordan i all verden kan pigger gi deg bedre feste på snø? I alle tester av dekk jeg har sett, så er det kun på blank is at piggdekk er bedre. Kjører du mye på is så er det greit nok, men jeg har ihvertfall aldri hatt problemer med framkommeligheten med piggfrie dekk, og jeg kjører mest utenfor oslo (romerike). Klart, kjører du en framtung mærce, så trenger du nok det lille ekstra feste som pigger gir 6849560[/snapback] Men uten de som kjører med pigg, så ville de uten pigg møte en blankpolert hinne. Noe som også gjelder asfalt. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 u må sammenlikne dekk av samme kvalitet.Hvis du seriøst mener at piggdekk er bedre på snø (uten is under), så har du sammenliknet med noen dårlig piggfrie dekk. Hvordan i all verden kan pigger gi deg bedre feste på snø? I alle tester av dekk jeg har sett, så er det kun på blank is at piggdekk er bedre. Kjører du mye på is så er det greit nok, men jeg har ihvertfall aldri hatt problemer med framkommeligheten med piggfrie dekk, og jeg kjører mest utenfor oslo (romerike). Klart, kjører du en framtung mærce, så trenger du nok det lille ekstra feste som pigger gir Jeg har stort sett bare kjørt Continental-dekk om vinter'n, både pigg og piggfri. På den bilen jeg hadde før, en Volvo S40 (som er ganske framtung), så var piggdekk absolutt å foretrekke. De piggfrie dekkene jeg satte på, passet rett og slett ikke for bilen. Har en ganske bratt bakke opp til huset, og der var det ofte problemer med å komme opp med piggfritt. Men det har nok litt å si med bilen også....broder'n sin XM, kom lett opp bakken med piggfrie. Men der er hele bilen så tung, at den sitter uansett. Den var det faktisk bedre å kjøre med piggfrie, enn med pigg. Men jeg kjøper nok piggdekk til Merca i år ja.....så får jeg harve opp litt is til de som kommer etter meg på veien... mvh Pantera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå