Gå til innhold

Trenger tips til god BB/SFF? Godt spesifisert.


Anbefalte innlegg

Opptil 4000,-

 

I utgangspunktet tenker jeg på en S939 shuttle siden jeg har 2GB PC3200 CL3 minne liggende som er greit nok. Men tar gjerne tips på AM2 og Core2 Duo(conroe) shuttles også. Som spesielle innslag er jeg også interresert i Merom og Turion shuttles, om de finnes, men hovedsaklig desktop cpu's pga. pris.

 

Den skal brukes til alt og erstatte min dagens vannavkjølte miditower PC. Lei dette "styret" og vil ha noe enkelt, kraftig, elegant, funksjonelt og lite.

 

Mindre viktig:

- Pris er ikke en issue, men foretrekker så klart at den ikke koster flesk.

- trenger ikke "avslått" DVD/CD avspillingsmuligheter, men det skader ikke.

- trenger ikke remotekontroll muligheter, men skader ikke.

- hvis den har dette er det ønskelig med ett diskret med godt display som gir info.

- At den har plass til en standard PSU? Men kan fint oppveies mot en god stillegående innebygd PSU for å få mer plass i boksen.

- helst ikke brukt penger og plass til innebygget skjermkort da jeg vil sette i eget.

 

Viktig:

- nogenlunde pen og enkel design, ingen flashy boks, kun nødvendige indikatorer.

- er godt kjølt og og har bra grunnlag for lite støy ferdig bygget

- har PCIe og nok PSU kraft til å dra et type 7900GT

- kan dra en X2 4600+

- har god innebygget lyd. Gjerne 5.1, spdif og optisk.

- har min. 2 ramslots og støtter 2GB PC3200.

- 3Gb/s SATA kontroller.

- God sørsiden uten buggy USB og SATA implemntasjoner.

- PATA for DVD-RW spiller.

- lyduttak i front for hodetelefoner

- USB porter i front og bak.

- God plass rundt PCIe port

- Minst 2 kortplasser totalt, kanskje 3 hvis mulig?

- viktig at det ikke er en shuttle full av bugs pga ekstra fuksjonalitet.

- hvis innebygget PSU er det viktig at denne kan oppraderes/byttes ut for å håndtere kommende DX10 kort.

 

Evt. ekstra ønsker:

- kan klare å dra et X1900XT 512MB kort iom at jeg har en 1920*1200 skjerm.

- innebygget trådløst nett 802.11g++

 

 

 

 

Annen informasjon:

Den skal drive en 1920*1200 skjerm og derfor viktig at den har kraft nok til et godt skjermkort for avansert eyecandy.

 

I utgangspunktet vil den utstyres med 1*400 SATA 3Gb/s disk. Hvis den har muligheten for det vil jeg montere 2*400 i raid1. Men det krever mer plass og mer strøm, så i utgangspunktet 1*400 så konsentrerer jeg lagringsplass og datasikkerhet på en server jeg har.

 

Ellers viktig at det ikke blir en "hyle" boks siden jeg ønsker å ha et stillegående miljø der hvor det er mulig.

 

Den kommer til å kjøre følgende OS.

- Enten WindowsXP 32bit, Windows2003 32bit WE-WSM, Windows Vista 32bit.

- Div. Linux varianet som eks. Ubuntu.

 

Kjøpsdato:

Jeg regner med å kjøpe i løpet av neste helg eller påfølgende uke. Blir ikkeno mer venting på meg nå.

 

 

EDIT:

Jeg har delvis kikket litt på denne om jeg ikke får noen forslag som frister. Men det spørs om den vil være kraftig nok på PSU siden for gode skjermkort :/

http://www.hardware.no/nyheter/barebone/bu...f_for_am2/30332

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en slik: Silverstone SG01 til 1000 kr?

PLass til atx PSU og M-ATX hk!

Bygget i alu.

Ellers:

M-ATX hk, med PCI-E socket 939 og akkurat det som trengs 450 kr.

 

Mist 500Watt moduler. Husk kabler i tillegg til 895 Blant de aller beste PSUer som finnes, moduler, så du slipper å bruke plassen til kabler.

 

X1900xt 512 mb skjermkort 2894 kr. (kan hende du skal ta 7900GT i stedet, da det bare krever 2 kortplasser)

 

X2 4600+ CPU 1995

 

400 gb HD 1550 kr.

 

DVD brenner 269 kr.

 

 

Hvis du har lyst på en enda kraftigere PC, får du prøve med Conroe, men det krever også nytt minne.

Lenke til kommentar

For det bruksområdet du nevner der ville jeg vurder en SN25P.

 

her er specs:

Hovedkort: Shuttle FN25

Brikkesett: nForce4 Ultra

Skjermkort: Ikke integrert

Minne: 2 x DDR266/333/400. Støtte for dobbelkanal.

Utvidelsesspor: Én PCIe x16 og én PCIe x1

Lyd: 8-kanal, VIA Envy24PT

IDE: 4 PATA og 2 SATA-enheter (maksimalt plass til 3 enheter internt)

LAN: Marvell Alaska 88E1111 PHY Gigabit

FireWire: VIA VT6307

Strømforsyning: Silent-X 350W

Størrelse: 325 x 220 x 210 mm

Kortleser: 8-i-1

 

 

Dvs plasss til 3 harddisker og ett optisk drev, med sata/pata, plass til stor kjøler på skjermkortet, stooor PSU, som vi si du kan putte inni hva du vil av skjermkort og harddisker.

 

Dessverre er det ingen vanlige pci-spor, du ville ha flere, men det er svært på shuttler som har dette (ingen?), så hvis du vil ha mange kortplasser burde du vurdere andre barebones/m-atx barebones. Vet ikke om den har #Gbit Sata, storebror SN26P har det, men den koster ~4000 i skrivende stund, så det er over budsjettet. Ellers tror jeg dette er den shuttlen som vil oppfylle flest av dine krav.

 

HW.no test av SN25P

Lenke til kommentar

Meget godt forslag Watercool, ga meg noen nye innspill. Jeg tenkte veldig barebone med hovedkort og ferdig kjøling, så sette i CPU minne osv.

 

Men dette ga meg noen flere innspill hvor jeg kan velge hovedkort etter eget ønske osv. Det er vel stort sett m-atx som er beregnet for slike ting? itx blir for smått?

 

Wazu:

En god s939 løsning :) er notert :)

 

 

Løsningsforslag så langt:

 

SFF Kabinett (stiller fritt til å velge HK/chipsett)

- Silverstone SG01 Kabinett, kan velge HK selv. Noe i største laget kanskje?

- Lian Li En noe uortodoks løsning kanskje?

 

S939

- SN25P barebone, kraftig sak som drar det meste jeg vil.

 

AM2 (må nesten vurdere noen og så se opp mot s939 til slutt)

SK22G2 budsjett AM2 alternativ.

SN27P2 desverre i dyreste laget, men ellers en perfekt boks med tom. 4 minneslotter.

 

Core2 Duo (må være med som alternativ til AM2.)

SD37P2 Desverre også i dyreste laget :/, men rå sak.

 

Vurdering

Jeg lurer på om jeg ender opp med AM2 alternativene med tanke på pris og effektbruk, samt at jeg neppe skal klokke spesielt i en slik boks. Så får jeg heller krype til korset og kjøpe DDR2-800 minne.

 

Det hadde dog vært fint om SN27P2 kom på ukens tilbud el. sammen med et godt tilbud på 2GB ram. Lurer på om jeg parrer den med 7900GT, evt. det billigste toppkortet med 512MB.

 

Er det noen ulemper med 570 chipsettet? Burde jeg vente på et annet chipsett? Evt. så får jeg velge et større løst microkabinett og velge løst HK.

 

Prismessig vil jeg tro et løst kabinett kommer omtrent likt ut. Det koster fort 1000,- for kabinettet, deretter 1000,- for PSU, Sikkert rundt 1000,- lappen for et godt mAtx HK, så kanskje 500-800,- for en god CPU kjøleløsning og vi er fort oppe i 4000,-.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis jeg går for et tomt kabinett og skal bygge selv så har jeg ikke så mye erfaring med mATX kort. Hvilke av disse ville dere gått for?

 

AM2

Sammenligning av utvalgte AM2 mATX kort

søk

 

Core2 Duo

Sammenligning av mATX LGA775 kort hvor de fleste har støtte for Conroe?

søk

 

Hvilke av disse ville dere holdt en tommel på? Er relativt uerfaren med mATX, samt Intel.

 

micro kabinett

De kabinettene jeg fant

Ser ut som det evt må bli silverstone eller lianli da de andre hadde svakheter som ikke er like akseptable.

 

Ferdige løsningsforslag

- Et AM2 forslag med 1 slots kraftig GPU løsning. Havner rundt 10-11k, hva tror dere om dette oppsettet? Blir dette en bra gaming/allround pc?

 

Jeg holder av PCI sloten til evt. et paraboltunerkort el.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

fortsette diskusjon her :D .

 

vil si at det er litt dumt og gå for 939. begrenser jo for oppgradering senre.

 

siden du har så fet skjerm ville jeg fått tak i 1900xt. er glad i litt høyere oppløsninger. både conroe og am2 shuttle takler dette kortet. 939 shuttle ville jeg ikke satt det inn i.

 

am2 shuttle er jeg også litt skeptisk på, siden det er uklart om den støtter oppgraderinger til neste amd cpu. det sies at den nye cpu skal funke rett på am2 sokkelen, men passer den overens med chipsett?

 

sn37p2 er flott. men har nok en del mindre strøm til skjermkort.

 

shuttle blir litt dyrere. enn et sff system. det er mange sff kab og velge imellom fordelen her er at det er ingen psu begrensninger.

 

 

shg har også dette kabb tilo 440 kr

 

Blir nok et 7950GT på meg ja hvis jeg går for shuttle. Evt. et X1900XT hvis jeg går for miditower igjen.

 

du skal ikke være redd for og sette inn et 1900 kort i en shuttle. er vel bedre med et kort på 110W som drar varmen ut enn ett 75W kort som ikke gjør det.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...