Gå til innhold

Én SATA disk mangler i XP

Uluen

Anbefalte innlegg

Jeg har ett MSI K7D Master-L hovedkort med dual MP2800 CPU'er. Dette har ikke onboard SATA så jeg bruker et Adaptec Serial ATA RAID 1210SA kort.

På kanal0 står det en WD Raptor, kanal1 er en Hitachi Deskstar 250GB.

Diskene er satt opp som JBOD (ikke raid) og blir detektert i kontroller BIOS.

Problemet er at bare raptoren blir sett av Windows. Diskmanagment viser bare den ene disken, eventviewer sier ingenting om dette.

Jeg har brukt Linux på denne PC'en inntil nå og det fungerte helt fint.

Noen som vet hva dette kan komme av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å si det, jeg lastet ned den eneste driveren som det ikke stod Minimal Tested på og brukte den til installasjonen til XP (XP har ikke driver), etterpå la jeg inn en litt nyere driver som skulle fikse problem med store disker men det hjalp jo ikke.

Tror ikke det er relevant her heller, før når jeg har hatt problem med store disker så har jeg sett en del av disken ialfall men denne er helt usynlig.

Lenke til kommentar

I windows skal du bare få opp én samlet disk på 324GB i disk management. Hvis den du får opp bare er på 74GB så virker det som at diskene er satt opp feil i firmwaren til kortet.

Hvis du får en disk opp i windows og størrelsen bare er 137GB så er det sansynligvis windows som trenger å patches. (Sticky i kateogorien lagringsmedier)

Redigert: Kanskje det er en bug i firmwareversjonen du bruker. Prøv i såfall en annen.

Lenke til kommentar

JBOD (Just a Bunch Of Disks) er en måte å slå sammen plassen på diskene. Lagringsområdet på de to diskene slåes sammen til ett stort lagringsområde. OS og innstallasjonsprogrammer skal bare se de to fysiske diskene som en stor sammenhengende disk. Sammenspleisingen skjer ikke som på Raid0 der de stripes blokk for blokk etter hverandre. JBOD setter diskene direkte etter hverandre. De første 74GB av 324GB-"disken" ligger i sin helhet på Raptoren og resten ligger på Hitachien. Hvis en disk skulle feile så vil man fortsatt kunne hente ut filene som ligger på den andre disken. Altså litt sikrere enn Raid0

Hvis du vil ha diskene separate så må du ikke bruke JBOD.

Lenke til kommentar
JBOD (Just a Bunch Of Disks) er en måte å slå sammen plassen på diskene.
Ok, da forstår jeg hva du mente, den definisjonen varierer litt.

Diskene er satt opp som uavhengige, RAID kontrolleren brukes altså som en vanlig 2 kanals kontroller.

Det ser ut som Deskstar disken er SATA 3.0 Gb/s kapabel, kan det røre det til for den gamle kontrolleren tro?

Lenke til kommentar

Jeg fant et verktøy for disken men den stod på 1.5 Gb/s fra fabrikken.

Da er jeg tom for idéer. Jeg får ringe butikken jeg kjøpte disken hos og spørre hva det kan være, etv. bytte den eller kontrolleren.

Noen som har anbefalinger på en rimelig PCI/PCI-X kontroller med 2-4 kanaler som støttes i WinXP (gjerne en som XP har drivere til) og Linux?

Lenke til kommentar

Takk. Hitachi mener tydeligvis at det ikke er nødvendig siden dette kan stilles i firmware til disken men det hjelper ikke meg stort.

Jeg får ta ut disken igjen og se etter minijumpere og evt. spørre i butikken jeg kjøpte den, kanskje de bytter den i en annen modell så kan jeg se om det er dette som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...