Stigma Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Hei, Jeg trenger å finne en skikkelig "supersize" thermal pad, eller gjerne hele ark med realivt tykt thermal interface materiale. Gjerne dobbelsidig tape type, men det trenger ikke nødvendigvis å være det. Jeg skal kjøle overflaten av et stort objekt (en kompressor) men en hjemmelaget vannblokk, men det vil nødvendigvis være behov for kanskje opp mot en millimeter med thermal interface materiale for at den skal få skikkelig kontakt pga variasjoner i overflaten. Kjenner noen til hvor det går ann å få kjøpt noe slikt? Jeg trenger kanskje noe på størrelse med et A4 ark totalt sett, så det virker ikke som en brukbar løsning å bare kjpe massevis av mindre pads beregnet på prosessorer osv. Ikke ved mindre jeg kan få dem skikkelig billig. Vil helst få fatt i det lokalt eller i Norge, men tar gjerne imot forslag om kilder i utlandet også. Evt. som en nødløsning, er det mulig å lage, eller bruke noe annet lettere tilgjengelig materiale som en erstatning? Tar gjerne imot forslag på det også dersom det ikke kommer gode forslag på hvor jeg kan få kjøpt dette. Håper noen kan hjelpe -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Etter litt research på egenhånd ser dette ut som et brukbart materiale: http://www.sundialmicro.com/cooler_master_...1_1733_197.html Desverre er det fremdeles for lite, og for dyrt i de mengdene jeg trenger, men jeg synes det var verdt å nevne for andre som ser tråden og trenger lignende materialer. Jeg tar gjerne imot flere alternativ, spesiellt ting som kan skaffes her hjemme i Norge, eller lokalt i Bergen. -Stigma Endret 10. september 2006 av Stigma Lenke til kommentar
MagE Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Om det er noe midlertidlig så kan tannkrem brukes, det er ikke særlig bra, men fungerer greit nok. Men det er ikke lurt og bruke det lengre enn 30min/en time da tannkremen stivner og blir vond å få av. Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hva er det med tannkrem? det er jo mulig å gjøre nesten alt med det Sølvpuss, plexipolering, tannpuss nå også som termisk matreale Kansje litt oftopic men Lenke til kommentar
S-T Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Kan du bruke Kobberpasta? Enkelt og billig å få tak i. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Er det ikke bare å kjøpe en hel helvetes mange tuber med AS? Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 AS er jo ikke akkurat billig er det vel? Han som nevner kobberpasta er vel kansje inne på noe? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hva er det med tannkrem? det er jo mulig å gjøre nesten alt med det Sølvpuss, plexipolering, tannpuss nå også som termisk matreale Kansje litt oftopic men Den inneholder varierende mengder sink, som faktisk har gode termiske egenskaper. Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hva er det med tannkrem? det er jo mulig å gjøre nesten alt med det Sølvpuss, plexipolering, tannpuss nå også som termisk matreale Kansje litt oftopic men Den inneholder varierende mengder sink, som faktisk har gode termiske egenskaper. 6852047[/snapback] Å dette stoffet har jeg på tennene ? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Jada, men slapp av! Nå husker jeg ikke i farten hvilke "sinkfordeler" som gjelder ved tannpuss, men du kan være ganske trygg på at den ikke gjør noen skade! :!: Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 For å sitere en posten reklame: Hmm, skeptisk... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 AS er jo ikke akkurat billig er det vel? Han som nevner kobberpasta er vel kansje inne på noe? 6848347[/snapback] Hvor kjøper du kobberpasta da? Det høres jo i grunn ut som det kunne funke, men da hva brukes det normalt sett til? -Stigma Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Biltema selger det i vertfall...ligger under kjemikalier/fett og smøremidler/pasta på internett. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Kobberpasta brukes for å hindre fastkorrodering av skruer og andre deler ved montering (og det brukes mellom f.eks. aluminium og stål uten at man får tæring som mange på dette forumet er livredde for). Lenke til kommentar
MagE Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 kansje det hadde gått å lage kjølepasta selv. Mye fint kobberspon/-støv blandet inn i en eller annen tynn lim hadde kansje gått. Må prøves. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Tanken er nok ikke så dum. Men man skal ned på meeget små korninger om det skal være effektivt. Antakeligvis nærmere brøkdelen av en tienedels mm. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Tanken er nok ikke så dum.Men man skal ned på meeget små korninger om det skal være effektivt. Antakeligvis nærmere brøkdelen av en tienedels mm. 6872272[/snapback] Og denne kobberpastaen, er den for grov eller? -Stigma Endret 17. september 2006 av Stigma Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Kobberpasta er nok ganske grov, ja... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Og denne kobberpastaen, er den for grov eller? Nei, jeg tror ikke det! Den likner til de grader på vanlig smørefett, både med tanke på konsistens og "følelse". Har en slik tube liggende sjøl, som jeg benytter på baksiden av bremseklossene når jeg bytter de. (Skivebremser). Men har aldri testet effekten av kobberpasta i "PC-sammenheng", ettersom den antakelig har elektrisk ledende egenskaper. Og havner noe av pastaen der den ikke skal, så risikerer man jo at det skjer "rare ting". Men i ditt tilfelle (Stigma), så skal ikke det være noe problem... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 Hmmm... kanskje det er verdt et forsøk da. Skal ta en titt på biltema neste sjans jeg får. Skrue, du som har en liggende, kan du se hvor mye kobber som saktisk er i sammensetningen? prosenten må jo være rimelig høy for at det skal være brukbart som TIM. Er det mye smørefett og annet sånt oppi der, så er det vel neppe så bra for vermelederegenskapene. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå