Gå til innhold

Ønsker å flytte.. Hva slags støtte får jeg?

uranus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Han er strengt tatt ikke student. Medier og kommunikasjon er et videregående kurs, ikke noen høyere utdanning. Det kan diskuteres opp og i mente hva som definerer en student, men i lånekassens øyne er det en som tar høyere utdanning enn videregående.

6841620[/snapback]

Ah..jeg forstå det sånn at han gikk på høgskole.

Er så klart med på at det kun er høyere utdanning som har studenter :)

Lenke til kommentar
Er så unødvendig å komme med sånnn spydig dritt, du veit jo tross alt ikke hvordan han har det.

6843362[/snapback]

Enig, det var uhøflig. Likevel synes jeg trådstarter burde tenkt litt mer på måten han fremla saken. Slik førstepost står nå, får jeg litt bortskjemt-feeling av den, og det er jeg tydeligvis ikke alene om. Jeg ville gjort det enklere; situasjonen først, og så spørsmålet "kan jeg ha krav på støtte". Da hadde det sett mye mer ydmykt og mindre selvrettferdig ut. Setningen "hva slags støtter har jeg mulighet for å få?" gir feil inntrykk. På samme måte er det med "er utrolig mye arbeid nå", som oppfattes som sutrete(i hvert fall følte jeg det slik) og uansett ikke har noe med saken å gjøre.

Bare litt konstruktiv kritikk. :)

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Okai thanks..

Men generelt om lån, har elever noen fordeler? Har jo studentbevis og sånt, så? Fordi man får jo egne student visa kort med flere fordeler, så kanskje det finnes lån også med student fordeler?

6847964[/snapback]

Det blir vel student-u-fordeler, med tanke på at du ikke har noe særlig inntekt..

Lenke til kommentar

Studielån er det gunstigste lånet som finnes. Rentene løper ikke så lenge du er under utdannelse, og i ettertid kan man få både betalingsutsettelse (innvilges uten spørsmål inntil 6 år), rentefritak og i spesielle tilfeller ettergivelse av lån. Dessuten følger lånet deg i graven hvis du skulle være uheldig og stryke med.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har overskudd til å jobbe mer så er det bare å glemme. Tviler på at du får tatt opp lån for å leie bosted (med unntak av forbrukslån, som du ikke bør ta opp i det hele tatt), og om du ikke har noe særlig formue eller stabil fast inntekt så er boliglån stort sett ute av bildet. Du ville uansett ikke hatt mulighet til å betjene det.

Du får ta deg en prat med foreldrene dine og vente med å flytte til du begynner å studere.

Lenke til kommentar
Jeg skrev det fordi alle jeg kjenner får faktisk støtte.. Derfor regna jeg med jeg hadde samme mulighetene.

6846763[/snapback]

Da ville jeg i første omgang hørt med dem hvordan de gikk fram for å få støtte. :) Det bør jo være muligheter da, gitt at alle du kjenner har samme grunnlag som deg.

Lykke til, det er ei stri å flytte for seg selv, men man føler best selv om det er nødvendig eller ei, det er det ingen her som kan hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
Okai thanks..

Men generelt om lån, har elever noen fordeler? Har jo studentbevis og sånt, så? Fordi man får jo egne student visa kort med flere fordeler, så kanskje det finnes lån også med student fordeler?

6847964[/snapback]

Altså, kort fortalt, du får nok ikke noe av stipend e.l pga det blir for nært heimen. Mulig du kan få studielån, men belag deg på å finne deg noe å gjøre på siden av skolen din. Hvis du er over 18, så kan du "forlove" deg med dama di (hvis det er såpass seriøst) gjør det 100 ganger enklere å få lån/stipend pga du ikke er "bundet" til foreldrene dine. Dama er noe over 20 og får fullt lån og stipend, folka bor godt under 2 mil fra oss. Dog, det skal godt gjøres at de tror at du skal flytte hjem til mamma og pappa når man er gift og har unger.

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...