Gå til innhold

Ønsker å flytte.. Hva slags støtte får jeg?

uranus

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal snart flytte ut med venninna mi (eller jenta jeg vil være sammen med), og jeg lurer på hva slags støtter jeg kan få?

Jeg går siste året Medier og Kommunikasjon, får jeg da noe bortebo stipend? Leiligheten vi skal ha er vel 4-5 km fra foreldrene mines hus.

I tillegg jobber jeg lørdager da, men tjener lite av det. Grunnet skole, rekker jeg såvidt noe annet eller orker stort etter skolen. Er utrolig mye arbeid nå.

Hva slags støtter har jeg mulighet for å få? Har aldri vært i barnevernet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4-5km er altfor nært foreldrene dine, står 4-5mil som krav en plass. Om de er veldig sære på det, kommer du neppe å få borteboerstipend. Men du kan fortsatt søke om grunnstipend. Er bare å søke og se hva som skjer. Eller du kan først prøve kalkulatoren de har på siden dems. www.lanekassen.no

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

vis du har en spesiell grunn til ikke å bo hjemme, kan du oppsøke din fastlege som kan skrive en bekreftelse du sender med søknaden på bortebostipend.

da får du det vis du har en holdbar grunn

Lenke til kommentar

Du får absolutt ingenting, men om du er under 18år, kan det hende du kan få barne-støtte eller hva det heter av foreldrene dine, som foreldrene dine får fra staten... Men dette må du snakke med dem om de får/evt du kan få.

Du kan kjøpe leilighet, da kan du få 100% finansiering fra staten, men de krever jo ofte at du er over 18år, og har fast arbeid.

En annenting er jo at du er ungdom... Det er slik å være ungdom.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet finnes det ikke noe lei-av-foreldrene-stipend eller legat her i landet (og takk gud for det), så jeg tror nok du og din hjertets utkårede bør belage dere på å jobbe for føden hvis dere flytter ut såpass tidlig. Håper virkelig ikke at du mener at du burde ha krav på noe i denne situasjonen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Sånn er livet, de fleste har vel hatt det sånn på et eller annet tidspunkt. Det høres ikke ut som du bor under klanderverdige forhold, så problemet ligger nok i hodet ditt. Du bør ta grep for å forbedre situasjonen din; snakk f.eks. med PPT-tjenesten. Du kunne også tatt deg en prat med foreldrene dine. Fortell dem at du kunne tenkt deg å flytte ut, men at de burde skjønne at det ikke er noen god ide foreløpig og at de burde gi deg litt mer slakk for at du skal kunne trives hjemme til tiden er inne for alvor. Når du er 18 år er det nok ikke lenge til du blir kasta ut uansett.

Boligmarkedet er presset nok fra før om vi ikke skal begynne å dele ut allmisser til ungdom som strengt tatt ikke trenger å flytte.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Jeg har absolutt ingen lyst til å bo hjemme.. Uansett hvilke forhold jeg har her.. Men jeg trives ikke hjemme..

Greit jeg har visst ingen muligheter for støtte, men hva med lån og slikt? Hvilke muligheter har jeg da? Renter osv?

6840511[/snapback]

Søk på lånekassen siden du er student.

www.lanekassen.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...