Gå til innhold

kontaktor styring, problem med tids-rele, osv.

Anbefalte innlegg

Prøver og få til en kontaktor styring.

her er et foreløpig koblings skjema: (jeg har testet det ut, og det funker fint foreløpig):

post-38181-1157839182_thumb.jpg

det funker slik at, K1 er styrt av bryter S1 og S2. (start og stopp)

la oss si at K1 styrer en motor som styrer et rullebånd, som f.eks frakter plastikkesker.

ved siden av rullebåndet sitter det en induktiv føler som føler om det har kommet noen metallobjekter på båndet, har det det, og den blir aktivisert, slår et relè inn (K2) som igjen stopper K1 og starter K3 (K3 styrer f.eks en motor til, som fjerner metall objekt).

K3 trenger ikke og ligge inne hele tiden, så den går bare i ca. 30sek., før den slår seg av igjen.

alt dette har jeg fått koblet "riktig", og det funker fint.

(har kontaktorer og diverse liggende, så jeg får testet slike ting)

men når K3 har slått ut, skal liksom K1 slå seg inn igjen, slik at "rullebåndet" kan fortsette og gå, samtidig som start og stopp opplegget funker som før.

skulle liksom hatt en "impuls" som fikk lagt inn en holdekontakt på K1 igjen, men hvordan får jeg til det? eller andre forslag? :)

noen glupe hoder her, som kan hjelpe?

er det noe jeg har skrevet som ikke er forståelig?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ivareta sikkerheten så må du koble det slik:

- Lagt til ett rele K, med holdekrets som er start/stopp-funksjonen.

- K1 kjører nå rullebandet så lenge K3 ikke er aktivert.

- Den induktive føleren aktiverer K2 som igjen aktiverer K3.

- Rullebandet stopper mens fjerningen av metall-objektet utføres.

- Denne tiden begrenses av K4 og den induktive føleren.

- Når K4 har løpt ut tiden sin, så faller K3.

- Dette forutsatt av at metall-objektet ikke betjener den induktive føleren.

- K1 starter opp rullebandet igjen.

- Anlegget startes og stoppes med S1 og S2.

Har også gjort en omkobling av styrestrømmen. Slik du opprinnelig hadde tegnet det så ville K3 aktiveres av K2 når den induktive føleren ble betjent, selv om anlegget var stoppet med S2. Trykker man på stopp så skal ikke deler av anlegget starte. Savner også nødstopp.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
Ta å kombiner du, da får du det sånn det bør være
Hvor K4 kontaktsettet står har ingen betydning, begge plasseringene i strømveien vil gjøre at K3 mister spenningen forutsatt at K2-kontaktsettet ikke ligger inne. :yes:

6843957[/snapback]

var slik jeg skjønte det og, så derfor sa jeg at jeg skulle prøve ut Pingla sitt forslag :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvor K4 kontaktsettet står har ingen betydning, begge plasseringene i strømveien vil gjøre at K3 mister spenningen forutsatt at K2-kontaktsettet ikke ligger inne. :yes:

6843957[/snapback]

Ligger ikke den inne når boksen har stoppet rett ved siden av sensoren da?

Lenke til kommentar

6843957[/snapback]

Ligger ikke den inne når boksen har stoppet rett ved siden av sensoren da?
K3 skal ligge inne i 30 sekunder, antar metallobjektet er fjernet innen den tid og K2-kontaktsettet ligger såles ikke inne hele tiden.
Lenke til kommentar
Men det enkleste og mest ryddige hadde nok vært en liten 2-4 kanals PLS og to kontaktorer som styrte hver sin motor/funksjon.
seff, men så er det jo litt morsomt og drive med kontaktorer og timere da...syns jeg da....
Joda, men det er også morro å koble til PC'n, programmere PLS'n, teste om det virker.
Lenke til kommentar
Men det enkleste og mest ryddige hadde nok vært en liten 2-4 kanals PLS og to kontaktorer som styrte hver sin motor/funksjon.
seff, men så er det jo litt morsomt og drive med kontaktorer og timere da...syns jeg da....
Joda, men det er også morro å koble til PC'n, programmere PLS'n, teste om det virker.

6844185[/snapback]

det er også sant :thumbup:

fikk foresten koblingen din til og funke :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...