Gå til innhold

Vannavkjøling.. tips råd?

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle kjøpe dette:

Danger Den Maze 3-1 inkl. 226W Peltier og Neoprene

Danger Den Geforce 4 / 3 vannblokk

HW-Labs Black Ice Extreme

Aqua Bee UP500 Vannpumpe

Vanntank i plexiglass

er dette en ok løsning?

er ikke helt inne på dette med vannavkjøling så er veldig åpen for tips om montering og diverse.

hvordan skal jeg gjøre det med vannstrømmen?

skal den gå til cpu så til gpu eller kan jeg dele denne sånn at den går til hver av delene?

tenkte også litt på de ferdig pakkene som er på netconnection og microplex. noen som har noe erfaring med disse?

skal ikke ha sånn mega greier.. er bare ute etter å fjerne støyen fra delta vifta og gf4 vifta.. begynner å bli lei nå.

på forhånd tusen takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bare er ute etter å fjerne støy, så kan du i allefall droppe peltierelementet!

Noe jeg vil anbefale deg uansett, som førstegangsmontør(?) av vannkjølingsutstyr. Er du klar over at du behøver et ganske kraftig power for å betjene pelt´en med nok strøm/spenning?

Ellers ser jo oppsettet greit ut.

Du bør koble blokkene i serie i første omgang, slik at du er sikker på at vannet strømmer gjennom hele systemet.

Rekkefølge: Pumpe - radiator - CPU-blokk - GPU-blokk - tank.

Lenke til kommentar

så visst jeg dropper den blokka med peltier element så ser det greitt ut?

sitter akkurat nå å ser på thermaltake sin pakkeløsning som dem selger på netconnection. lurer på om jeg skal kjøpe den.. var jo billigere tross alt

har et standard chieftech kabinett.. tror psuen er på 340 watt..

Lenke til kommentar

Som skrue sa bør du droppe TECet ettersom du er ny med vannkjøling.

Og siden du skal droppe TEC så ville jeg valgt og kjøpt hos 3dfxcool. Magnum blokkene de har er bedre enn DangerDen blokkene og maxperf radiatoren er bedre enn Black Ice Extreme(se tester av blokker på overklokking.no og radiator på ocshoot.no).

Man bør også stille seg spørsmålet om man ønsker å støtte svindlerne i Netconnection som utgav seg for å være fornøyde kunder på forumet for å lure oss andre til å handle der.

Lenke til kommentar

Njaa, er litt i tvil om jeg ville valgt en 12v likestrømspumpe! Tror jeg ville holdt meg unna, ettersom feilprosenten er større for en slik motor/pumpe.

Mulig jeg er overdrevet skeptisk, men en elektromotor med kommutator og børster har uansett større muligheter for feil, i forhold til en ordinær 230v akvariepumpe.

Hør i allefall om de kan gi deg en garanti på driftstid, og om de evnt dekker følgeskader på maskinen om pumpa streiker.

Ellers så ser settet i og for seg greit nok ut, men synes en 80x80mm radiator høres kanskje litt snaut ut.

Forsøk å lete etter en test av systemet, det kan jo fortelle sitt.

Lenke til kommentar

IKKE BRUK SMÅ NIPLER OG STORE SLANGER!

beklager at jeg skrev det så ropende, men jeg er endelig på nett med backupsystemet, etter at jeg lekket vann utover mitt epox 8k3a+ hk.

kortsluttet, for og gjøre en lang historie kort.

så nå venter jeg på nytt hk, og råder deg til å bruke de beste nipler du kan få kjøpt for penger , og de beste slangene, ikke sånn billig latexdritj som jeg har. husk at niplene må være større enn hullet i slangen, slik at slangen virkelig presses rundt nippelen, og ikke bruk noen jalla slangeklemmer. kjøp skikkelige saker, hadde jeg brukt 200 kr ekstra på dette så hadde jeg ikke vært så sur nå.

Lenke til kommentar

Nettopp! I en annen tråd fokuserte jeg nettopp på slike generelle (du får ha meg unnskyldt minimum payne)nybegynnerfeil.

Det er ikke alle gitt å forstå konsekvensene av slike små bommerter, så dette lille uhellet får stå som et lite eksempel på hvor galt det kan gå om man ikke er forsiktig!

Lenke til kommentar

Jaja, noen ganger går det bra å ha maskinen sin på med vann på også. Jeg hadde også en lekk slangeklemme, og det drøp ned på grafikk-kortet mitt mens maskinen kjørte og turte. Jeg opplevde ustabiliteter, men det tok likevel litt tid før jeg skjønte hva det var, jeg kunne ikke drømme om at jeg kunne ha maskinen på med vann på grafikk-kortet. Det var en del, og det la seg like under GPU.

Men det er over et halvt år siden nå, og jeg bruker enda den radeon 8500-kortet mitt.

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-28 22:26, skrev Maroder_S:

Jaja, noen ganger går det bra å ha maskinen sin på med vann på også. Jeg hadde også en lekk slangeklemme, og det drøp ned på grafikk-kortet mitt mens maskinen kjørte og turte.

Kan jo da være greit å bekrefte at slangeklemmer er noe styggedom! Disse brukes gjerne i fbm PVC-slanger, og en slik kombinasjon skal man være meget forsiktig med.

Det aller beste er å bruke silikon- eller tygon-slanger. Med de rette dimensjoner og fasonger på niplene, er det ikke nødvendig med noen form for slangeklemmer i det hele tatt. Og det skal man faktisk ei heller bruke, i allefall på silikonslanger!

Har i tilsammen 20 koblinger i mine to vannkjølte maskiner, og bruker ikke slangeklemmer på en eneste forbindelse.

Om man gjør tingene riktig, og bruker de rette kombinasjonene, så vil man aldri oppleve lekkasjer.

Lenke til kommentar

Nå Har jeg bestilt Amd Magnum 390 Waterkit fra 3dfxcool.no med en Max Perf Radiator og en vanntank.

er de PVC slangene som følger med i waterkitet bra?

kjøpte noen ekstra slange klemmer bare for å være sikker.

Noen som kan komme med ting jeg ikke burde gjøre osv..

første gang jeg installerer noe sånt som dette.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-28 22:52, skrev Skrue:

Og det skal man faktisk ei heller bruke, i allefall på silikonslanger!

hvorfor iallefall ikke på silikonslanger, har stålklemmer på alle koblingene i systemet mitt og bruker dangerden silikonslager, de tåler jo godt ei reletivt stram slangeklemme de (iallefall mine :grin: )

Lenke til kommentar

Tror skrue mener man kan "rive" eller skade slangen med stålklemmer. Her må det riktignok poengteres at det er veldig stor forskjell på slangeklemmer. Jeg for min del bruker små strips eller ingenting der slangen selv strammer godt, og jeg har aldri hadd lekasjer. Det er som regel lite som skal til for og få det tett. Det er mye mer viktig at man bruker rett teknikk.

I mange tilfeller kan lekasjer oppstå hvis du strammer en slangeklemme for hardt...

Lenke til kommentar

Quote:

Magnum blokkene de har er bedre enn DangerDen blokkene og maxperf radiatoren er bedre enn Black Ice Extreme(se tester av blokker på overklokking.no og radiator på ocshoot.no).

Ingen aktuelle tester viser at Magnum blokka er bedre enn Maze 3-1 ! Jeg håper at overklokking.no kan teste den NYE Maze 3-1 ganske fort! Tror nemlig ikke at det er en så stor forskjell på den og Magnum blokka. :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-29 16:45, skrev Arctic:

Tror skrue mener man kan "rive" eller skade slangen med stålklemmer. Her må det riktignok poengteres at det er veldig stor forskjell på slangeklemmer. Jeg for min del bruker små strips eller ingenting der slangen selv strammer godt, og jeg har aldri hadd lekasjer. Det er som regel lite som skal til for og få det tett. Det er mye mer viktig at man bruker rett teknikk.

I mange tilfeller kan lekasjer oppstå hvis du strammer en slangeklemme for hardt...

Som tatt ut av "læreboka" det der Arctic! :smile:

Og Stålklemmer på silikonslanger kan som du sier, rett og slett skjære hull i slangen. I kombinasjon med PVC-slanger er de derimot mer anvendelige, da PVC tåler adskillig mer mekanisk belastning.

De fleste som leverer ferdige vannkjølingskit legger også som regel ved kvalitetsklemmer som passer godt rundt slange / nipler, og bruker man en slik kombinasjon går det sjelden galt.

Jeg vil allikevel heve en bitteliten pekefinger her, da PVC har en tendens til å sette seg med tiden, noe som i verste fall _kan_ føre til lekkasjer. Det kan derfor være en god idé å forsiktig ettertrekke slike klemmer etter en tid.

Brukes silikonslange som etter min mening langt er å foretrekke, kan man som du sier bruke vanlige kabelstrips som strammes sånn passelig, om man føler for det. Har man derimot god pasning mellom nippel og slange, er ikke dette strengt tatt nødvendig! God pasning vil i dette tilfelle bety at slangen må tvinges inn på nippelen, som gjerne kan være 3-4mm større enn slangens innvendige mål.

Er man derimot selvbygger, og kjøper / lager deler selv, så er det viktig å merke seg disse tingene. Noen har jo smertelig erfart hvordan det kan gå, om man er uheldig!

Skal ikke nevne noen navn her nå! :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-10-29 21:51 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...