Gå til innhold

Rom, mer enn bare Cuba Libre

iChristian

Anbefalte innlegg

Rom er et brennevin laget av biprodukter fra sukkerproduksjon, som molasse (rårørsukker) og sukkerroesaft, som er gjæret og destillert. Destillatet, en klar væske, blir lagret på eikefat. Rom lages hovedsakelig i Karibia og langs Demerara (en elv i Guyana i Sør-Amerika), men også i Australia og India. Rom er berømt for sin forbindelse med sjørøveri og den britiske marine. Det finnes mørk rom (brun rom), gyllen rom, og hvit rom (som egentlig har en klar farge).

Polet så har de 77 typer rom, i alle forskjellige farger og prisklasser: Vinmonopolet: Rom

Det må jo lages forbrukertester av Rom som alt annet, her da fra Aperitif

Mer fra Aperitif om Rom: Mørk, rund og fyldig

Man får Rom i alle prisklasser og fra en ganske stor variasjon i land.

Prisene varierer fra standard 200-300kroner til 1500kroner

(Rhum J.M. 1990 fra Martinique)

Når jeg har vært i Sør-Amerika så har jeg fått høre at Rom eldre enn 15 år regnes som en Cognac, i hvert fall drikkemessig, jeg vet ikke hva dere litt mer erfarne på spritfronten mener om det?

Hvilken status har slike Rom-er hos dere?

Min favoritt foreløpig når det kommer til Rom er: Bacardi Premium Black Rum

(Det må sies at jeg ikke har så mye erfaring)

Hva er deres favorittrom?

Bør den drikkes bar? eventuelt hva bør en blandes med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker bedre å blande hvit rom. Lage Mojito og Caprinha(heter vel ikke det, siden rom brukes, men..).

Godt med drinker som ikke er så utrolig søte, eller kjedelige som Cuba Libre. Vel å merke, med Captain Morgan Golden Spice så er Cuba Libre ganske god.

Lenke til kommentar
Jeg liker bedre å blande hvit rom. Lage Mojito

6841876[/snapback]

Mojito.....what? I dont think its a gay drink.

Jeg har aldri drukket så spesielt mye rom, men har veldig lyst til å drikke sånn rom som de drikker i Pirates of the Carrabien, vis noen finner det, kjøper jeg vær sin flaske til dere :p

Lenke til kommentar
Jeg liker bedre å blande hvit rom. Lage Mojito

6841876[/snapback]

Mojito.....what? I dont think its a gay drink.

Jeg har aldri drukket så spesielt mye rom, men har veldig lyst til å drikke sånn rom som de drikker i Pirates of the Carrabien, vis noen finner det, kjøper jeg vær sin flaske til dere :p

6842899[/snapback]

Jada, Ernest Hemmingway er den mest homsete karen jeg vet om....

Lenke til kommentar
Arr! Når jeg ser piratfilmer får jeg alltid lyst til å bøtte nedpå med bar rom. Hvilken type egner seg best til å drikkes reint? Bacardi smaker jo grønnjævlig alene.

6847658[/snapback]

Captain Morgan anbefales! mørk og fin fage, mye smak.

Og den 17år gamle (eller var det 15?) Havana Club. namnam. Tabu å blande den ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...