iChristian Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Rom er et brennevin laget av biprodukter fra sukkerproduksjon, som molasse (rårørsukker) og sukkerroesaft, som er gjæret og destillert. Destillatet, en klar væske, blir lagret på eikefat. Rom lages hovedsakelig i Karibia og langs Demerara (en elv i Guyana i Sør-Amerika), men også i Australia og India. Rom er berømt for sin forbindelse med sjørøveri og den britiske marine. Det finnes mørk rom (brun rom), gyllen rom, og hvit rom (som egentlig har en klar farge). På Polet så har de 77 typer rom, i alle forskjellige farger og prisklasser: Vinmonopolet: Rom Det må jo lages forbrukertester av Rom som alt annet, her da fra Aperitif Mer fra Aperitif om Rom: Mørk, rund og fyldig Man får Rom i alle prisklasser og fra en ganske stor variasjon i land. Prisene varierer fra standard 200-300kroner til 1500kroner (Rhum J.M. 1990 fra Martinique) Når jeg har vært i Sør-Amerika så har jeg fått høre at Rom eldre enn 15 år regnes som en Cognac, i hvert fall drikkemessig, jeg vet ikke hva dere litt mer erfarne på spritfronten mener om det? Hvilken status har slike Rom-er hos dere? Min favoritt foreløpig når det kommer til Rom er: Bacardi Premium Black Rum (Det må sies at jeg ikke har så mye erfaring) Hva er deres favorittrom? Bør den drikkes bar? eventuelt hva bør en blandes med? Lenke til kommentar
Pjokk Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Cruzan Single Barrel Estate er en rom som bør prøves. Den er ikke en typisk "drinkrom", men mer en lett avec (Nytes bar) Lenke til kommentar
KissaMcDuck Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Captein Morgan. Harrrr Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Arrrgh, det eneste jeg egentlig har brukt rom til er å lage cuba libre, kanskje på tide å prøve noe annet? Lenke til kommentar
cbs77 Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg liker bedre å blande hvit rom. Lage Mojito og Caprinha(heter vel ikke det, siden rom brukes, men..). Godt med drinker som ikke er så utrolig søte, eller kjedelige som Cuba Libre. Vel å merke, med Captain Morgan Golden Spice så er Cuba Libre ganske god. Lenke til kommentar
Den store P Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg liker bedre å blande hvit rom. Lage Mojito 6841876[/snapback] Mojito.....what? I dont think its a gay drink. Jeg har aldri drukket så spesielt mye rom, men har veldig lyst til å drikke sånn rom som de drikker i Pirates of the Carrabien, vis noen finner det, kjøper jeg vær sin flaske til dere Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Pampero er snadder Lenke til kommentar
cbs77 Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Jeg liker bedre å blande hvit rom. Lage Mojito 6841876[/snapback] Mojito.....what? I dont think its a gay drink. Jeg har aldri drukket så spesielt mye rom, men har veldig lyst til å drikke sånn rom som de drikker i Pirates of the Carrabien, vis noen finner det, kjøper jeg vær sin flaske til dere 6842899[/snapback] Jada, Ernest Hemmingway er den mest homsete karen jeg vet om.... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Arr! Når jeg ser piratfilmer får jeg alltid lyst til å bøtte nedpå med bar rom. Hvilken type egner seg best til å drikkes reint? Bacardi smaker jo grønnjævlig alene. Lenke til kommentar
stgbrt Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Mount Gay Rom fra Barbados er svært god, og smaker slettes ikke homsete. Lenke til kommentar
stgbrt Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Arr! Når jeg ser piratfilmer får jeg alltid lyst til å bøtte nedpå med bar rom. Hvilken type egner seg best til å drikkes reint? Bacardi smaker jo grønnjævlig alene. 6847658[/snapback] Captain Morgan anbefales! mørk og fin fage, mye smak. Og den 17år gamle (eller var det 15?) Havana Club. namnam. Tabu å blande den ut. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Captain Morgan anbefales! mørk og fin fage, mye smak.Og den 17år gamle (eller var det 15?) Havana Club. namnam. Tabu å blande den ut. 6847683[/snapback] Havana Club-en er 15åring, man får visstnok tak i en 25-åring også, men ikke i Norge. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hvilken variant? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Hvilken variant? 6847823[/snapback] Av hva da? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Captain Morgan. Den finnes det flere typer av. Lenke til kommentar
stgbrt Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Captain Morgan Black Label og Captain Morgan Spiced Gold anbefales. Lenke til kommentar
spitz Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Jeg foretrekker definitivt Captain Morgan Spiced Gold, med Black Label og Mount Gay på en delt andreplass. Til de som lurte; Spiced Gold er forresten perfekt å drikke bar. Endret 12. september 2006 av spitz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå