Gå til innhold

EF 400mm f/5,6L USM (bra nok?) Andre alternativ?

Anbefalte innlegg

Noen som har noen erfaring med Canon EF 400mm f/5,6L USM Objektiv?

Jeg har idag 70-200mm som lengste brennvidde og er ute etter objektiv som jeg kan komme nærmere innpå ved sportsarrangemang & bilrace utendørs.

Kamerahusene jeg skal bruke dette på er EOS med FF & 1,3crop.

Mvh

S

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ett av de objektivene som står øverst på min ønskeliste, blir gjerne kalt det glemte objektivet. Har lest utrolig mye positivt om dette og gleder meg som en hund til å teste det når min lokale forhandler tar dette inn. Han har lovet å ta inn flere av det og han synes selv det ser veldig spennende ut som ett rimelig objektiv med gode egenskaper til den kundegruppen som har behov for denne brennvidden.

Lysstyrken er ikke den beste. En tommelfingerregel er jo å bruke 1/brennvidden som lukkertid for å ta bilder håndholdt og da er vi på 1/500s hvis ikke må du helst bruke stativ eller øke ISO-verdien til minimum 400, men det er kanskje ikke noe problem med bilder av den typen du ønsker å bruke dette objektivet til.

Les mer her: http://www.luminous-landscape.com/reviews/...otten-400.shtml

Lenke til kommentar
Dette er ett av de objektivene som står øverst på min ønskeliste, blir gjerne kalt det glemte objektivet. Har lest utrolig mye positivt om dette og gleder meg som en hund til å teste det når min lokale forhandler tar dette inn. Han har lovet å ta inn flere av det og han synes selv det ser veldig spennende ut som ett rimelig objektiv med gode egenskaper til den kundegruppen som har behov for denne brennvidden.

Lysstyrken er ikke den beste. En tommelfingerregel er jo å bruke 1/brennvidden som lukkertid for å ta bilder håndholdt og da er vi på 1/500s hvis ikke må du helst bruke stativ eller øke ISO-verdien til minimum 400, men det er kanskje ikke noe problem med bilder av den typen du ønsker å bruke dette objektivet til.

Les mer her: http://www.luminous-landscape.com/reviews/...otten-400.shtml

6833784[/snapback]

Har iallefall hørt at dette objektivet er veldig mye skarpere enn EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM

Har et annet alternativ også som jeg er usikker på:

EF 300mm f/4L IS USM (her kan man jo bruke 1,4*extender og havne på samme blender)

Lenke til kommentar

Jeg kender ingen af dem, men i dit tilfælde ville jeg nok tage 300 mm f4 med ekstender. Det er mere alsidig, og jeg tror til motorsport og den slags kan 400 mm godt blive i overkanten.

Så kan du bruge 300 mm når vejret er skidt og sætte ekstenderen på når lys og afstand er til det.

http://www.fotokritik.dk/kamera.html kan du øverst søge op objektiv og få et indtryk af dem

Lenke til kommentar
Har et annet alternativ også som jeg er usikker på:

EF 300mm f/4L IS USM (her kan man jo bruke 1,4*extender og havne på samme blender)

Jeg vurderer 300mm'eren ja, om den er like god.
Leste du siste setningen på den siden jeg linket til?

Then there were those that suggested that a 300mm f/4 IS with a 1.4X would be better. Have they made this comparison themselves? No. But then what does that have to do with it? (I have, and it isn't).

Burde vel tale for seg selv.

Lenke til kommentar
Den så jeg ikke....

Da blir det nok en 400mm f/5,6

6835068[/snapback]

Se også disse:

http://www.coldsiberia.org/phototest/EF_300_IS_test.html

http://www.coldsiberia.org/phototest/lens_...n_16032005.html

Hvis du vet at du primært vil fotografere i godt lys, og fuglefotografering er et viktig bruksområde, vil jeg anbefale 400 5.6. Hvis allsidig telefotografering er målet, kan en 300 mm være et bedre valg fordi denne brennvidden har et større bruksområde. EF 300/4.0 IS er dessverre ikke knallskarpt på full blender, men det er 400/5.6 og 300/2.8.

Lenke til kommentar

Jeg må for min egen del si at en blender ekstra pluss bildestabilisator ville veid tungt for 300/4IS.

Flott test og meget insteressant du hadde laget Teleskopos. En ser jo klart at 300/4+1.4X får en degradering på full blender, så får det være opp til en selv å vurdere om det er dugandes.

Kanskje du kunne vurdert Sigmas 120-300/2.8 Snakenor? Blir vel en brukbar 240-600/5.6 med 2X.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Kamerahusene jeg skal bruke dette på er EOS med FF & 1,3crop.

6833648[/snapback]

Du mener vel FF og 1,6 crop?

For det er vel til de to kameraene du har i profilen din - 5D og 350D ?

Bare spør av nysgjerrighet?

6842128[/snapback]

Nei jeg mener FF & 1,3 crop.

Driver og skal handle et kamera til nå. 350D'en gir jeg bort til min 8år gamle sønn nå...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selv valgte jeg 300/4 pluss 1.4x av to grunner: IS, som er glimrende på såpass lang brennvidde og fleksibilitet (du får både 300 mm f/4 og 420 mm f/5,6). Spesielt når du nevner motorsport, vil jeg fremheve IS i panning modus (Mode 2) som svært nyttig. Tror ikke jeg i dag ville funnet på å kjøpe et teleobjektiv uten. Billedkvaliteten både med og uten 1.4 er utmerket, selv om jeg personlig ikke har sammenlignet med 400/5,6. Har uansett sett en rekke tester og kommentarer som mener 300/4 er minst like bra som 400/5,6. Det kommer bare an på hvem du spør. Ivan Reichman er jo omdiskutert, uten at jeg er i stand til å si det ene eller det andre... :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...