Gå til innhold

Interessert i slr fra 60-70 tallet, hvilken?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke begynt på dslr læringskurven engang enda, men har nå også fått lyst på et filmbasert slr i tillegg, er ikke sikker på hva det skal være, men har blant annet sett på Minolta SR7 som kom i 1962, der tenker jeg V modellen ville vært best siden det var den siste som kom i den serien. Ser disse selges skambillig på ebay som mange andre gamle filmbaserte slr.

Noen som kan komme med varme anbefalinger om andre filmbaserte slr jeg bør vurdere fra denne tidsepoken?

Meningen med å ha et slikt kamera er å først lære ting fra dslr for så å kunne leke seg litt med filmbasert når man har fått litt slr knep i blodet.

Prisområde max tusenlappen.

Telcontar

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode, gamle Pentax Spotmatic er jo blant de lekreste kameraene som er laget. Det var ikke uten grunn at det var populært blant motefotografene i Chelsea på sekstitallet. M42 skrufatning gir deg et enormt utvalg i brukt optikk, men det har jo mange andre også. Et annet alternativ er de skikkelig gamle Praktika'ene. Kommer ikke helt på hva de heter lenger, men du får dem for rundt 600, og de er mer solid enn en tank.

Lenke til kommentar
Gode, gamle Pentax Spotmatic er jo blant de lekreste kameraene som er laget. Det var ikke uten grunn at det var populært blant motefotografene i Chelsea på sekstitallet. M42 skrufatning gir deg et enormt utvalg i brukt optikk, men det har jo mange andre også. Et annet alternativ er de skikkelig gamle Praktika'ene. Kommer ikke helt på hva de heter lenger, men du får dem for rundt 600, og de er mer solid enn en tank.

6833624[/snapback]

Skal kikke litt på alternativene du nevner, så forresten at Nikon FM2 (vet ikke hvilket årstall den er fra), kan fåes til rundt 100 dollar med 50mm 1.8 på ebay.

Telcontar

Lenke til kommentar

Det er nok en del gammelt og godt som selges rundt om kring. Eldre kamerahus har jeg ingen erfaring med, men jeg har brukt noen eldre objektiv. Jeg har et Oly E-500 og har skaffet meg noen linser som passer til OM-systemene deres. Alt av instillinger på linsen må da gjøres manuellt og det er ganske gøy å leke med. Spesiellt en 50mm f/1.4 er et morsomt objektiv.

Savner egentlig ikke de automatiske tingene som finnes på nyere objektiver; manuellt er gøy og det er morsomt å få topp ytelse ut fra et objektiv jeg kjøpte for en slikk og ingenting :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for forslag, som jeg nevnte et annet sted i forumet, synd at K10d ble lansert så sent, jeg må ha kamera nå så da ble det D80. Etter hva jeg har hørt så funker gamle Pentax objektiver fint med nye dsrl'ene deres også (er dette riktig?). Da ville jo et gammelt Pentax hus vært perfekt.

Sånt sett villle K10D vært perfekt, med masse gammel optikk. Får vel satse på et eldre Nikon hus nå da, FM2 er vel greit da.

Telcontar

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar

Kan ikke se for meg at du kan bli skuffet av et Nikon FM2. Et sort strøkent slikt eksemplar er både noe av det vakreste, og beste helmanuelle SLR du kan få hendene på.

Jeg skulle ikke forundre meg om du kan ende opp med å bli Nikonist av det. Og det er iallefall ingen tvil om at det finnes fantastisk mye bra brukt i manuelle Nikon linser der ute til en bra pris!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...