Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Snakke med fremmede

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som ville se rumpen min litt lengre oppe i tråden. Bestemte meg for å gjøre et unntak. Her er den..  :)

6919472[/snapback]

Takk! Nå kommer jeg til å få mareritt og tisse i sengen!

Noen som har et inkontinensbind jeg kan låne?

Lenke til kommentar

*rote i lummer*

du: "unskyld, har du lighter?"

"nei, jeg røyker ikke"

du: "ikke jeg heller"

"hvofor spør du da?"

du: "jeg kjeder meg, hva driver du med?"

=) funker vanligvis

mysisk nok hjelper det og øve på slikt når man har kjereste et sted, da blir du litt mer selvsikker og at det ikke gjør noe hvis hun/han ikke vil prate, da blir det liksom greit, samma det =P.

Endret av evotech
Lenke til kommentar

Må bare få lov til å synes synd på de som må ha alkohol for å slå en prat med en ukjent person. Mange av vi som har litt mørkere hudfarge fniser av den stive holdningen her i Norden. Samtidig som vi synes det er veldig kjedelig. For det er ikke slik at vi som kommer fra andre verdensdeler har det lettere på dette feltet her. Det blir fort misforståelser og mistenksomheter. Lett skravling trenger ikke å bety noe mer. Ikke alle (jenter/gutter) er ute etter et ligg!

Det er jo en (mager) trøst at mange av dere også synes vi bør blir flinkere på dette.

En åpnere holdning hadde kanskje hjulpet litt. Og litt good will, så klart. Noen ganger føler jeg meg som i indre USA, hvor en soasial noia får mange til mistenke alle.

Eller?

Lenke til kommentar
Mange av vi som har litt mørkere hudfarge fniser av den stive holdningen her i Norden.

Vi ler av dere mørkhudete også, håper det er i orden ;)

Lett skravling trenger ikke å bety noe mer. Ikke alle (jenter/gutter) er ute etter et ligg!

6949937[/snapback]

Klart vi vet hva du er ute etter. Gris :dribble:

Neida, men når du velger å snakke til unge jenter, aldri gutten eller den voksne damen som står like ved, så får du vente at folk tenker sitt. Det er hardt klima her i nord. Vinteren er kald og det kan folk være og, men dette strekker seg stort sett bare til førsteintrykket. Dette er nå i alle fall min erfaring. Prøv å snakke med gutten neste gang, eller innled en samtale i en setting istedenfor på gaten, så går det gjerne bedre.

Vi liker å gi et dårlig førsteinntrykk her oppe, for så kan det jo bare gå oppover etterpå. Ikke sant? :hmm:;)

Lenke til kommentar
Selvom det er ganske klisje/oppbrukt, så funker det ofte å bare ta en "unnskyld men du ser så kjent ut, kjenner jeg deg?". ;)

6842395[/snapback]

.. så blir svaret "Nei, jeg tror da ikke det" og du svarer "Okay, da tok jeg feil". Da er man tilbake der man startet.

6842434[/snapback]

Hmm, da starter man bare å spørre henne masse spørsmål om hvor hun jobber, går på skole, etc. Å spørre om slikt blir plutselig akseptabelt fordi man "bare prøver finne ut hvor man har sett henne før". På den måten starter du en samtale og blir mer kjent med henne.

Det geniale er at man kan stille nye spørsmål helt til man kommer til et tema hvor man kan spore samtalen over på noe annet, og om hun ikke virker interessert kan du bare avslutte samtalen ved å si at hun tydeligvis "bare ligner en annen" uten å virke altfor freaky.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

En gang gikk jeg og broren min og prata om en skoleoppgave om likestilling. En dame som gikk bak oss, hoppet plutselig inn i samtale med et innspill. Uten å stoppe opp pratet vi bare videre med damen helt til vår veier bokstavelig talt skiltes.

Så hvis du ser to gutter som står og snakker, kan du hoppe inn i samtalen med noe interessant. ;)

Lenke til kommentar
Nordmenn generelt er uheldigvis langt mer sjenert enn utlendinger. Men det finnes heldigvis noen unntak.

6834001[/snapback]

Fins ikke noen unntak, fins ET unntak og det er nord-norge.

Men ellers er jeg enig som skrevet over her, er sikkert mye lettere for jenter og ikke virke som en eller annen psyko, enn det er for gutter.

6834029[/snapback]

liker ikke folk fra nord norge jeg de kjefter bare og oppfører seg som idioter :p eller 90% av de jeg har møtt gjør det

Lenke til kommentar

Et fenomen som mange har opplevd, er at det er lettere å få kontakt med nordmenn i syden enn her hjemme. Noen har til og med snakket med naboen for første gang på Gran Canaria... Hva kommer dette av? Hvorfor er slikt lettere i syden? Jeg tror det er noe med det at man føler fellesskap for noe. Kanskje man føler seg litt utafor uten de vanlige vennene sine rundt seg også etter en ukes tid. Siden vi av natur er sosiale vesener, er det vel ikke unaturlig å gripe sjansen når den byr seg.

Men mange opplever også at folk er seleketive og fordomsfulle med hvem de vil snakke med. Personlig liker jeg å snakke med fremmede, men opplever ofte at "hei" ikke blir besvart en gang. Kanskje har det noe med aldersforkjellen å gjøre. Selv har jeg flere venner på over 70 år, som jeg besøker relativt ofte. Det er verre å komme i snakk med folk som er yngre enn meg selv.

Til trådstarters spørsmål; på en båtmesse er det vel naturlig å snakke om båter, og man kan åpne med f.eks. "Mange fine båter her, har du tenkt å kjøpe noe?" Man kan også spørre om vedkommende er derfra (siden du var tilreisende selv) og hvis så, spørre hvordan Sandvika er å bo i, utesteder, restauranter, o.l. Det er mye man kan snakke om uten at det virker som sjekking. Men, som sagt, det er litt avhengig av om den man snakker med er i forsvarsposisjon p.g.a. aldersforskjell eller utseendefordommer el.l. og kanskje har bestemt seg for hva du vil før du i det hele tatt har sagt noe som helst.

Man må bare ta det som det kommer. Hvis én av ti personer responderer positivt og er hyggelig å snakke med, er det verdt å få ni sure miner. :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg jo kjæreste, så førsteposten er vel kanskje ikke såå gjeldende lenger :)

Men det stemmer det med at nordmenn virker veldig uinteresserte. Da vi var i Skottland med klassen satt folk og pratet på bussen og toget, men her i Norge vender vi oss bare vekk for å vise at vi ikke vil prate.

Husker da jeg var fjortiss og frempå, da snakket jeg og venninna mi stort sett med alle vi så på bussen.

Lenke til kommentar

Jeg satt på bussen . det var ganske sent og jeg gledet meg til å komme hjem . plutselig kommer det en gutt bort til meg . han spør om jeg ser lei meg ut (o.o) . det var jeg jo ikke . han spør igjen og jeg svarer nei . så ville han vite hvor jeg skulle etc . jeg svarte så godt jeg kunne (ble litt satt ut) . så klappet han meg på låret og gikk . altså..slikt er jeg ikke vant til . og at jeg så lei meg ut? meh

Lenke til kommentar

Ønsker meg at folk i Norge var litt mer åpne for å prate med vilt fremmede folk på bussen. Mye koseligere enn å bare sitte og høre på musikk og lese avisa. :p

Lenke til kommentar

im from canada, and i kno that this is a BIG problem here in norway :innocent: no effense, but people here r rly shy and it is difficult to talk to a stranger. u can say hi to total strangers in canada for example, which makes it a lot easier to meet new people. i guess if u got confidence, just talk to some random people, they will usually talk back ;) *gotta make norwegians get more "open" :p

Lenke til kommentar
im from canada, and i kno that this is a BIG problem here in norway  :innocent: no effense, but people here r rly shy and it is difficult to talk to a stranger. u can say hi to total strangers in canada for example, which makes it a lot easier to meet new people. i guess if u got confidence, just talk to some random people, they will usually talk back  ;) *gotta make norwegians get more "open"  :p

7843235[/snapback]

Skal jeg svare på norsk eller engelsk? :S

Ja, værsåsnill og gjør en innsats for å bedre nordmenns frykt for fremmede! :p

Lenke til kommentar
im from canada, and i kno that this is a BIG problem here in norway  :innocent: no effense, but people here r rly shy and it is difficult to talk to a stranger. u can say hi to total strangers in canada for example, which makes it a lot easier to meet new people. i guess if u got confidence, just talk to some random people, they will usually talk back  ;) *gotta make norwegians get more "open"  :p

7843235[/snapback]

Skal jeg svare på norsk eller engelsk? :S

Ja, værsåsnill og gjør en innsats for å bedre nordmenns frykt for fremmede! :p

7843370[/snapback]

haha, sry bout that.. i "can" talk norwegian, but its a lot easier for me to just speak english. plus i found that its benefictial in starting conversations, and i can embarass the other person a little (by them talking english), which in turn lets there gaurd down and makes it easier for them to open up..

but rly, u have to have confidence. just start to talk to people, you will "get practice" over time, learning more social skills i guess u can say :hmm:

just "do it" kinda thing :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...