knetrom Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Har siden jeg kjøpte min stasjonære PC i 2001 vært plaget med støy. Egentlig har hele PCen blitt oppgradert siden den gang, uten at problemet har endret seg nok til at jeg er fornøyd. Symptom: Høres ut som viftesus, men det er ikke det. Det er som sagt ikke vifter som støyer, jeg har byttet til stille CPU-vifte, stille Hiper-PSU, kabinettviftene kan skrus veldig lavt og jeg har prøvd uten disse. Viften på skjermkortet er koblet av da det røk et lager på den eller noe. Har prøvd å holde fingen på CPU-viften i ren desperasjon, for jeg trodde det var den som var synderen. Hvis ikke summen av alle de lave summingene kan bli et rimelig høyt "kvin", er det altså ikke viftene. De mistenkte: -CPU i seg selv, kan den støye? Mener at det ble veldig stille da jeg tok knekken på min forrige CPU. Har nå en AMD Athlon XP2500 eller XP2600 på et MSI KT6 delta HK (klokkehastigheten er feil (for lav), så jeg kan ikke sjekke på maskinen) -De nye hddene, 2x Western Digital Caviar 200GB 8 MB cache, støyer de? Min gamle WD Caviar 80GB 8MB fra 2001 støyet, ble mye stillere når den ble fjernet og de nye kom inn. Tenker ikke på når de jobber, men når de er på. -Skjermkortet støyer vel ikke uten vifte? Ellers har jeg ikke mye å velge i, men jeg vurderer å oppgradere HK, CPU og bytte RAM, så hvis noen tror det er noen av de så skubber de meg hvertfall i retning oppgradering. Har prøvd å fjerne støyen før, og har derfor byttet alt av vifter osv. Men jeg orker ikke å oppgradere PCen hvis den fortsatt skal støye så voldsomt.. I første versjon var det en voldsom CPU-vifte og hdd som støyet mest kom jeg fram til, men det kan jo ha vært flere ting involvert. Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 det første jeg tenker på når du sier det der er den lille chipsett vifta på hovedkortet... den bruker og bråke noe j**li!! prøvd og holde igjen den og se om støyen har gitt seg?? Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Har ingen liten chipsetvifte.. Tror jeg må ta vekk en og en del og se om det blir noen endring i lydbildet da.. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Er det ikke bare å starte maskinen uten dekslene på og høre etter hvor støykilden kommer fra ? Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Skulle jo tro det Lå faktisk med hodet inni kabinettet for 3 minutter siden for å sjekke, blir ikke klok på det.. Men må gå grundig til verks i morgen tenker jeg, finne ut en gang for alle.. Bare lurte på om noen visste om vifteløse komponenter kan gi fra seg et slags "kvin" (eller "hvin" om du vil), og eventuelt om jeg har noen av disse komponentene.. Målet nå er en stille PC som kan stå på uten at jeg merker det.. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Prøv å koble fra en, og deretter begge harddiskene. Jeg byttet fra WD til Samsung pga støy, og har nå en 120GB WD IDE-disk liggende og støve fordi den lager så ubehagelig lyd når den går på "tomgang". Den beste måten å redusere støy på hvis harddiskene dine ikke bråker, er en viftestyring. 120mm vifter bråker svært lite på 1000RPM, men lager ganske mye rabalder når de passerer 1500RPM. 92MM vifter er også ok på 1000RPM. 80mm vifter har problemer med å gå rundt på 1000RPM, og bør helst unngås. Du bør erstatte skjermkortkjøleren (kortet får kanskje redusert levetid uten vifte), Zalman har mange fine alternativer som passer de fleste skjermkort og som er svært stillegående. Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Blir irritert hvis det er harddiskene, de er rimelig nye Men frykter samtidig at det er de, siden den gamle bråkte så voldsomt.. Nå er det en stund siden jeg handlet, så det kan være mine vifter er 80mm.. Kabinettet er ganske kjipt, så det er dårlig med plass til større vifter. Men det kan modifiseres, jeg har ingenting i mot å borre hull for å få inn en større og stillere vifte hvis det likevel skulle vise seg at det er de som bråker. De har forresten hastighetsstyring, og de står på lavt. Skjermkortet har gått uten vifte i ca 2 år, har ikke funnet noen erstatningsvifte. Bruker kun PCen til såkalt multitask og å se film, blir vel ikke store påkjenningen for skjermkortet av det? Har vurdert en PCI-vifte under skjermkortet, men har ikke funnet noen som var stille nok. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Det er bare å koble av strømmen på alle hardiskene for å sjekke støyen. Du trenger ikke å loade windows for slikt. Mitt oppsett som består av to Zalman vifter (en på CPU og en på GPU) som går på 1400-1500 rpm og to billige 120 mm kabinettvifter, voltmoddede (fra 12 til 7 volt) samt to stk hd (Samsung og Seagate) bråker litt, dvs. "myk" bakgrunnstøy uten noe "skjærende" høyfrekvente lyder. Faktisk veldig behagelig inni et skrivebordskabinett. Endret 10. september 2006 av Spartan Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Tror dere denne passer til mitt asus 7900gt kort? må bare være sikker før jeg kjøper noe. Lenke til kommentar
thotta Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 hva med CD/DVD-romen? Enkelte kan gi en form for viine-lyd Lenke til kommentar
Caze Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Hvis lyden er høyfrekvent sus, kan det være det som blir snakket om i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=622978&hl= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå