Don Juan Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Håper jeg har skrevet definisjonene riktig i emnet. Uansett, har lest rundt forbi om hvilken skjerm som er best å sitte ute i sola med (la oss si på verandaen eller bryggekanten), og mange mener at den tidligere vanlige skjermen til bærbare, såkalte TFT-skjermer hvis jeg ikke tar feil, er vinneren her. Folk har sagt at Truelife, brightview etc etc, altså glossy belegg er som ett speil i sola, pga det reflekterer all lys tilbake igjen. TFT har "groper" som sprer lyset. Så saken er: var på elkjøp idag, og mannen som jobbet der sa at disse glossy skjermene var faktisk bedre til bruk utendørs, pga TFT-skjermene hadde disse gropene, og reflekterte ikke nok lys tilbake fra skjermen. Han sa samtidig at i kontormiljø ville sikkert TFT-skjermene være bedre. (lyslamper osv) Så da vil jeg ha litt diskusjon rundt dette. Gjerne om hva elkjøpfyrens kommentarer (elkøp er elkjøp, i know) I tillegg vil jeg gjerne få tilbakemeldinger fra folk som faktisk har brukt laptopen sin ute i sola, slik at jeg kan slutte å lure på dette. Det gjør nemlig at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilken pc jeg skal velge.. Lenke til kommentar
espenhogbakk Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Min mening er helt klart at de glossy skjermene reflekterer mer lys enn de matte skjermene. Og dette medfører at du vil se mer av lysrefleksjoner fra alt som lyser. Om det så er lysstoffrør eller sola. De fleste glossy skjermer sliter med refleksjoner og der er de matte bedre. Men de glossy er sikkert bedre på noe annet ( i tillegg til å se veldig kjøpsvenlig ut) Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Er ganske enig i dette. Ville egentlig sakt det motsatte av det elkjøp mannen sa. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 I sterkt lys er glossy skjermer omtrent ubrukelige, har prøv og det fungerer veldig dårlig, vnelige lcd er ikke perfekte i solys de heller men de slår glossy, glossy skjermer har vanligvis veldig fine farger skal det sies, skjermen på min dell 9400 er glossy, det er varmere fager på denne en på min nec 1770 nx (det er ikke bedre bilde skal det sies, men noen liker varme farger). Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Jeg mener det samme, altså motsatt av elkjøpmannen. Men det er bare min teori. Jeg vet hvordan glossyskjermene er i kontormiljøer, men har aldri prøvd glossy ute i sollys. Har heller ikke prøvd TFT-skjermer utendørs. Så håper på flere kommentarer av erfaringer her. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Eneste "fordelen" med glossy er at bildet oppfattes som bittelitt skarpere. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Mine erfaringer: På jobb, hvor det er lysstoffrør i taket, er glossybelegg helt nytteløst, det blir altfor mye gjenskinn, men skjermen og fargene er absolutt mye, mye bedre enn på en vanlig matt skjerm. Til hjemmebruk, hvor en selv kan velge lyskilde, er nok ett glossybelegg å foretrekke for film- og fotofolket. Jeg sverger fortsatt til matte skjermer og bestiller aldri annet. Hver gang jeg bestiller fra Dell, bestiller jeg matte skjermer til PCene. Til utendørs bruk er glossyskjermer håpløse, spesielt med sola / lyset i ryggen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Til hjemmebruk, hvor en selv kan velge lyskilde, er nok ett glossybelegg å foretrekke for film- og fotofolket. Ja, når man selv kan velge lyskilde så kan jeg skjønne glossy-belegg, men for utendørs-bruk (for den saks skyld all bærbar-bruk "på veien"), der man ikke har kontroll på lyskilden synes jeg ikke glossy virker egnet. AtW Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Fordelen med Glossy ligger vel også mye i bedre kontrast? Har hørt navnet kontrastbelegg på sånne skjermflater. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Fordelen med Glossy ligger vel også mye i bedre kontrast?Har hørt navnet kontrastbelegg på sånne skjermflater. 6832759[/snapback] Det er riktig det, kontrastnivået forbedres, iallefall på brorparten av skjermene. Lenke til kommentar
coban Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 I kontor og hjemme miljø så vil jeg selv foretrukket en glossy skjerm. Når man snakker om problemene i kontor miljø så kan du jo bare gå inn en elkjøp butikk å se - alle butikkene deres har jo sinnsykt med lys. Skal du på død og liv sitte på kaien og surfe så er en matt skjerm bedre. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Sitter med 2 laptoper her hjemme. En med Truelife og en med "vanlig" matt skjerm. På dagtid med sollys inn viduet eller med sterke lyskilder i nærheten er den med Truelife omtrent ubrukelig. Da må gardiner trekkes for. I litt mørkere omgivelser derimot og på kveldstid er det ingen tvil om at det er bedre bilde med skarpere og klarere farger på den med Truelife skjerm. På jobb - kun matte skjermer da lysrørene gjør Truelife skjermer plagsomme å jobbe med. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Fordelen med Glossy ligger vel også mye i bedre kontrast?Har hørt navnet kontrastbelegg på sånne skjermflater. 6832759[/snapback] Det er riktig det, kontrastnivået forbedres, iallefall på brorparten av skjermene.6832777[/snapback] Det stemmer bare delvis. Dvs. kontrasten forbedres kun under forutsetning av at det ikke er noe som gir gjenskinn i skjermen. Altså at man sitter i et helt mørkt rom, med mørke klær og er mørk i huden. Sitter man f.eks i sola så speilbildet i skjermen alene gir en lysstyrke på 100cd/m^2 og lysstyrken på skjermen er 200cd/m^2 så blir altså kontrasten katastrofale 2:1. Hvitt blir hvitt men sort blir ikke sort men speilbildet av bakgrunnen. Det elkjøpfyren sa er jeg helt uenig i. Om man vil se speilbildet av seg selv så er det mye billigere og enklere å kjøpe et tradisjonellt speil. Dersom man kjøper en PC for å se skjermbildet i lyse omgivelser så kjøper man ikke en PC som fungerer som speil. PS. Begge typer skjermer bruker moderne varianter av TFT-teknologien. Forskjellen ligger ikke i de delene av skjermen som gir lys eller filtrerer lyset og lager farger og pixler men i overflaten av glasset. Med glossy ser man klart alt som speiler seg, men med matt så gjøres det reflekterte lyset diffust så man ikke forstyrres av speilbildet. I "gamle dager" (huff nå høres jeg gammel ut ) så hadde alle gode CRT-skjermer anti-refleksbelegg så man skulle slippe å se speilbildet av seg selv og omgivelsene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå