Gå til innhold

For lite plass på disketten !

Dr.X

Anbefalte innlegg

Yo my brothas and sisthas! :grin:

Jeg har nettopp satt sammen en eldgammel maskin som vi skal bruke i et skoleprosjekt. Vi skal legge inn MS DOS. Jeg lasta det ned i tre deler fra kazaa, alle på under 1,44 MB. diskett 1/3 gikk fint, men da jeg kom til 2/3 fikk jeg feilmelding om at det ikke var nok plass på A:, men fila er jo på 1,38 MB! Jeg har hørt at men på en eller annen måte kan utvide lagringsplassen på disketter litt, stemmer det??

Hilsen Dr.X

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dumt spørsmål kansje: Du har vel formattert diskettene?

Har ikke hørt om noe "utvidelsesmuligheter" for floppydisker?

Har sjekket innholdet på mine tre DOS-disketter, disk 2 inneholder 1,3Mb,ikke 1,37Mb som du nevner.

Kan evnt maile deg filene?

Lenke til kommentar

Utfra erfaring fra min diskett-storhetstid, er filer som av statusbar'en i Windows rapporteres som 1.37 mb de største som GARANTERT får plass på en diskett. Skillet går et sted midt på 1.38, noen slike filer får ikke plass.

Tror dette kan være et tilfelle av omregning fra bytes til kb og mb, den velkjente "1 kb = 1000 bytes" tommelfingerregelen som en gang i mellom slår feil. Disketter inneholder noe sånt som 1,447,500 bytes, men fordi 1 kb er 1024 bytes, ikke 1000, og 1 mb er 1024 kb, tar disketter faktisk IKKE 1.44 mb, som produsentene påstår, men...

[start Run... calc 1447500/1024/1024]

...1.380443572998046875 mb.

(Jeg vet. Jeg er en skitten nerd)

Så det. Løsningen må bli å spanne den "store" fila over to disketter, f.eks med WinRAR.

Lenke til kommentar

Det finnes programmer der ute som formaterer disketter slik at de får større kapasitet enn standard.

Retail disketetr med DOS og Windows hadde litt større kapasitet enn vanlige disketter, slik at det skulle være vanskelig å kopiere dem.

Husker desverre ikke hva dette programmet jeg brukte heter, men den som leter finner....

-KJ

Lenke til kommentar

Det skal gå fint å formatere diskettene til 1,73MB. Husker desverre ikke hvilket program jeg brukte til det. (Det er 6-7 år siden jeg hadde behov for sånnt)

Onkel: Du trenger å oppdatere deg på benevninger. Sjekk litt rundt i forunet etter godt begrunnede fakta så finner du ut at de som sier at k = 1024 ikke har grunnlag for påstandene i det hele tatt. motparten har hauger med bekreftelser, linker, utdrag fra kilder i SI-standarden osv. Kort sagt: k = 1.000, M = 1.000.000, G = 1.000.000.000 osv. Det er benevnelsen ki (kilobinær) som er 1024, osv. Selv om MS med BG i spissen har missforstått dette trenger ikke vi å gjøre samme feilen.

Lenke til kommentar

Simen: Det har du nok helt rett i. Men ikke desto mindre må man være klar over 1.37-grensa, fordi det er det eneste man har å forholde seg til. Med mindre man gidder å trykke på Properties for filer i grenseland, selvfølgelig.

[ Denne Melding var redigert av: Onkel på 2002-10-29 22:40 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...