Goscinny Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Hei! Når jeg setter inn strømkabelen på PC-en, lyser det fra nettverkskortet, slik det pleier. Når jeg imidlertid trykker på påknappen, slukker lyset og alt blir stille. Ingen vifter går, og datamaskinen kommer ikke opp. Jeg har byttet kabinett og har hatt diverse problemer med harddiskene og CD-rommen. Imidlertid er det ikke lenge siden PC-en sist virket. Så i går, når jeg hadde koblet fra alt av HD, CD og Floppy for å sjekke dem på en annen maskin, og så koblet til den andre igjen, startet den altså ikke. PC-en er relativt gammel, Pentium 2 prosessor, 2 x 64 mb + 128 mb DDR-ram, Asus HK, Nec CD-rom. 2 x 6gb WD HD-er. Noen som har idéer til løsning? Ville vært evig taknemmelig Goscinny Endret 9. september 2006 av Goscinny Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Du har da tydeligvis 5V standby spenning, men den forsvinner. Kan tippe at PSU er defekt, men en liten mulighet for det er hovedkortet. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Da jeg monterte HK-et, var jeg så klumsete at jeg klarte å glippe med skrutrekkeren da jeg skulle skru fast skruene en fester HK med. Men alt har jo virket etter det (bortsett fra litt problemer med HD-ene). Hvorfor ryker PSUen i en stund som denne? Er det bare av alderdom? Goscinny Lenke til kommentar
Harvester Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Har du prøvd å jump-starte strømforsyningen? Trekk ut alle kontaktene fra PSU i maskinen (ikke strømledningen selvsagt), så tar du en binders og 20/24-pin tilkoblingen. Bøy bindersen, og stikk den ene enden inn der den grønne ledningen på 20/24-pin'en går opp, og den andre enden av binderes setter du i hvilken som helst av de svarte ledninene der de kommer opp. Da skal strømforsyningen starte av seg selv, så ha en vifte e.l tilkoblet for å se om den går rundt. Hvis den ikke starter, kan det være at PSU er defekt... Håper dette hjelper litt Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Så du skrev dette i en annen tråd, Ungolant. Lurte på om jeg skulle prøve det samme på min Noen spørsmål: - Fare for støt? - Hvilken kontakt er 20/24-pinnen? - Når du sier vifte; mener du vifta i strømforsyningen, eller en CPU-kjøler? - "Trekk ut alle kontaktene fra PSU i maskinen", mener du ALT? Slik at PSU står alene og ikke koblet til noe annet? Goscinny Lenke til kommentar
Harvester Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 - Fare for støt? 6834503[/snapback] Tvilsomt, den er iallefallveldig liten - Hvilken kontakt er 20/24-pinnen? 6834503[/snapback] Det er trolig den største kontakten fra PSU, vet ikke om du har 20-pin eller 24-pin, men den skal se omtent slik ut: Hvis du teller alle "hullene" så skal de være enten 20 eller 24 "hull". - Når du sier vifte; mener du vifta i strømforsyningen, eller en CPU-kjøler? 6834503[/snapback] Nei, jeg mener en kabinettvifte. Men du hører om PSU starter likevel, for det er ji minst èn vifte i den også. "Trekk ut alle kontaktene fra PSU i maskinen", mener du ALT? Slik at PSU står alene og ikke koblet til noe annet? 6834503[/snapback] Da mener jeg alt, men ikke trekk ut strømledningen til stikkontakten da . Men helst ikke la binders være lengre i enn 3-5 sekunder, for den har ikke godt av å kjøre uten load. Håper dette klarner opp litt! Var litt skeptisk til det første gang jeg gjorde det jeg også, men etter det har jeg gjort det flere ganger uten bekymring. Slenger med noen bilder av hvordan det gjøres! Husk; ene enden der den grønne ledningen kommer opp, og den andre enden i der hvilken som helst av de svarte kommer opp Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Takk, da skal jeg prøve dette i kveld/i morgen Dersom PSU-en skulle være i stykker; hvor får man tak i en gammal ein på ca. 200 watt? Ideér? Goscinny Lenke til kommentar
Harvester Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Prisguiden er en fin ting! Her finnes det en del strømforsyninger til en billig penge som dekker behovet ditt, men pass på at du ikke kjøper noe udugelig. Mye dårlige strømforsyninger på 200-300W Endret 9. september 2006 av Ungoliant Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Tenkte mer på brukte; PC-en er tross alt ikke all verdens Slike burde man nesten kunne finne på søpla! Men helst ikke la binders være lengre i enn 3-5 sekunder, for den har ikke godt av å kjøre uten load. 6834842[/snapback] Altså; med en gang jeg kortslutter (riktig?), så starter strømforsyningen å gå, helt til jeg bryter kortslutningen? Goscinny Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Ingenting skjedde; det er et dårlig tegn, antar jeg? Goscinny Lenke til kommentar
Harvester Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Vil ikke si det er et godt tegn nei . Men prøv gjerne med en annen strømforsyning hvis du har mulighet til det, for selv om denne metoden er pålitelig, ville jeg ikke ha stolt på den 100%. Du kan jo ta en titt på bruktmarkedet etter gamle stømforsyninger, men jeg vil anbefale deg å kjøpe en ny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå