Gå til innhold

Din beste 5-minutters rett!

DE1

Anbefalte innlegg

Pytt-i-panne a la Steffen (1 gutteporsjon)

Tilberedningstid: Ca. 5 minutter

1 pose Pytt-i-panne fra First Price (500g)

1/2 terning Maggi hønsebuljong

En dæsj olje

En knyttnevestor haug revet Jarlsbergost

Dæsj oljen i en panne, løs opp buljongen i denne, og tøm pytt-i-panne-posen oppi. Krydre med relevant krydder (jeg bruker vanligvis pepper, Gastromat og løkpulver).

Når tinga er godt steikt, tar du pannen av platen og blander oppi osten, slik at den smelter jevnt i mellom småbitene. Servér.

Kan utvides til:

Pytt-i-panne-omelett a la Steffen (1.5 gutteporsjoner)

Tilberedningstid: Ca. 5 minutter ekstra

Samme ingredienser som over + 3 egg + 1 tomat i skiver

Ikke bland inn hele ostehaugen, spar på halve. Visp sammen eggene, og hell dem over innholdet i pannen etter at den første delen av osten er fordelt. Strø nå over resten av osten og fordél tomatskivene oppå. For ekstra flott smak kan oregano strøs over. Finn fram noe du kan bruke som lokk (aluminiumsfolie funker dersom du ikke har en fancy panne), stek på svak varme i 5 minutter. Servér.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjær opp noen brødskiver.

Fres opp samme antall karbonarder som brødskiver.

Skjær opp en løk og stek den til den blir gylden/brun.

Smør litt smør på en brødskive, legg på en karbonade, ha løk og ketsjup på.

Tar vel.. Tja, 3-4 minutter?

Evt. kan du ta noen tykke, røkte pøler, dele dem på langs og steke dem litt og ha dem på en brødskive med ketsjup over.

Dette er så usunnt at du kan høre fettet tette årene, men det er godt.

Lenke til kommentar

Vok med tunfisk, og siden det skal gjøres på 5-10 minutter får en velge hurtigris, og ikke vanlig :)

Bare å kjøpe en boks med tunfisk på gel`e` (oi her er det feil tegnsetting ser jeg) og ferdig vok fra findus eller noe. freses opp mens risen koker. ha oppi litt eget krydder. Jeg pleier å slenge oppi litt soyasaus de siste minuttene. Rømme fungerer også hvis du har det.

Lenke til kommentar

denne tar kanskje 10 minutt men... Omelett med Ost og Skinke

(Annbefaler røkt skinke :thumbup: )

*Visp to egg i ett glass

*Skjer opp 2 skinke-skiver og 2-3 osteskiver.

*Ha oppi osten og skinke, rør rundt.

*Tilsett litt salt og pepper

*Bruk ei god og varm panne, bruk helst smør!

*Hell eggene oppi panna etter at smøret har smeltet

*Rør rundt og se etter at det ikke brenner seg, skru ned varmen

*Når du har fått en fin og fast bunn, sett på ett lokk. Da får du samtidig en større og finere omelett!

Ha omeletten oppå 2 skiver, og kryddre med litt gastromat.

Bonn Appetitt :p

Lenke til kommentar

Pytt i panne med stekt egg/speilegg

Du lager bare "Pytt i panne" etter oppskriften, fyrer den på et tallerken. Så steker du et par egg som du legger oppå "pytten" når de er ferdige. Eggene bør være litt flytende i plommen :).

Ok. nå har du "pytt i panne med stekt egg". Da mangler du bare 3 eller evnt. 4 ting: Pepper, salt, majones (og purreløk).

Mengden av de 3-4 tingene bestemmer du selv, men helst ikke for mye salt ;)

Fikk litt lyst på det nå :)

Lenke til kommentar

Kjøpe laksefilet på rema 1000, i sånne strimler som man kan ta av så mange man vil ha av. 1 eller 2 er ganske greit til et lite fint måltid. Man kan kjøre hurtigris ved siden av (så det blir 5-minutters-måltid), men boil-in-bag ris /m villris smaker mye bedre. En pose er mer enn nok for en storspist person, som regel. Hollandaise-saus fra pose som man bare blander i vann, melk og margarin. Kapp av litt salat fra et is-salat-hode og kapp opp litt paprika.

Lenke til kommentar

Får vel si min favoritt også da.. men synes de som de fleste kommer med er litt for standard da, folk kjenner jo til dem, så er det vel ikke nødvendig å skrive den samme retten flere ganger? ser speilegg har gjentatt seg noen ganger.

1pk Fine baguetter (2stk, store (30-40cm)) (Slike som man steker selv)

1box bogskinke(eller annen skinke du kan skjere opp i passe store biter)

OST (of your choice)

Ketshup

Paprika krydder

Organo

Det du gjør,

Sett på stekovnen, (har du vifte ovn, bruk vifta, da går det fortere å få varme på ovnen).

Skjer Baguettene på midten, ikke helt igjennom, bare slik at du får fylt opp med det du skal ha i.

Start med å smøre(sprute) litt ketshup i bunnen.

Skjer nå opp skinken, og putt den nedi.

Ha ønskelig mengde Oregano og Paprika krydder nedi.

Skjer osten med ostehøvel (det er som oftest enklest) og legg over.

Visst ønskelig kan du ha litt paprika krydder og organo på toppen igjen. Men merk at den ikke fester seg bra på osten. Du kan også ha litt ost under skinken.

Tar ca. 5min på 250grader.

* Ovnen trenger ikke å ha oppnådd riktig temp. bare peis de inn.

Totalt sett, avhengig av hvor lang tid det tar for ovnen din å bli varm. 10-15min.

Dette er veldig enkelt å lage, og jeg har imponert damen flere ganger med dette som mat om kvelden, og som lunch.

Lenke til kommentar

Ostesmørbrød!

sett på vaffeljernet.

skjer(hvordan skrives det? :hmm: noen skiver brød.

så tar du ketshup eller noe sånt, og spruter på skiva.

ta salami eller kokt skinke og sett oppå.

legg ost oppå salamien og legg en annen skive oppå osten.

ta litt smør, og smør på vaffeljernet. hvis det freser, er jernet passelig varmt.

så slenger du brødet inn i jernet, og venter i 3-5 minnutter.

Ferdig :thumbup:

Lenke til kommentar

Min default middag:

Fullkornspasta og strimlet kyllingkjøtt. Slenger alltid over en boks med Tandory smak over kyllingen når den blir gyllen. Når det er ferdig slenger jeg det over pastaen. Lager alltid mye sånn at det holder til 2 dager.

Smak: Jeg liker det veldig godt. Men man må tilsette litt ekstra salt og krydder etter smak og behag.

Tid: 10 Min ca.

Oppvask: gryte, stekepanne, tallerken + bestikk

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Er ny på hybel, men var snar med å finne hurtigrettene/enkelrettene/billigrettene:

Jeg får 3100kr i stipend, og betaler 2900 for hybelen, så jeg har ikke mye å leve for :p

Mine forslag er både billige og enkle :)

- Risengrynsgrøt, 5-10min, 25kr

- Spagetti (saus, kjøttdeig), 5min, 5kr - 40kr

- Grandis, 10min, 25kr

- Taco, 10min, 50kr

- Pasta di Parma, 10min, 30kr

- Ostesmørbrød, 5min, 10kr

- Nudler, 5min, 10kr

Til drikke begynte jeg ganske hardt å dyrt.. 8pk med Cola på Rema.. :p Etterhvert fant jeg ut at saft (Fun Light - Appelsin) er genialt! Kjøpte meg enn 2 liters krokke (for latskapens skyld), og Fun light på Rema, for 30kr elsn.. En flaske fun light er 10liter drikke! Til 30kr! Go det er jo kjempedeilig også :D

Ellers til drikke er 1,5l Eple-juice pakkene på Euro-pris enn god handel :)

Lenke til kommentar
Til drikke begynte jeg ganske hardt å dyrt.. 8pk med Cola på Rema.. :p Etterhvert fant jeg ut at saft (Fun Light - Appelsin) er genialt! Kjøpte meg enn 2 liters krokke (for latskapens skyld), og Fun light på Rema, for 30kr elsn.. En flaske fun light er 10liter drikke! Til 30kr! Go det er jo kjempedeilig også :D

Ellers til drikke er 1,5l Eple-juice pakkene på Euro-pris enn god handel :)

6931196[/snapback]

Har selv ikke sansen for å drikke så mye vann, så jeg drikker ganske store mengder Fun Light Ice Tea Peach om dagen (3L+-), og det er jo ganske greit for 10kr/dag.

Ellers er jeg glad i eplejuice også, men det er ikke fullt så billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...