Gå til innhold

spinning + styrke?

Teac

Anbefalte innlegg

Hei.

Har lurt på en ting. Jeg trener 5 ganger i uka.

Målet mitt er å gå opp i kilo og da tenker jeg selfølgeli på muskelvekst.

Har funnet et treningsprogram på internett jeg liker og har brukt i flere måneder nå.

Men er det dumt og kombinere 90 minutter spinnging en gang i uke med styrke trening vis man ønsker å få en større muskelvekst både på overkroppen og beinene?

Merker det at beinen har blitt en del større av syklingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at beina dine har blitt større av selve syklingen. Spørsmålet er vel heller, hva skal du få ut av spinningen ?

Spinning er greit til ett par ting.

- Oppvarming

- Kardio (fettforbrenning)

- Restitusjons sykling

Du bygger ikke muskler og du får ikke noen spesiell kondis av å sykle. Hvis det er noen av de tingene du tror spinningen vil hjelpe deg med, så kan du liksågodt la være. Muskler bygger du ved hjelp av knebøy o.l kondisjon får du ved hjelp av intervalltrening.

Lenke til kommentar

Spørs hvor hardt du sykler, sykler du såpass hardt at du trener anaerobt, så kan du hemme muskelveksten. (spørs hvor mye hvile du har i forhold til vekttreningen på føttene dine osv.)

Hvis det er restitusjons sykling du holder på med, så får du bare sørge for å sykle i helt rolig tempo.

Lenke til kommentar

hm. oki.

Nei kan vell ikke kalle det for restitusjons sykling. det er sånn gruppe treningen med instruktør så det går vell fort for seg.

Dagen etter spinningen så trener jeg beina.

Programmet:

Mandag: Bryst+Triceps

Tirs: Biceps+Rygg

Onsdag: Kardio ( her kommer 90 mins spinningen inn)

Torsdag: Ben. ( og litt biceps)

Fredag: Skuldre ( og litt triceps)

Lenke til kommentar

Mye interesangt ja, skal du ha god kondis, så kjører du intervalltrening. Grunnen er enkel, du må presse kroppen for at den skal vite at den trenger mer oksygen. Intervalltrening kan være så mangt. F.eks hoppe tau i 3 min 1 min pause (gjentas 4-5 ganger) denger løs på en boksesekk så fort som du greier (ja, så fort) i ett vist tidsintervall. Jogger f.eks en mil oppvarming, så springe 300 meter, ett min gange springe 300m. igjen. Sykle så fort som du greier i 3 min, 1 min rolig sykling osv. Altså, tempoendring, der du tar deg helt ut.

Anbefaler ikke å kjøre seg helt ut på denne måten mer enn 1-2 ganger i uken. Jogger du 14 mil i ett tempo, så venner kroppen seg til å jogge 14 mil i det tempoet og vil ikke endre noe, samme hvis du sykler ørten mil. Det nytter ikke å bare sykle eller jogge for å få bedre kondis, etter en gitt tid, så vil kroppen venne seg til det og du vil stagnere.

Blir det samme som å løfte samme vekt hele tiden. Etter en tid, så har kroppen vent seg til denne vekten og den vil inrette seg etter den.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
hm. oki.

Nei kan vell ikke kalle det for restitusjons sykling. det er sånn gruppe treningen med instruktør så det går vell fort for seg.

Dagen etter spinningen så trener jeg beina.

Programmet:

Mandag: Bryst+Triceps

Tirs: Biceps+Rygg

Onsdag: Kardio ( her kommer 90 mins spinningen inn)

Torsdag: Ben. ( og litt biceps)

Fredag: Skuldre ( og litt triceps)

6832325[/snapback]

Du har glemt mage ...

Lenke til kommentar
Mye interesangt ja, skal du ha god kondis, så kjører du intervalltrening. Grunnen er enkel, du må presse kroppen for at den skal vite at den trenger mer oksygen. Intervalltrening kan være så mangt. F.eks hoppe tau i 3 min 1 min pause (gjentas 4-5 ganger) denger løs på en boksesekk så fort som du greier (ja, så fort) i ett vist tidsintervall. Jogger f.eks en mil oppvarming, så springe 300 meter, ett min gange springe 300m. igjen. Sykle så fort som du greier i 3 min, 1 min rolig sykling osv. Altså, tempoendring, der du tar deg helt ut.

Anbefaler ikke å kjøre seg helt ut på denne måten mer enn 1-2 ganger i uken. Jogger du 14 mil i ett tempo, så venner kroppen seg til å jogge 14 mil i det tempoet og vil ikke endre noe, samme hvis du sykler ørten mil. Det nytter ikke å bare sykle eller jogge for å få bedre kondis, etter en gitt tid, så vil kroppen venne seg til det og du vil stagnere.

6833441[/snapback]

En annen måte er å sykle én time med 170-180 (ca. 80%) i puls.

Det krever at du er sterk og fokusert i hodet, men det gir resultater.

Variasjon mellom intervall, langkjøring og styrketråkk (én dag hver) gir aller best resultat.

Ved kun intervalltrening har ikke kroppen sjanse til å holde ut lengre påkjenninger som konstant hard jobbing i f.eks 1 time.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Konstant hard jobbing i en time krever utholdene musklatur, ved intervalltrening bygger du opp kondisjonen din, blander du dette med trening for utholdene musklatur, så får du best resultat. Er jo også forskjellige typer kondisjon. Er stor forskjell på f.eks en kampsportutøver som krever stor anaerob kapasitet og en syklist som krever stor aerob kapasitet...

Konsisjonsmessig så oppnår man stort sett best resultat med å blande disse to.

Lenke til kommentar

Enkelt svar : spørs hvor mye du spiser.

Litt mer komplisert svar : Hvis du ønsker å bygge muskler, så husk at dette kan gå ut over hviletiden på føttene dine, avhengig av når du trener dem og intensisteten på syklingen.

Hva skal du med spinningen hvis målet ditt uansett er å gå opp i antall kg ?

Lenke til kommentar

Det er bare tull at beinene ikke blir større av sykling/spinning, det vet jeg meget godt selv at dem blir. Dem blir ikke bare større, men mindre fett og bedre form på dem. Men så har jeg spinnet HARDT. Vi snakker om puls mellom 70-80% i 1 time av gangen på det hardeste, men normalt ligger jeg mellom 60-70% i 2 timer.

Lenke til kommentar
fant et trenings program på internett i pdf format.

Der stod det på onsdag at det skulle være kardio 45 min.

Så har jeg brukt det programmet som et utgangspunkt.

6854112[/snapback]

ok, kardio = fettforbrenning, så hvis du tar utgangspunkt i det, så er spinningen for at du skal gå ned i vekt.

Databamse :

At fettprosenten (underhudsfettet) din har gått ned som følge av kardiotrening (les: spinning) er ikke heeelt det samme som at du får større lårmuskler av selve spinningen. (Når de ser mer markerte ut, ser de ofte større ut enn de egentlig er) Hvis det hadde vært tilfelle, så er det MEGET rart at alle damene som er dødsens redde for å bygge muskler sitter dag ut og dag inn på spinning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...