jevel Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: P4 utvikler mindre varme.P4 er dermed stillere AMD og Intel utvikler ca. like mye varme på toppmodellnivå. Og Intel utvikler i alle fall like mye eller mer enn AMD når du skal overklokke! Og når det gjelder støy, så kan du faktisk få kjølere til AMD CPUer sm er nesten støyfrie. En AMD CPU er spesifisert med max temp. på opp mot 90C, og takler dermed å kjøre med høyere temp før det blir skummelt. Min P4 starter med prevantiv nedklokking når den når 70C.... -KJ Lenke til kommentar
kanskjeikke Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: AMD og Intel utvikler ca. like mye varme på toppmodellnivå. Og Intel utvikler i alle fall like mye eller mer enn AMD når du skal overklokke! Så lenge man samenligner prosessorer av samme "generasjon" 0.13/0.18 osv stemmer dette. Folk har problemer med å glemme gamle TBird 1400 som ble sinnsykt varm i forhold til det som var vanlig før. Gamle P4 Wilamette 2.0 hadde også rimlig bra effekt på oppvarming av huset. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Der stod det at IT-ansvarlige som redaksjonen hadde vært i kontakt med hadde samme erfaringer som redaksjonen-nemlig at det generelt var mer tull og tøys med AMD-baserte systemer. Imidlertid ble ikke dette på noen som helst måte tilskrevet prosessorene fra AMD, men heller brikkesettprodusentene og til dels hovedkortprodusentene. Slik jeg ser heter problemet til amd VIA. Det er **** så mye pes med via-chipsett, i alle fall det jeg har, kt133. Måtte Nforce2 innfri! mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 har nforce 1 og chipsettet er helt knall, rock-solid, hadde via 133a før og det var det mye tøys med. gleder meg til nforce 2. håper asus lager et m-atx kort som er verdig oppfølger til det jeg bruker nå. Lenke til kommentar
kanskjeikke Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Via chipsettene har hatt, og har, endel feil og begrensninger. Men hvis man kjenner disse, eller er heldig og ikke kommer borti dem, er det ikke noe problem å lage en 100% stabil og rask PC med hovedkort basert på Via. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 12:12, skrev jevel: Quote: Den 2002-10-29 10:37, skrev dj_j0tul: Overkloking (200-400mhz) = Intel Pentium 4 "B"(NW-versjonen) Litt overklokking (150-200mhz) = AMD Athlon XP Husk at en overklokket p4 på 3ghz faktisk er såvidt litt raskere enn en XP 1800 på 1835mhz. det er fakta, om noen liker det eller ikke! Hva måler du her? FPU kraft? I såfall kan det nesten stemme (P4 ligger litt foran....) Men ellers så vil en P4 på 3GHz slakte en Athlon XP på 1.8GHz på de fleste punkter. Ellers så synes jeg at temperaturen i denne tråden begynner å bli litt vel høy. Heraldo poster vissvass, det er greitt nok, men ikke la dere provosere av den grunn. Rapporter da heller dette til en mod, slik at de får ta seg av det. -KJ Kom tilfeldigvis over disse... Måtte bare poste: Så mye for overlegen FPU på AMD 1.8GHz.... Minnebåndbredde på DDR400 (Teoretisk 3200 MB/s.) -KJ Lenke til kommentar
kanskjeikke Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Sjekk FPU på P4 uten SSE2. Ellers er det vanskelig å få et riktig bilde av ytelse på CPU ved kun enkle benchmarks, det avhenger helt av hvilke program du skal bruke. I denne testen her ser man at en overklokket P4 Celeron på 3.15 GHz er raskere en P4 2,8 til noe, mens den er tregere enn en XP1600+ til annet. Til mitt personlige bruk regner jeg at en AMD XP på 2,0 GHz yter omtrent likt med en P4 på 2.8 GHz, men som sagt variere det fra person til person og program til program. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: kanskjeikke på 2002-10-30 10:45 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: kanskjeikke på 2002-10-30 10:47 ] Lenke til kommentar
Power-Z Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Disse diskusjonene varer jo så lenge at den personen som spør om råd har kjøpt utstyret, og glemt hele topicen. Men uannsett jeg ville ha kjøpt Samsung 3200ram til p4 siden da har du noe å gå på istedet for å kjøpe 2700ram Jeg personlig skal bestille dette opp settet idag intel p4 2,4ghz b 533mhz asus p4pe og samsung 3200 ram Lenke til kommentar
kanskjeikke Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Hvis du kjøper orginal Samsung 3200 ram er det stor sansynlighet for at du får CL3 ram. Det var veldig mange 845E hk som hadde problemer med dette, og i tillegg er det jo ikke så veldig bra for ytelsen. Ville heller prøvd å få tak i ram som bruker Winbond 5ns chips, disse er raskere. Vet at Twinmos fra komplett brukte disse før, hvordan det er nå vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 22:33, skrev kanskjeikke:Men hvis man kjenner disse, eller er heldig og ikke kommer borti dem, er det ikke noe problem å lage en 100% stabil og rask PC med hovedkort basert på Via. Det er sant. Maskina mi er nå 100% stabil, kan ikke huske sist jeg hadde blåskjerm. Men det å måtte sitte å bla i manualen for å lese om IRQ-bruk til PCI-slottene, eller å måtte gå innom kt7-faqen (som er brilliant) hver gang jeg kjøper meg noe ny hardware (spesielt PCI-kort), er jeg dritt lei av. Jeg vil ha et hovedkort som er slik at jeg bare kan plugge inn hva som helst hvor som helst - og at det da uten videre fungerer. Det gjør det ikke på hovedkortet jeg har nå. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Har du drukket piss ? !!! LOOOL :razz: Lenke til kommentar
kanskjeikke Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Jeg vil ha et hovedkort som er slik at jeg bare kan plugge inn hva som helst hvor som helst - og at det da uten videre fungerer. Det gjør det ikke på hovedkortet jeg har nå. Da bør du prøve et MSI hk neste gang, de er vanligvis veldig lette å sett opp. Lenke til kommentar
airguard Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 09:59, skrev heraldo:pentium 4 platform suger, har fortsatt til gode å se en stabil maskin med p4, har sett noen høhø kålhode dette var et "vettugt" innlegg. P4 er stort sett mer stabilt har faktisk tilgode og se ett som ikke er det. Amd kan etter mye fikling også bli det men krever i noen tilfeller masse jobbing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå