sovende Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Hei! Jeg skal endelig oppgradere pc'en min. Jeg driver mye med redigering av video og musikk. Jeg satte sammen denne på komplett. Hva tror dere? Er det noen enkle grep jeg kan gjøre for å få den enda bedre? Er det noe her som er overkill? Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket XFX GeForce 7900GT 470M Xtreme 256MB Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Hiper Strømforsyning ATX 530W Sort, In-Win J607 Midi Tower Sølv, Aluminium Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 Vantec USB2 multikortleser 3.5" sort / MS XP Home SP2 Norsk Logitech OEM UltraX Media Keyboard Razer Copperhead Tempest Blue, 2000dpi Manualer Microsoft Win XP Home SP2 Norsk Support 3 år - Komplett sin egen support Strømkabel PC m/Jord 2m Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk CyberLink DVD Solution 3.0, 6Channel,OEM MS Royalty Works 8.5 Bundle MS Works 8.5 Norsk Cd medie + Coa Norman IC,1 år lisens, Virus Control, Musmatte Blå 4/6mm Støtsikker PC-eske SoftThinks Installasjons og recovery MS Royalty Microsoft Win XP Home MS Coa Label Microsoft Win XP Home SP2 N Garanti 3 år - Sende inn ca 17.000,- hos Komplett. Jeg skal bruke opp igjen skjerm, høyttalere og lydkort. Setter stor pris på kommentarer! Mvh Sovende Endret 10. september 2006 av sovende Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Dette ser ut som en knall pc som du kan bruke til nesten hva som helst. Hvor mye kommer udyret på? Lenke til kommentar
sovende Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Rett under 17.000,- Men jeg lurer på om jeg skal spare inn litt på skjermkortet, ettersom jeg ikke bruker pc'en så mye til spilling. Bare litt Colin McRae. Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Rett under 17.000,-Men jeg lurer på om jeg skal spare inn litt på skjermkortet, ettersom jeg ikke bruker pc'en så mye til spilling. Bare litt Colin McRae. 6831410[/snapback] Det er jo en mulighet. Har liten peiling på videoredigering, det går vel kanskje mest på cpu kraft? Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Ingen grunn til å spare på skjermkortet, hvis du spiller bil-spill (simulatorer). Da hellere spare nogen kroner ved å kjøpe 4 x 250Gb disker (da mister du ikke så mye data/video, hvis en av diskene sku ta kvelden). Kimmer Endret 9. september 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Rett under 17.000,-Men jeg lurer på om jeg skal spare inn litt på skjermkortet, ettersom jeg ikke bruker pc'en så mye til spilling. Bare litt Colin McRae. 6831410[/snapback] Det er jo en mulighet. Har liten peiling på videoredigering, det går vel kanskje mest på cpu kraft? 6831536[/snapback] Driver selv med Videoredigering , og CPU kraft får du aldri nok av. Viktige ting: CPU Ytelse. Masse minne RAID 1 Dedikert systemdisk. Jeg bruker Avid Liquid Edition , der er det endel effekter som kan rendres i real time av GFX kortet. Et middels kraftig skjermkort er greit. eks 7600GT Jeg ville spart inn på skjermkort , satt de to harddiskene i RAID 1 , og brukt de penga du sparer på skjermkort på en Western DIgital Raptor 74GB (eller 150GB) som systemdisk. Lenke til kommentar
sovende Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Utrolig imponert over hvor raskt folk svarer her på forumet! Det kan sikkert være lurt å ha en egen systemdisk, ser fine ut de på 10 000 rpm. Men jeg har hørt at de bråker litt? Kan være en god ide med fire disker på 250 hver, da kan jeg evt stripe to av dem i raid, allikevel er jeg litt redd for at varmeutviklingen vil bli større? Sånn som jeg jobber nå hender det at maskinen må stå og rendre video hele natten og kanskje mer. Da blir det litt hett... Er det flere meninger om skjermkortet når det gjelder spilling med f.eks Colin McRae? Det hender guttungen kommer frem i meg, så jeg må ha den muligheten Endret 9. september 2006 av sovende Lenke til kommentar
espenhogbakk Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Det var en ting jeg stusset litt på. Jeg vil kanskje investert i noen bedre rambrikker. Så ikke så nøye men mener å huske at hovedkortet takler høyere frekvenser og at du kanskje kan kjøpe noe annet en value ram. Sikkert noen som mener noe annet, men jeg liker å bruke litt penger på gode minnebrikker, da vet du at det ikke blir ustabilt fordi minnebrikkene sliter. Ellers ser det bra ut. Jeg ville kjøpt 2*500GB jeg, det er ikke lenge til du kjøper flere 500GB allikevel. Videoredigering krever mye plass Og jeg har enda ikke opplevd harddisk krasj. Men sjangsen er jo der. Hvis du er redd for varmen ville jeg undersøkt litt mer på kabinetter og vifter. Les tester på kabinetter, hvilke som gir best kjøling og eventuelt sette i noen ekstra vifter (stillegående såklart). Men ellers så det veldig bra ut. Klart du kunne kjøpt en enda raskere prosessor, men det er et såpass stort prishopp til neste så jeg syntes ikke det er verdt kronene. Edit: Jeg har aldri gjort det, men er mulig du vil tjene på å sette diskene i et raid ja som du nevnte så du for økt lesehastighet. Husker ikke hvilken raid det er (raid 1?) men det kan jo være kjekt når du nevner videoredigering. Endret 9. september 2006 av espenc Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Du vil ikke oppleve nogen ytelses forbedring med et enkelt RAID-0/1 sytem i PC'en. RAID ser flott ut på papiret (syntetiske benchmarks) og har en høy skrytefaktor ! Hjelper svert lite med et RAID, hvis man ikke har et annet RAID å flytte filer til/fra (man må ha 2 x RAID-0/1 i PC'en). Å loade en liten videosnipp (på 1 GB) til RAM - kan dagens (S)ATA disker gøre akkurat like rask som et RAID-0 system. RAID 0/1 er først aktuelt, hvis man jobber med (grabber) ukomprimeret video@25MB/s. Du skriver at PC'en ofte står natten over og render video - da er det bare mengden av RAM og rå CPU-kraft der teller her. Kjøling av hardisker og CPU er også svert vigtig - samt ha en bra skjerm (CRT). PS. Bil- og flysimulatorer har altid vert noget av det mest krevenne for grafikkort og CPU. Kimmer Endret 10. september 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå