Gå til innhold

Er DivX ulovelig?


Åsmund

Anbefalte innlegg

Divx er ikke ulovelig er det vel? ikke det jeg har oppfatta ialefall. Men er det ulovelig å snakke om fks rippemuligheter og slik av filmer. eller skryte av divxsamlingen sin? Blir jeg kasta ut av forumet av den grunn?

 

_________________

1,47 ghz, 384 mb ddr-ram, to x WD800 8mb chache i raid + seagate 30 gb, geforce2mx400 64mb sd-ram.

 

##Lær deg å lage skikkelige topics##

 

[ Denne Melding var redigert av: desertglow på 2002-10-28 19:10 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-28 18:53, skrev hageby1:

Det er lov å ta backup av egene filmer, men det er ikke lov å låne/kjøpe/laste ned DivX.


(dette er slik jeg har forstått det, si i fra vis jeg tar feil)


Så hvis en kompis av meg har en DVD film og han ripper den til DivX. Og jeg vil låne den, men det er jo ulovlig som du sier. Må jeg låne DVDe istedfor eller er det også ulovlig?

Fuck de som lager så tullete regler (hvis dette stemmer da)

Lenke til kommentar

Quote:


tor 8. nov 2001 kl. 14:44, skrev ITavisen:

Lovlig i Norge

Det er en viss forskjell på lovgivningen i Sverige og Norge. I Norge kan man med loven i hånd fritt laste ned og spille av opphavsbeskyttede filmer og musikk. Beskyttet programvare som Windows eller Office er det derimot strengt forbudt å laste ned.


Sverige er medlem av EU, og lovene er stort sett harmonisert. Det betyr at det i motsetning til her i landet er forbudt å lagre materiale du laster ned.


Uautorisert videredistribusjon og salg av alle typer opphavsbeskyttet materiale er derimot forbudt både i Norge og Sverige.


- Vi er klar over denne forskjellen, og forholder oss til den. Men vi bruker de samme tekniske løsningene som i Sverige, og vil samarbeide både med politiet og innholdsleverandører dersom det er mistanke om kriminalitet, avslutter Øverby.



Altså det er lov å laste ned divx filmer uten å ha orginalfilmen bare du ikke deler den med andre.

Lenke til kommentar

who cares anyway? Du blir da ikke tatt for å laste ned filmer.

 

Dette har blitt en sedvane ettersom flere og flere laster ned divx filmer. Og dette har skjedd over en lengre periode. derfor tolkes det per idag som en lovlig handling. Fordi nettopp det er en sedvane!

 

Godt å ha kunnskaper fra rettslæren.

 

firedevil.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: Divxdude på 2002-10-28 20:35 ]

Lenke til kommentar

Sånn har jeg forstått det:

 

FORMATET DIVX er ikke ulovlig, det er helt og holdent fullstendig lovlig. Det er kun en teknikk, et filformat om du vil.

 

Det er INNHOLDET som i noen (mange?) tilfeller kan være ulovlig, med tanke på at det kan være opphavsbeskyttet.

 

Altså, det er INNHOLDET som er beskyttet/ulovlig å kopiere, mens selve FORMATET er 100% lovlig :smile:

 

(jeg mener dette nokså bestemt, men ikke skyt meg om jeg ikke har hundreprosentrett)

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Sånn har jeg forstått det:

 

FORMATET DIVX er ikke ulovlig, det er helt og holdent fullstendig lovlig. Det er kun en teknikk, et filformat om du vil.

 

Det er INNHOLDET som i noen (mange?) tilfeller kan være ulovlig, med tanke på at det kan være opphavsbeskyttet.

 

Altså, det er INNHOLDET som er beskyttet/ulovlig å kopiere, mens selve FORMATET er 100% lovlig :smile:

 

(jeg mener dette nokså bestemt, men ikke skyt meg om jeg ikke har hundreprosentrett)

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-28 20:32, siterte JSS noe fra ITavisen..


Dere kan jo lese selv, her er linken! Hvorfor mase mer da? Jeg har funnet én plass på Internett hvor det står at det er lov å laste ned DivX og da søker jeg ikke mer informasjon. Så lenge ITavisen skriver at det er lovlig, så bekymrer jeg meg ikke..

 

*vil ikke ha linker til der det står at nedlasting av DivX er ulovlig* :grin:

 

_________________

Tenk før du poster..

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-10-28 21:20 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-28 21:09, skrev hrichard:

Sånn har jeg forstått det:


FORMATET DIVX er ikke ulovlig, det er helt og holdent fullstendig lovlig. Det er kun en teknikk, et filformat om du vil.


Det er INNHOLDET som i noen (mange?) tilfeller kan være ulovlig, med tanke på at det kan være opphavsbeskyttet.


Altså, det er INNHOLDET som er beskyttet/ulovlig å kopiere, mens selve FORMATET er 100% lovlig :smile:



 

Yep, kjøper den.

Lenke til kommentar

Det er stadig forvirring omkring dette med kopiering av musikk, filmer og bøker osv. Det jeg skriver nå gjelder IKKE dataprogrammer.

 

I henhold til Åndsverkslovens §12 så er det tillatt å lage kopier til privat bruk. Det er ikke satt noen begrensninger i forhold til FORMATET (mp3, DivX e.l.) på denne kopien. Hvis dere leser siste setning, så ser dere at andre kan lage denne kopien til deg, så lenge han IKKE tjener penger på dette.

 

Åndsverkslovens §2 sier at det er forbudt å gjøre denne typen åndsverk tilgjengelig for "almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk." Videre, "verket gjøres tilgjengelig for almenheten når det fremføres utenfor det private område".

 

Definisjonen av "privat bruk" kan leses på Clara's nettsted. Sitat: "Med privat bruk menes først og fremst rent personlig bruk. Men også bruk innen en snevert begrenset krets av personer som er knyttet sammen ved familie-, vennskaps- eller omgangsbånd anses som privat."

 

Clara er en paraplyorganisasjon for Tono, Kopinor, Norwaco m.f.

 

Definisjon av "privat område" kan også leses på Clara's nettsted.

 

Når det gjelder nedlastning fra Internet, så siterer jeg fra Tono's nettsted om "Musikk på internett": "Åndsverkloven beskytter musikk og tekst til musikk uavhengig av hvilket media musikken distribueres i. Det gjelder med andre ord de samme betingelser for nettmusikk som for musikk i radio, på konsert eller i andre offentlige sammenhenger."

 

På samme måte som det er lov å gjøre opptak av musikk på radio, så er det tillatt å gjøre kopier av musikk, filmer m.m. fra Internet. Det som er ulovlig, er å gjøre musikk, filmer m.m. tilgjengelig på Internet uten avtale med og vederlag til rettighetshaver.

 

Clara's nettsted sidestiller Internet direkte med andre former for digitalt bruk.

 

Den noe snevre muligheten for fremstillingen av kopier av musikk og film til privat bruk som er beskrevet i Innføring i opphavsrett på Hardware.no's Guide-del er, etter det jeg kan se, på ingen måte beskrevet på Clara's eller noen av de andre rettighetshaverorganisasjonenes nettsider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...