Gå til innhold

Peltierkjøling av vann i et vannkjølesystem

Anbefalte innlegg

Jeg ligger våken om natta og funderer på en kjøleløsning for mitt nye P5B Deluxe/E6600/GT7900 system. Jeg har allerede bestilt et Asetek - WaterChill Power Kit, så det blir sikkert bra. Men hva hvis jeg vil kjøle ned vannet ytterligere? Jeg har ikke lyst til å bevege meg alt for langt ned i temperatur på grunn av kondensproblemer, med det hadde jo vært kjekt å få vannet ned til rundt kanskje 5 grader... :)

Det jeg har fundert på er å bruke to heatpipekjølere fra Katana der den ene er senket ned i en isolert vannbeholder, og den andre står over i friluft med et peltier på 226W i mellom. (Se skisse). Etter at vannet har gått igjennom den vanlige Asetek radiatoren, er planen å kjøle kjølevannet ytteligere i denne vannbeholderen. Er det noen som har prøvd en slik løsning tidligere? Hvilke problemer vil jeg kunne støte på?

post-81371-1157802629_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt tenk :thumbup: Men om vil få så stor effekt vet jeg ikke :hmm: Men forskjell blir det jo. Hvorfor ikke ha peltie elementet mellom vannblokka og cpuen? :hmm:

Men om du får å prøve kjøle løsningen din så lag worklog. Temp med og uten "Vannblokk med pelitie element" løsningen :thumbup:

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar

Peltier på CPU er jo selvfølgelig bra, man kan jo eventuelt gjøre det i tillegg :) Det er bare det at jeg er redd for kondens. Dette skal være en 24/7 masksin, så den bør være stabil.

Ved å kjøle vannet, så drar jo skjermort og chipset også nytte av det.

Men man må vel ha en form for regulering i loopen slik at ikke vennet blir alt for kaldt ved idle... :hmm: ... man kan jo kanskje bare slå av spenningen til Peliterelementet hvis tempen blir for lav..

Kanskje det rett og slett er lite å hente ved å senke vanntemperaturen fra 30-40 grader til 5 grader :hmm:

Kommantarer mottas med takk. :)

Lenke til kommentar

Er skeptisk til dette. Dette er fordi et peltierelement ikke har nok kjølekapasitet. Men en waterchiller (kompressor som kjøler vannet) har jo vært brukt endel og de fungerer bra. Men du må regne med mye isolasjon.

Kan også regne med kondens med 5c på vannet er jeg redd for. Samt at du må ha en kraftig PSU. Men å bruke en kurs på 12V fra PSU burde jo gå greit siden disse har ganske mye power alene. Virkningsgraden på 12V er nok ikke den beste ,men det vil uten tvil fungere. Strømregningen vil desverre øke ,men det er kanskje ikke så farlig?

Men du kommer nok ikke til å se tempraturer på 5grader. Tviler på at du kommer under romtempratur siden alt vil gå igjennom radiatoren og dermed komme nærmest mulig romtempratur. Skal spise en av mine sure sokker hvis du kommer under 5grader :D

Lenke til kommentar

Systemet her vil ikke være i nærheten effektivt nok. peltier bruke rrett go slett alt for mye energi for å flytte varme når du må flytte det gjennom flere trinn på denne måten, og all denne ekstra arbeidsenergien må da også sendes ut i luften, og klarer du ikke ved mindre du har noe seriøst overdimensjonert hvis du skal bruke luft...

Hadde du brukt kaldt vann fra springen, så kunne noe sånt fungert, men dog neppe spesiellt bra da heller, siden selv veldig sterke peltier har ganske begrenset kapasitet for å flytte varme.

la si systemet ditt lager 200watt med varme. girr nær perfekte forhold vil et peltier kanskje klare et delta på kanskje 40-50 grader et sted, men siden den fiteløsningen det aldri livet kommer til å dra unna 450-500watt med varme uten å bli seriøst varm (la oss si 80-90 grader), så sitter du igjen med 80 minus 40 = 40 grader på vannet som liksom skal bli nedkjølt....

Kort sagt så er dette dødfødt. Det KUNNE fungert dersom du kjølte ned ditt vann med vann fra springen, og du brukte mange mindre peltier på et mye støre område i stedet for et sterkt peltier (fordi det er mye mye mye mer effektivt). Alternativt kanskje du kunne fått noe halvveis resultat dersom du hadde en skikkelig gigantisk radiator med aktiv kjøling, f.eks. et stor bilregister.

Men hvis du har lyst å gjøre noe sånt som dette som faktisk fungerer greit i praksis, ikke trekker tonnevs med strøm, og som faktisk gir gode resultater, så trenger du en water chiller fasekjøler. Overklokk kan lage deg en for et par tusen. www.overklokk.no

EDIT: alt for mange skrivefeil til at jeg gidd å rette, sikkert pga det er 04.00 om natten =P

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei igjen folkens og takk for opplysende og lite oppløftende info :thumbup:

Jeg skjønner tegninga... Jeg går på de samme blemmene som mange når det gjelder peltier. Peltierelementet lager varme det og, og det skal også bort!!

Kanskje hvis jeg hadde brukt to peltierelement på 226W så ville de klart å lede bort en del varme, men så måtte jeg sikkert hatt minst 2 stykker av katana heatpipevifter på den varme sida, og da begynner det å koste mye i bortkastet effekt for lite.

Det var godt dette prosjektet ende på dette stadiet..

Hei pg hå..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...