Gå til innhold

Alder for kjøreopplæring

Blablablabla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Er det noen som kan svare meg på dette spørsmålet:

Hvor gammel må man være før man kan begynne å ta kjøretimer på kjøreskole?

Har leita på vegvesen.no osv, men uten hell.  :(

Håper det er noen som kan hjelpe meg... ;)

6830708[/snapback]

Når du er 16 kan du ta trafikkalt grunnkurs, det betyr at du kan øvelseskjøre med en person som har hatt lappen i rundt 4-5år. Det betyr også at du kan ta kjøretimer på en kjøreskole, men det er ikke å anbefale, har du muligheten kjør med foreldrene slik at du lærer deg clutch, gass, bremse og gir først.

Lenke til kommentar

Trafikalt grunnkurs er et krav, og koster gjerne rundt 2000. Man får et bevis fra vegvesenet, som alltid må være med under øvelseskjøring. Pers du kjører med må være over 25år og ha hatt lappen sammenhengende i 5år. Om jeg ikke husker feil..

Lenke til kommentar

Jeg skal oppsumere alt dette:

Når du er 16 år, og har tatt trafikalt grunnkurs kan du begynne å kjøre privat, eller hos en kjøreskole. Som sagt anbefales det å kjøre noen timer hjemme, samtidig som du leser mye teori, for å få alt til å stemme! Så anbefales det også å ta et par timer hos en kjøreskole, slik at man lærer ting man ikke lærer av de sløve foreldrene!

Hvis man er god, så skal man kunne gjøre seg ferdig med ALT av opplæringa før man fyller 18 år, unntatt teorien og oppkjøringa. Teorien kan du ta et halvt år før du fyller 18, og oppkjøringa kan skje på dagen du fyller 18 år.

Lenke til kommentar
Du kan ta det trafikale grunnkurset når du er 15 år faktisk. Da kan du øvelseskjøre dagen du fyller 16 :). Tar gjerne en måneds tid fra du skriver deg opp på grunnkurset til du er ferdig med det og har beviset i postkassa, så det er greit å være tidlig ute.

6840909[/snapback]

Jepp, du trenger det jo også om du skal øvelseskjøre på MC, og det har du jo lov å gjøre fra du er 15 år ;)

Så noen mente du burde kjøre med foreldra først. Det anbefales som regel ikke. De fleste ender jo opp med å kjøre med far, og som mannfolk flest som har kjørt i mange år har nok far lagt seg opp en del uvaner ja. Lærer du de, tar det ofte lang tid på kjøreskolen å "glemme" uvanene.

Det som anbefales er å ta et par timer helt i starten med kjøreskole, og gjerne da ta med den du skal øvelseskjøre med.

Lenke til kommentar

Men er jo greit å finne seg en parkeringsplass med far og lære seg å bruke clutch, gass og brems riktig der med foreldre og ikke kaste bort masse penger på å gjøre det hos kjøreskolene. Jeg lærte å clutche/gire på veien fra der jeg bor og til et LAN jeg skulle på når jeg øvelseskjørte meg dit med morfar. Blitt sånn passe vant til manuell giring nå, men kvelte den en gang på vei inn i rundkjøringa :blush:. Bedre å være flink til å kjøre når du kommer til kjøreskolen, så er det bare å ta minimalt med kjøretimer og ta oppkjøringa :).

Lenke til kommentar

Slenger bare inn et spm her..

Hvor mange obligatoriske timer er det man må ha?

Jeg øvelsekjører vær eneste dag og har ca 1 år og 2 mnd igjen og kjøre på.. Så har fryktelig god tid på meg lissom.. Er det en viss grense på rene kjøretimer man må ha for og gå videre til glattkjøring, langkjøring osv osv??

Lenke til kommentar
I'M NUMBER ONE      I'M NUMBER ONE        I'M NUMBER ONE      I'M NUMBER ONE        I'M NUMBER ONE          I'M NUMBER ONE            I'M NUMBER ONE        I'M NUMBER ONE          I'M NUMBER ONE      I'M NUMBER ONE    USA!      USA!          USA!          USA!        USA!

6907487[/snapback]

:tease: Jeg er bedre :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...