endrebjo Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) I går merket jeg at jeg plutselig ikke fikk koblet til pop.googlemail.com med Thunderbird og jeg stresset lenge med å legge inn korrekte instillinger, men selv om alt var nøyaktig som det skulle så gikk et ikke (fikk feilmeldingen "Tilkobling til tjeneren pop.googlemail.com fikk tidsavbrudd"). Jeg trodde det var en feil hos googlemail så jeg lot det bare ligge. Litt senere prøvde jeg å koble meg til mine vanlige FTP-servere (ftp.start.no, ftp.home.no og ftp.hotserv.dk), men det gikk heller ikke. Jeg begynte å lukte ugler i mosen. Jeg sjekket status i µTorrent, og der så jeg til min forskrekkelse at jeg ikke greide å bli 'Connectable' på noen som helst måter. Porten er forwarded skikkelig i routeren, og testsiden fra µTorrent (som peier å fungere når alt fungerer) fungerer ikke (viser rødt). Jeg lot alt ligge i går for å se om det ble bedre i dag, men i dag fungerer det fremdeles ikke. Det aller merkeligste er at jeg ikke greier å pinge noen servere, men jeg kan surfe på nettet så mye jeg bare vil. Alle former for SMTP nekter å koble til (både på googlemail, home.no og start.no), men jeg får POP på home.no og start.no til å fungere, men ikke på googlemail. home og start er uten SSL, men googlemail er med SSL. Kanskje det spiller en rolle. Kort oppsummert: - FTP fungerer ikke - Torrent fungerer ikke skikkelig - SMTP fungerer ikke - POP med SSL fungerer ikke - POP uten SSL fungerer - Ping fungerer ikke - HTTP (både opplasting og nedlasting) fungerer Noen som kan tenke seg hva som feiler tilkoblingen min? Endret 9. september 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
TormodK Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Jeg tenker umiddelbart på en DNS-feil, har du prøvd å pinge rene ip-adresser, i stedet for domener? vg.no er f.eks 193.69.165.21 Prøv å bytte DNS-server? jeg bruker en god: 194.19.2.11 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Å pinge 193.69.165.21 fungerer heller ikke (Request timed out). Lenke til kommentar
Blib Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Jeg hadde lignende, merkelige problemer for en stund tilbake og da var det nettverkskortet som tok kvelden. Har noe lignende problemer nå (Detter ut nokså ofte) og skal prøve på et kort-bytte igjen i dag. Ville testet det var jeg deg, lån fra en annen PC Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Samme problemet gjelder andre PC'er i huset også. Da er det vel ikke nettverkskortet. Min kjører Win2000, de andre WinXP. Lenke til kommentar
abrj Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Prøvd å restarte routeren? har opplevd at de pleier å henge seg... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Prøvde nettopp å restarte router, men det kom ingen forandringer. En Zyxel Prestige 650HW. Endret 9. september 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
fox Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 prøv å bruke en annen router, kanskje det er der feilen ligger Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Routeren fungerer også som ADSL-modem og jeg vet ikke passordet til abonnomentet. Da blir det vanskelig å bytte router før pappa kommer hjem da (han har sikkert glemt passordet også slik at vi må lete gjennom et lass med 3 år gamle papirer). Nettverket vårt Lenke til kommentar
RoosterX Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 man skulle tro feilen ligger i routeren ja, synd du ikke har muligheten for koble en pc rett på modemet da. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Dagens tips fra min side. Mange nettlevrandører stenger alt av porter ut, forruten port 80, når de finner virustrafikk. Men hvis det er tilfelle burde du ha fått en e-post om det, hvis ikke kan det ikke skade å ringe support å høre om de har markert linjen som "infisert" elns. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Ring telenor og sjekk om abb er begrenset pga virus trafikk. Det skal være kommet mail om det på hovedkontoen deres. "ueland" var noen milisekund raskere... Endret 9. september 2006 av Thorvald Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Brodern har kanskje passordet til abbonomentssiden. Skal sjekke med han så fort som mulig (pappa er bortreist ). Jeg har ihvertfall ikke virus, men det kan være én eller to av de andre som er syndere. Sperrer de porter hvis de merker fildeling også? Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Første jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt var hva Ueland påpekte; nettleverandøren din har nok sperret linjen pga virusaktivitet eller lignende. Telenor sperrer ikke linjen din pga p2p, det forekommer rett og slett ikke. I verste fall sender de deg et brev hvor det står at RIAA eller andre har klaget på aktivitet fra din ip. Ring Telenor og sjekk med dem, så får du kjapt svar. Da vet du også at du kan sette igang med å renske alle pcer på nettverket ditt for virus og annen moro. PS: det kan ta litt tid før du har fått nettverket tilbake, er ikke helt sikker på hvordan rutinene er der - vil tro du får en viss "karantenetid". Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Har kommet meg inn på abbonomentssidene nå, men kan ikke finne noen advarsler om noe som helst. Ikke noe unormalt under 'Oversikt over Internett-bruk'. Hvor skal en slik advarsel stå? De har noe som heter Aksessliste der som skal beskytte mot ting på internett ved å sperre alt unødvendig, men den står deaktivert. Edit: Jeg leser her at det mest sannsynlig er dette som er problemet. Jeg får brukt HTTP (port 80) og POP (port 110) og det er de portene som er listet som åpne på den siden. Edit2: Jeg har også kommet inn på innboksen til abbonomentet, og funnet mailen om 'Begrensning av ditt Internettabbonoment'. Da blir det virussjekk og opprydning denne helgen da. Tåpelig at de gjør sånt når de bare tilbyr Norton Internet Security til én PC. Blir ikke morotjenester før på mandag. Nå er jeg sint!! Endret 9. september 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Installer Avast på pcene, så bør du være sikra. Jeg er for denne typen sperring, da din pc kan bli en slags "zombiepc" eller en som sprer virus og annet dritt. Tenk godt over hva du laster ned eller åpner av e-post neste gang. Endret 9. september 2006 av MrGlenn Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 (endret) 3 av 5 PC'er har AVG AntiVirus. 1 av 5 PC'er har Norton Internet Security 1 av 5 PC'er har Norman AntiVirus 1 av 5 PC'er var infisert av ett virus. Det viruset kom fra et program som en kamerat av brodern hadde sendt via MSN. De kunne godt spart seg å sperre port 995 som brukes til POP3 m/ SSL. Endret 9. september 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå