Archeron Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) jeg har fått det for meg at jeg skal ha statisk ip på laptopen min, for å lettere koble til utenfra (kjører litt server innimellom og sånt smårusk...) har kikka litt på portforward.com, men jeg har kanskje ikke satt opp nettet mitt mest mulig optimalt. oppsett: NGT->Speedtouch 516->switch-> 3 desktop'er på ledning [fra samme switch som over] -> Gigabyte WLAN ruter -> to-tre laptop'er på trådløst begge ruterne kjører dhcp, fant ut at det va lettest med tanke på trådløs-sikkerheten fra gigabyten (og speedthouchen har jo elendig web-interface som jeg alltid plages med!). laptopen min som er på gigabyte-rutern mottar altså i fra gigabyten, som står på statisk ip fra speedthouchen. speedtouchen deler ut 10.0.0.x gigabyten deler ut 192.168.1.x gigabyten har statisk ip, 10.0.0.10 laptopen må vel settes på statisk 192.168.1.x når den er kobla på gigabyten? hvordan blir det med å forwarde porter fra speedtouchen, gjennom gigabyten, til laptopen? klarer ikke helt å se det selv, er redd jeg har gikk meg selv et lite problem her... Endret 9. september 2006 av Archeron Lenke til kommentar
maedox Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Du har nok skutt deg selv i foten når du har to rutere etter hverandre som i tillegg står i forskjellige nett (ip-range). Jeg kjenner ikke til NGT så jeg vet ikke om du må har speedtouch-greia stående. Hvis ikke kan du vel bruke bare gigabyte ruteren til å dele ADSLen med. Det du også kan gjøre er å koble kabelen fra speedtouchen til en av switch-portene på gigabyten slik at gigabyte-routeren ikke er i bruk. Men det vil du vel kanskje ikke. Sett DMZ på speedtouchen til 10.0.0.x-IPen til gigabyten og forward porter i gigabyte-ruteren. Koble også switchen til gigabyten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå