Gå til innhold

Skjermkort med dual-DVI, ikke en råtass på gaming

Black Star

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg en LCD TV med (kun) DVI inngang for å kunne koble PC'en opp mot den. Jeg skal se DVD filmer og annet videomateriale fra PC'en på den.

Jeg trenger altså et skjermkort et med dual-DVI for optimal bildekvalitet på både monitor og TV'n. Jeg har sett på følgende:

Matrox Millenium G550 Dual-DVI

Matrox Millenium P650 Dual-DVI

Matrox Millenium P750 Dual-DVI

Det er P650 som er mest interessant, med tanke på hva jeg behøver vs. pris. G550 har som ulempe at det kun har 32MB og må ha samme oppløsning på begge utgangene om man bruker dual-DVI. P750 har fordelen fremfor P650 at det kan bruke tre skjermer, men jeg ser ikke helt at jeg vil få bruk for det noen gang. P650 har også passiv kjøling, mens P750 visstnok bråker litt.

Jeg er Matrox-tilhenger, selv om jeg har et GForce 4200 kort nå. Bildekvaliteten på Matrox sine kort har alltid vært i en særklasse, og dual-DVI og TV-ut funksjonaliteten/programvaren har alltid vært mye lettere og anvendelig enn NView. Jeg er heller ingen gamer, og trenger ikke masse fps på de nyeste spillene. Her er Dual-DVI funksjonaliteten den viktigste.

Hovedspørsmålet er om noen med peiling på Matrox kan veillede meg i hvilket av disse jeg bør velge? P650 ser ut som det riktige valget, men finnes det fallgruver her? Noe jeg bør tenke på?

Det andre spørsmålet er om noen har gode tips til andre kort med Dual-DVI til maks 1500-2000 kroner, som er like bra eller bedre.

Setter stor pris på svar :)

EDIT: Skjermkortet må ha AGP. Gjerne link til produktet på Komplett eller annen god webshop :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nvidia 7600GT eller 7600GS. Eventuelt 7300GT hvis du ikke trenger ytelse i spill.

6830310[/snapback]

Ja, dette ser jo relativt interessant ut:

XFX GeForce 7600GS 256MB DDR2, AGP8X, DVI-I/Tv-Out, 400/533Mhz Det har HDTV utgang i tillegg til DVI, betyr det HDMI? Og blir det like enkelt å spille av video fra f.eks Windows Media Player og få det på LCD-TV'en som om det var via DVI?

Eneste er at det ser ut til å ha vifte. Jeg kjører et system som er satt opp for å være så lydløst som mulig... vil helst ha mulighet til passiv kjøling på dette kortet. Fortsatt er faktisk Matrox mest interessant, med mindre det har åpenbare svakheter utover spill.

Lenke til kommentar

Først la meg si det med en gang - jeg har ikke vært borti matrox siden slutten på 90- tallet, det jeg vet om det i dag er via hva andre sier.

Så til saken, generelt har man 'alltid' satt matrox som 1. plass, ati- god nr 2, og nvidia som dårligst ved bruk av både tv-out, dualscreen osv.

Jeg er en av de som bruker ati all the way når det kommer til billedkvalitet for bruk som htpc o.l., grunnen til at jeg ikke har valgt matrox er vel mest prisen, samt at jeg synes det er ok ha litt 3d ytelse (in case of..) på htpc.

Så om vi ser bort fra dualscreen funksjonalitet (som jeg kjenner dårlig til på matrox - foruten at den skal være veldig bra :)) Så har matrox hatt det fortrinn sammenligna med ati - dem har hatt 10 bit videobehandling av hver farge kanal (tot. 30bit - mot 24), dette for oppnå en mere feilfri billedbehandling - for de-interlace, oppskalering etc(snakker nå om ved avspilling av video) - men på siste generasjon Ati har man på lik linje med matrox øket dette til nettopp 10 bit per kanal!

Dermed slik jeg ser det er ati fortsatt blandt 2 beste - og muligens best?! på videoavspilling. ;)

Konklusjon - jeg ville kjørt på Ati x1xxx grafikk-kort sammenligna mot Matrox grunnet:

Mere for pengene.

Kanskje like bra video (overlay)kvalitet.

Endret av RoosterX
Lenke til kommentar

Hvis det kun er til video, bør du skaffe deg ett kort med dual DVI, men prøv også å få med HDCP! Uten HDCP støtte vil du måtte bytte kortet igjen når BLU-Ray/HD-DVD kommer.

Når det gjelder bildekvalitet på 2d, skjermutganger, er kvaliteten i dag så god, at de ferreste bryr seg om det er ATi eller nVidia. PÅ TV utganger er kvaliteten mer laber, men har ikke hørt at ATi er så mye bedre der heller.

HD TV-ut burde nesten bety HDMI etter min mening, men det gjør det neppe. Komponent med HD oppløsning muligens.

Dette derimot, er skjermkort til video etter min mening:

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=159175

Hvis det holder hva PCutstyr lover, har det DVI, HDCP støtte til HD filmer og HDMI!

Lenke til kommentar
Dette derimot, er skjermkort til video etter min mening:

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=159175

Hvis det holder hva PCutstyr lover, har det DVI, HDCP støtte til HD filmer og HDMI!

6830959[/snapback]

Ser interessant ut, men jeg må velge det bort allerede når jeg leser hva det heter, ettersom jeg kun har AGP på skjermkortet mitt.

Ellers takk for alle svar. Hvis andre har synspunkter på Matrox, og hva som er svakheter med et såpass gammelt kort, bortsett fra 3D ytelse, så hører jeg gjerne om det. Synd om det skulle passe dårlig til noe av det jeg bruker datamaskinen til (videoredigering og å se videomateriale, i tillegg til helt vanlig bruk som internett og lignende).

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som noen har innvendinger mot Matrox P650, så da tror jeg at jeg bestiller det. Grunnen er meget god dual-skjerm funksjon, god TV ut funksjon, god 2D kvalitet, vifteløst og dual-DVI.

Det er ikke på lager før om en ukes tid, så selv om jeg bestiller nå så kan jeg angre... kom derfor med dine synspunkter om du har motforestillinger, andre anbefalinger eller vil dele gode/dårlige erfaringer med dette kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...