Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

DAtaen fryser etter noen minutter

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg sitter på en selvbygd data som er omtrent to måneder gammel. Har ikke hadd noen problem siden den siste uken, nå begynner den å fryse seg, dvs at plutselig fryser alt seg i daten og skjkermen, men jeg har ingen anig hvorfor, tror det kan ha noe med temperatur å gjøre.... Jeg har en stor vifte på siden av daten og det er alt. har dette kabinettet http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318093 og i tilleg kun cpu vifte men det er ikke så varmt inni der, så noen ideer til løsninger, nå begynner jeg å bli desperat og forbanna lei :dontgetit: Takker for alle ideer...

e1nar

Endret av e1nar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Sjekk temperaturen på cpu og skjermkort.

Kan du liste opp alle komponentnene i pcen? (og så kan du legge liten inn i profilen din så du slipper å liste opp igjen)

Hilsen,

efikkan.

6831482[/snapback]

Nå er alle komponenter listet i profilen min. Jeg er ganske sikker på at det er temperatur relatert. når dataen er "kald" tar det ti minutter før den fryser, så hviss jeg restarter tar det 3min. Har satt inn en liten vifte bak i datamaskinen men den fortsetter å fryse. Jeg er sikker på at det ikke er grafikkkort siden jeg har allerede prøvd med to forskjellig kort og den fortsetter å fryse seg. Er det da CPU eller Hovedkort? Jeg synes isåfall at det er rart siden jeg hadde så fine temperaturer i dataen...

for en måned siden da jeg sjekket var de:

Hovedkort 25grader

CPU 31grad

Aux 25grad (kabinett?)

Harddisk 29 grad

Men kan hende at noe har forandret seg, ikke vet jeg. Tenkte å sjekke pånytt men dataen fryser seg så fort at det er nesten ikke mulig.

Lenke til kommentar
Hei!

Sjekk temperaturen på cpu og skjermkort.

Kan du liste opp alle komponentnene i pcen? (og så kan du legge liten inn i profilen din så du slipper å liste opp igjen)

Hilsen,

efikkan.

6831482[/snapback]

Nå er alle komponenter listet i profilen min. Jeg er ganske sikker på at det er temperatur relatert. når dataen er "kald" tar det ti minutter før den fryser, så hviss jeg restarter tar det 3min. Har satt inn en liten vifte bak i datamaskinen men den fortsetter å fryse. Jeg er sikker på at det ikke er grafikkkort siden jeg har allerede prøvd med to forskjellig kort og den fortsetter å fryse seg. Er det da CPU eller Hovedkort? Jeg synes isåfall at det er rart siden jeg hadde så fine temperaturer i dataen...

for en måned siden da jeg sjekket var de:

Hovedkort 25grader

CPU 31grad

Aux 25grad (kabinett?)

Harddisk 29 grad

Men kan hende at noe har forandret seg, ikke vet jeg. Tenkte å sjekke pånytt men dataen fryser seg så fort at det er nesten ikke mulig.

6841727[/snapback]

Lenke til kommentar
Hei,

jeg sitter på en selvbygd data som er omtrent to måneder gammel. Har ikke hadd noen problem siden den siste uken, nå begynner den å fryse seg, dvs at plutselig fryser alt seg i daten og skjkermen, men jeg har ingen anig hvorfor, tror det kan ha noe med temperatur å gjøre.... Jeg har en stor vifte på siden av daten og det er alt. har dette kabinettet http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318093 og i tilleg kun cpu vifte men det er ikke så varmt inni der, så noen ideer til løsninger, nå begynner jeg å bli desperat og forbanna lei  :dontgetit:  Takker for alle ideer...

e1nar

6829926[/snapback]

Hvis du starter den kald og entrer bios..lar den stå i 15 min...fryser den da og,,?

Lenke til kommentar

Har noenlunde samme problem. Men jeg hadde det fra starten av(selvbygget).

Fikk en sånn midlertidig løsning av microsoft:

1. Klikk Start, Kontrollpanel, og dobbeltklikk deretter Skjerm.

2. I Innstillinger-kategorien klikker du Avansert, og klikker deretter Feilsøking-kategorien.

3. Flytt glidebryteren Maskinvareakselerasjon til Ingen, og fjern deretter merket for Aktiver skrivekombinering.

4. Klikk OK, og klikk deretter OK.

Du kan prøve bare sånn midlertidig.

Lenke til kommentar

2. I Innstillinger-kategorien klikker du Avansert, og klikker deretter Feilsøking-kategorien.

3. Flytt glidebryteren Maskinvareakselerasjon til Ingen, og fjern deretter merket for Aktiver skrivekombinering.

6841959[/snapback]

Har prøvd det nettopp uten hell, den fryste seg likevell. CPU er 32grader og hovedkort er 22grader. Så jeg har ikke peiling på hva som er galt og hva som må sendes på reparasjon. Prøver nå å ha den stående i bios og vi får se hva som skjer om litt... :hrm:

Lenke til kommentar

6841959[/snapback]

Har prøvd det nettopp uten hell, den fryste seg likevell. CPU er 32grader og hovedkort er 22grader. Så jeg har ikke peiling på hva som er galt og hva som må sendes på reparasjon. Prøver nå å ha den stående i bios og vi får se hva som skjer om litt... :hrm:

6842614[/snapback]

Den frøys ikke i bios, alt gikk bra, men fryser seg nå jeg kjører vanlig igjen...

Lenke til kommentar

6841959[/snapback]

6842614[/snapback]

Den frøys ikke i bios, alt gikk bra, men fryser seg nå jeg kjører vanlig igjen...

6842879[/snapback]

post-64828-1157985400_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Ehh..det kan jo være programrelatert.At du har installert noe som får den til å fryse..kodex crash..messanger..epostscan..drivere.Har du gjort forandringer i softwaren..innstallert nye programmer..?

6843580[/snapback]

vell, da det først skjedde ble jeg så lei at jeg formaterte datamaskina, og installerte alt på nytt. Men har nettopp gjort ren kjøleribba på prossesorvifta, og tatt på nytt lag av kjølepasta. Nå har den fungret i halvtime, ser ut til at problemet er løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...