Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med skjermkort

Anbefalte innlegg

Jeg fikk igår laptopen min (ASUS A6K) tilbake fra reparasjon (grunnen til reparasjonen var overheating og påfølgende ødeleggelse av strøminntaket).

Tenkte å benytte anledningen til å gjøre en opprensking av maskinen (reinstallere Windows osv). Alt går greitt helt til jeg skal erstatte de generiske skjermkortdriverene som fulgte med Windows med noen skikkelige drivere.

Da begynner skjermen å bli ustabil (veksler mellom å være helt svart, og å vise et mer eller mindre forvrengt skjermbilde). Jeg har prøvd både de driverne som ligger på cd-en som fulgte med maskinen, og har også prøvd nyere drivere nedlastet fra ASUS sine sider. Skru ned maskinvareakselerasjon på kortet funker heller ikke.

Det som faller meg inn her og nå er at kanskje skjermkortet har fått seg en defekt (kan det varme strøminntaket ha gjort noe?) som først gjør seg gjeldende når "skikkelige" drivere benyttes (vil anta at de bruker mer avanserte funksjoner av kortet enn disse generiske). Dette er bare vill gjetting fra min side dog.

Noen som har noen ide om hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At skjermen er ustabil og at du har testet flere drivere, så høres det ut som du må sende den tilbake igjen til reperasjon.

Så vidt meg bekjent så kjenner jeg ikke til at riktige drivere kan forårsake forvrengte bilder, og at det dermed er hardwarespesifikt.

Jeg fikk igår laptopen min (ASUS A6K) tilbake fra reparasjon (grunnen til reparasjonen var overheating og påfølgende ødeleggelse av strøminntaket).

Tenkte å benytte anledningen til å gjøre en opprensking av maskinen (reinstallere Windows osv). Alt går greitt helt til jeg skal erstatte de generiske skjermkortdriverene som fulgte med Windows med noen skikkelige drivere.

Da begynner skjermen å bli ustabil (veksler mellom å være helt svart, og å vise et mer eller mindre forvrengt skjermbilde). Jeg har prøvd både de driverne som ligger på cd-en som fulgte med maskinen, og har også prøvd nyere drivere nedlastet fra ASUS sine sider. Skru ned maskinvareakselerasjon på kortet funker heller ikke.

Det som faller meg inn her og nå er at kanskje skjermkortet har fått seg en defekt  (kan det varme strøminntaket ha gjort noe?) som først gjør seg gjeldende når "skikkelige" drivere benyttes (vil anta at de bruker mer avanserte funksjoner av kortet enn disse generiske). Dette er bare vill gjetting fra min side dog.

Noen som har noen ide om hva som kan være galt?

6829830[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...