sedsberg Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Har en Samsung SH-W162C 16x DVD-brenner med et mystisk problem. Når jeg begynner å brenne en plate (på 16x) så øker farta gradvis (noe den skal) men når den kommer opp i ca. 8-9x så stopper den helt opp (lampa slukker og man hører den spinner ned) og så forsetter den igjen på 4x resten av plata. Ramser opp alt jeg har prøvd: - Brenneren er testet OK i en annen maskin med samme OS og samme software. - Har testet i flere brenneprogrammer, samme resultat. - Har reinstallert windows med nyeste drivere til all HW uten hell. - Har nyeste firmware til brenneren. - Har sjekket DMA-mode og den er ALLTID på. - Har testet med 3 forskjellige IDE-kabler, hvorav 2 var flunka nye. - Har testet på både primary og secondary IDE-kanal. - Brenner står alltid alene som master, med jumper på master. - Testet fra flere harddisker, inkl. et RAID0-sett. - Har testet flere instillinger i BIOS ang. IDE-kontrolleren uten hell. - Testet med flere type plater. Så det mest snodige: - Brenneren leser plater fullstendig uten problemer. - Brennesimulering funker helt topp. - Harddiskene leser mer enn fort nok for å holde følge. - Bufferen ligger mellom 90-100% selv når den stopper opp og reduserer hastigheten. Bilde av problemet (feilen i LOG-vinduet er noe helt annet og kan sees bort i fra). Lesing går helt topp. HK: Asus P4P800-E Deluxe med 1024MB RAM og 2.4GHz P4 Northwood. Ingenting er overklokket. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Er det en gammel brenner? Kan virke som du har forsøkt alt, høres nesten ut som en garantisak for meg. Forsøkt å bruke en renseplate in spilleren. Bare sånn for å ha prøvd ut absolutt alt. Forresten: etter å ha les den om igjen så kan det virke som om at det ikke er brenneren som er problemet likevel. Har du f.ex installert chipset-driverne til hovedkortet og HK-produsentens egen ide/sata -driver. Det kan jo tenkes at det er noe rart med ide-kontrolleren som gjør at den ikke klarer å trø data raskt nok igjennom. En annen ting: Hvor kopierer du dataen fra? Er det en eldgammel harddisk om uansett ikke klarer lesehastigheter må mer enn noen få megabytes/sek? Endret 10. september 2006 av geir__hk Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Brenneren er en ganske ny 16x Dual Layer-brenner. Harddiskene jeg kopierer fra er ett RAID0-sett og en 250GB SATA-disk. Som du ser over så er hastigheten ikke noe problem. Bufferen går ikke under 99% (noe den ville gjort om harddiskene var for trege) og lesing av plater i samme brenner går også helt topp. Jeg har som sagt også installert nyeste drivere til alt, og brenneren funker topp i en annen maskin. Harddiskene leser ved filkopiering 50MB/s konstant (testet fra en harddisk til den andre med en 4GB fil. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Kan det være noe så basic som dårlig kvalitet på platene du brenner på? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Kan det være noe så basic som dårlig kvalitet på platene du brenner på? 6839099[/snapback] De samme platene funker topp på 16x i samme brenner i en annen maskin, og i en lik brenner i en annen maskin. (Verbatim) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå