Neddo Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Du som gjord feil ikkje banken so det er du som tapper pengen. Din feil ingen andre. Store bedrifte dubbel sjekke før dei sender giantiske beløp Einast ein kan gjerde e og spøre fint han pesonen du overførte pengane til Las ein artikkel der var det ei dame som hade overført ein halvmillion til feil konto huska ikkje heilt korleis det utvikla seg men ho saktsøkte fyr, trur ho tapte. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Tastet feil - Tapte 500000Grete Fossbakk fra Harstad i Troms skulle overføre pengene til datteren gjennom Sparebanken Nord-Norges nettbank, men den halve millionen kom gjennom en tastefeil inn på kontoen til en annen. Vedkommende har gamblet bort det aller meste av pengene og banken fraskriver seg ansvaret. ... – Det er ikke tvil om at jeg gjorde en feil i utgangspunktet, men det må jo stilles spørsmål ved at bankene oppfordrer sterkt til bruk av nettbank, samtidig som de overlater hele risikoen til kundene når det går galt. Du får en feilmelding hvis du skriver feil dato eller kid-nummer, men taster du ett tall for mye i et kontonummer, tar nettbanken automatisk bort det overflødige tallet og godkjenner nummeret, sier Fossbakk til Dagens Næringsliv. 6872977[/snapback] Innlegget viser til stor uvitenhet rundt både bankkontonummer, KID og eget ansvar. Alle kontonummer i Norge er bygget opp slik at ved å endre et enkelt siffer vil kontonummeret være teknisk ugyldig. Forsøkt brukt via nettbank vil det bli varslet om feil i kontonummeret med en gang. Tilsavrende kontroller benyttes med KID. her må antall siffer stemme samt at KID-nummeret må være teknisk valid etter den kontollsiffermetoden mottakerkonto benyttes. Ved feil kommer feilmelding i nettbanken. Er dere i tvil, gjør følgende eksperiment. Overfør 1 kr fra ditt kontonummer til et nesten identisk kontonummer. Bytt om på f.eks siffer 7 (xxxx xx 7xxxx). Bytt det om ved hva som elst mellom 0 og 9 (bortsett fra det det var. Resultat? Feilmelding i nettbanken. Forsøk så med siffer 7 og siffer 8. Øk begge med 1. Resultat? feilmelding i nettbanken. Lenke til kommentar
roony1974 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Jeg fikk overført 2700kr for mye tilbake på min konto etter å ha angret et kjøp hos mpx.no. Denne transkaksjonen var umulig for meg å kunne spore hvor pengene kom fra da kontoen og fimaet som sendte pengene ikke var det samme som det jeg kjøpte varen hos. Litt over en uke senere får jeg inkassovarsel med 14 dagers frist til å betale tilbake det som var overført for mye. Dette ga meg totalt 25 dager fra pengene kom in på konto til inkasso. Nå er jeg i en kjempeknipe siden jeg ikke har så mye penger og ikke får inn mer før en dag etter fristen utgår. Er det lov i gi så kort frist før inkasso? Endret 20. november 2006 av roony1974 Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Det var da ekstremt drastisk å gå rett på inkassovarsel mot en kunde når det er butikken som har gjort noe feil, men ja, man trenger ikke ha mer enn 14 dagers betalingsfrist. Hvis du tar kontakt med dem skulle det forundre meg om ikke de er villige til å utsette fristen. Hvis ikke får du slenge litt dritt om dem her: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=78 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Halv million utav vinduet. Hvis det var kompisen din som tastet feil så har du ingen lover på din side. Da er det nok en rimelig stor sjanse for at du aldri kommer til å få se noen til de 3000 kronene. Det er morsomt at nettbankene varsler deg hvis du taster inn feil kid-nummer. Om kontonummeret er riktig er ikke så viktig. Endret 23. november 2006 av ^fmj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg