apegryn Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) *slett* .. pee pee pee.. Endret 16. september 2006 av tronni_87 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Penger har blitt overført til min konto uten uten at jeg har visst hvor de kom fra. Banken tok bare tilbake pengene og sendte meg et brev på at de hadde gjort en feil og tilbakeført pengene. Det var snakk om 400kr. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Penger har blitt overført til min konto uten uten at jeg har visst hvor de kom fra. Banken tok bare tilbake pengene og sendte meg et brev på at de hadde gjort en feil og tilbakeført pengene. Det var snakk om 400kr. 6838104[/snapback] For et par år siden ble det gjort en feil i Kristiansand kommune, en rekke lønnsmottakere fikk altfor mye utbetalt i lønn...eller var det feriepenger? Dette var forårsaket av tastefeil på lønnskontoret. Da hadde ikke banken anledning til å gå direkte inn på mottakernes konto og ta tilbake for mye utbetalt beløp. Det endte vel med at kommunen måtte sende ut giro til samtlige som hadde fått for mye. Det var vel også tilfeller av de som nektet å betale tilbake, og det ble mye og kostbart styr av det. Bankene har altså ikke anledning til å gå inn på kundenes konto og rette feiloverføringen. Så det gjelder å holde tunga i rett munn når kontonummer tastes inn i nettbank. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Mest sannsynlig har beløpet gått inn på en konto som ikke eksisterer. Da blir pengene ført over på en feilkonto. Hvis kompisen din kontakter banken og ber dem sjekke saken, finner de fort ut hvor pengene har tatt veien. Har de havnet på feilkonto, er det en smal sak å ordne opp. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Penger har blitt overført til min konto uten uten at jeg har visst hvor de kom fra. Banken tok bare tilbake pengene og sendte meg et brev på at de hadde gjort en feil og tilbakeført pengene. Det var snakk om 400kr. 6838104[/snapback] For et par år siden ble det gjort en feil i Kristiansand kommune, en rekke lønnsmottakere fikk altfor mye utbetalt i lønn...eller var det feriepenger? Dette var forårsaket av tastefeil på lønnskontoret. Da hadde ikke banken anledning til å gå direkte inn på mottakernes konto og ta tilbake for mye utbetalt beløp. Det endte vel med at kommunen måtte sende ut giro til samtlige som hadde fått for mye. Det var vel også tilfeller av de som nektet å betale tilbake, og det ble mye og kostbart styr av det. Bankene har altså ikke anledning til å gå inn på kundenes konto og rette feiloverføringen. Så det gjelder å holde tunga i rett munn når kontonummer tastes inn i nettbank. 6838257[/snapback] Vel, påstår du at det jeg sier bare er oppspinn? Hvis det er banken som har gjort feilen, så KAN banken ordne opp i saken. Er det kunden som har gjort feile er det noe annet. 1 Lenke til kommentar
Petoah Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Tingen er at han hadde vært litt rask på tastene og bytta på tallene der hvor "6" tallet er. Så nå er det en eller annen heldig fyr der ute som har fått et lite "lønnspålegg"... you need some ointment for that burn...? 1 Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Vel, påstår du at det jeg sier bare er oppspinn? Hvis det er banken som har gjort feilen, så KAN banken ordne opp i saken. Er det kunden som har gjort feile er det noe annet. 6839176[/snapback] I jobben min kjører jeg daglig mange veldig store transaksjoner til næringskunder, blandt annet banker. Hvis jeg driter på draget og krediterer en gal konto kan jeg i løpet av samme dagen korrigere transaksjonen uten noe som helst stress. Oppdager jeg feilen neste arbeidsdag må jeg innhente tillatelse fra eierene av kontoene jeg skal kjøre transaksjoner på. Noe som er en grusom papirmølle. Vet det finnes liknende regler for føring på personkontoer også, om de blir fulgt er en annen sak. Det er såre enkelt for banker å korrigere slike feil, uavhengig om det er banken eller kundens feil. Det finnes dog regelverk som må følges. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Vanligvis har man mulighet til å skrive inn addr. og navn til personen som skal motta pengene - det vil vel forhindre slike ting eller? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg fikk 2000,- inn en gang, som jeg var sikker på at var bursdagsgave fra faren min (får jo ikke den utskriften fra banken før leenge etterpå).. så jeg brukte jo fort halvparten av pengene, og så kom plutselig en lapp hvor det stod at det var lønna til ei som hadde nesten klin likt kontonummer som meg. Vi hadde samme fornavn, og nesten helt likt etternavn også. Hvertfall.. vi tok kontakt med banken selv, og de krevde at de skulle få overføre pengene tilbake.. Vi var jo ikke så gira på det, men de gikk med på å erstatte de 700,- eller noe jeg hadde brukt, slik at jeg ikke skulle gå i minus pga. feilen. Men er det privatpersoner som har overført feil, så kan ikke banken bare gå inn og flytte penger rundt på konto, nei. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Vanligvis har man mulighet til å skrive inn addr. og navn til personen som skal motta pengene - det vil vel forhindre slike ting eller? 6858241[/snapback] Har ikke så mye å si, det er kun kontonummeret som gjelder når transaksjonen kjøres. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Hva er vitsen med å skrive inn navn å sånn da? Må vel være en eller annen redning om man skulle skrive feil kontonummer? Hører jo ofte om at banken eller kanskje til og med andre personer overfører til feil konto, og kontoeieren får seg en hyggelig overraskelse. Leser jo stadig om dette i avisa. Da må bare brukerer pent vente eller ringe til banken å få dette ordnet opp. Hvorfor gjør de det om de har lov å beholde de feilsente pengene? Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 - Hvis du selv fører penger til feil konto, enten via nettbank, telebank, giro eller alle andre metoder, så er det du selv som må ta risikoen. - Hvis det er banken/bbs eller andre som fører penger til feil konto, så er det de som må ta ansvaret. Banken har mulighet til å korrigere en transaksjon samme dag som feilen er begått, uten å måtte gjøre noe mer utav det. Når det gjelder kontonummer og hva poenget med navn på en betaling er, så fungerer det som følger: - Kontonummeret er pri 1. Har du ført på et kontonummer som eksisterer, så er det dette som gjelder. Har du ført til feil, synd trist leit. Om mottaker nekter å tilbakeføre pengene, så er en eventuell rettsak en av få muligheter, hvor du så må komme med tilstrekkelig bevis for at det ikke finnes noen grunn til at du skulle ha ført pengene dit. Tiden og ressursene dette krever er neppe verdt det så lenge beløpet er minimalt. - Om du ikke fører på et kontonummer eller kontonummeret mangler, men du har påført navn og adresse, så sender BBS (Bankenes Betalingssentral) ut en utbetalingsanvisning til vedkommende som står som mottaker, og det blir da den banken mottaker hever anvisningen hos som har ansvaret for at de betaler ut til riktig vedkommende. Denne problemstillingen er ikke aktuell når det gjelder de fleste selvbetjeningsalternativ, da de fleste automatisk sjekker om mottakers kontonummer i det hele tatt eksisterer. Ellers er det et par småting som kanskje er interresante for de som lurer på hvordan slikt egentlig fungerer: - De fire første siffrene i et kontonummer er et reg.nr. som identifiserer hvilken bank den tilhører. Hvis du har ført feil og lurer på hvilken bank du skal ta kontakt med, så har bankene full oversikt på dette. - Hvis kontonummeret er feil eller ikke-eksisterende og du ikke har påført noen mottaker, så vil du få giroen i retur fra BBS uten at kontoen din er belastet. Du vil ikke kunne betale denne giroen kontant i banken, da man i bank får feil ved føring til en ikke-eksisterende konto. - Hvis kontoen du fører til er inaktiv, sperret eller liknende, havner pengene på en feilkonto i mottakers bank. Da har du mulighet til å ta kontakt med banken og få tilbakeført pengene, da de ikke har nådd sin mottaker og overføringen pr. definisjon ikke er utført. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 - Hvis du selv fører .., da de ikke har nådd sin mottaker og overføringen pr. definisjon ikke er utført. 6863601[/snapback] Takk for bra innlegg og en forståelig forklaring. Dette er nyttig informasjon som noen og enhver bør lagre under topplokket....i løpet av et langt liv så er det vel gode sjanser for at de fleste plundrer litt med tallene. Godt å vite hvilke konsekvenser det kan få og hva man kan gjøre. Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Hyggelig at noen finner dette nyttig. Som et lite tillegg vil jeg nevne dette: For de som nå tenker at "å betale uten mottakers kontonummer, men bare påføre mottakers adresse, er jo like greit da man er sikker på at pengene kommer til riktig plass", så må man huske at dette ofte koster mye mer enn å faktisk sørge for at man påfører riktig kontonummer. Et vanlig giro-gebyr ligger på +/- 20,- når man ikke benytter seg av selvbetjening. Gebyret for en utbetalingsanvisning er ofte 50,- eller mer, og mottaker kan i visse tilfeller bli nødt til å betale for å løse den ut. I tillegg så tar det en del lengre tid før pengene kommer frem. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Tastet feil - Tapte 500000 Grete Fossbakk fra Harstad i Troms skulle overføre pengene til datteren gjennom Sparebanken Nord-Norges nettbank, men den halve millionen kom gjennom en tastefeil inn på kontoen til en annen. Vedkommende har gamblet bort det aller meste av pengene og banken fraskriver seg ansvaret. Fossbakk har vært en fornøyd kunde i Sparebank1 Nord-Norge i 20 år, men i sommer endret dette seg dramatisk, skriver Dagens Næringsliv. Katastrofalt Datteren var på ferie i utlandet da dette skjedde og kontoen ble ikke sjekket før tre uke senere. Da ble den katastrofale feilen oppdaget. Kunden i DnB Nor som plutselig hadde en halv million på konto, tok umiddelbart ut pengene og spilte bort det meste. – Det er ikke tvil om at jeg gjorde en feil i utgangspunktet, men det må jo stilles spørsmål ved at bankene oppfordrer sterkt til bruk av nettbank, samtidig som de overlater hele risikoen til kundene når det går galt. Du får en feilmelding hvis du skriver feil dato eller kid-nummer, men taster du ett tall for mye i et kontonummer, tar nettbanken automatisk bort det overflødige tallet og godkjenner nummeret, sier Fossbakk til Dagens Næringsliv. - Ikke vårt ansvar Advokat Anders Hjort i Sparebanken Nord-Norge mener Fossbakk har vært maksimalt uheldig, men avviser at banken har ansvar i saken. - Slik jeg ser det har hun tastet feil kontonummer, og vi kan ikke se at vi kan ta noe ansvar for det. Det blir feil om vi skal ta på vår regning at hun har sendt beløpet til feil konto, sier Hjort. Grete Fossbakk har gått til sivilt søksmål mot mannen som tok ut og brukte pengene. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Bra eksempel... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Eg er ikke sikker på dette, og har ikke sjekket med lovdata, men eg vil tro at når man bruker penger som man vet ikke er sine, gjør man noe ulovlig. Vedkommende som fikk en halv million kroner på konto har såklart såpass oversikt at man vet om man venter en halv million inn på konto eller ikke. Og når man vet at pengene ikke er dine, men allikevel bruker dem må da dette kunne beskrives som ulovlig. Dersom vedkommende tok ut pengene i tro at feilen ble dekket av banken eller en eller annen forsikring viser jo hvor korttenkt og egoistisk vedkommende er. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Det blir morsomt å se utfallet av det sivile søksmålet Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Men litt kritikk til vedkommende som gjorde feil er også på plass.. Vet ikke om jeg ville brukt nettbank til å overføre så mye penger? Men hvis det måtte gjøres, så hadde jeg ihvertfall sjekket kontonummeret 5-6 ganger før jeg gjennomførte transaksjonen. Vi snakker tross alt om 500000 her....og det er ihvertfall myyyyeee penger for undertegnede. Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Dette er en av grunnene til at mange nettbanker pr. i dag har en godkjenningsfunksjon før betalingen utføres. Nettopp fordi man skal kunne kontrollere at pengene kommer riktig før man utfører betalingen. Det er selvsagt sinnsykt kjedelig for den personen som førte feil her, men etter hva jeg har forstått så bruker Sp1 samme autorisasjonssystem som Terra-bankene, nemlig BankID, og da må man godkjenne at overføringsinformasjonen er riktig før man faktisk overfører, litt på samme måte som man må godkjenne diverse lisensavtaler når man installerer programvare. Velger du ja, så har du sagt at det som står er riktig, uansett om du faktisk har lest det. Synd, trist, leit. Det er din egen feil. Hun klager også på at banken overlater risikoen til brukerne. Det er jo nettopp dette man betaler for når man ikke bruker selvbetjening; at banken utfører jobben for deg. Da er det naturlig at det koster mer da det er banken som tar risikoen og sørger for at pengene kommer riktig. Man kan ikke spise kaken og samtidig beholde den. Makan. Og til slutt; dette (skal) stå klart og tydelig i den avtalen man har signert når man først fikk nettbanken. Nok en gang, har du signert uten å sette deg inn i hva avtalen går ut på, så er det du selv som får svi når ting går galt. Moralen er: dobbeltsjekk alltid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg