Gå til innhold

hvor stammer internett fra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut i fra det jeg har lest, så startet internett som et nettverk mellom amerikanske militærbaser og universiteter på slutten av 60-tallet, under navnet ARPANET. Man valgte å bruke et såkalt "maskenett" - et nett hvor et "signal" (en pakke) kan gå flere ruter mellom to maskiner, slik at det skulle kunne stå imot et atomangrep.

Nettet ble snart tatt i bruk, hovedsakelig til epost i begynnelsen - selv om det ble gjort forsøk med bla. overføring av tale på 70-tallet, ved hjelp av avanserte kodeker (merk at et "kodek" beskrev på den tiden et rack med elektronisk utstyr som var 1-2 meter høyt, ikke et lite program man lastet ned). Seinere kom bla. FTP med tilhørende søketjenester (gopher? archie?), og mye annet.

Når man skulle bruke internett, så ringte man i praksis opp en stormaskin, og fikk en komandolinje på denne som man kunne bruke. Dette kunne enten gjøres vha. spesialisert utstyr (teletypes og seinere CRT-terminaler), og seinere (80- og begynnelsen 90-tallet) vha. modem tilknyttet ordinære personlige datamaskiner som kjørte operativsystemer som CP/M, DOS, AmigaOS, etc.

På 80-tallet begynnte også UNIX for alvor å melde sitt inntog (på tross av at UNIX og ARPANETT ble "født" omtrent samtidig, så fikk ikke unix nettverksstøtte før på 80-tallet - unix ble før brukt på stormaskiner som brukerne ringte inn til, men som ikke var knyttet opp i nettverk.

Når dette skjedde, begynte ting å skje. Man fikk et potent operativsystem, kjørende på maskiner som kunne snakke sammen... Men internett holdt seg stadig hovedsakelig for de spesiellt interesserte.

Så på 90-tallet fant en av forskerne ved kjernefysikklabben CERN ut at de trengte en måte å holde styr på en del interne skriv - omtrent som en wiki. Så Tim Berners Lee oppfant hyperlenken og skreiv den første enkle nettleseren. Idéen spredde seg som ild i tørt gress, og takket være at ingen tok ut patenter på teknologien, fikk den utvikle seg. Resten av historien kjenner dere :)

Lenke til kommentar
Man valgte å bruke et såkalt "maskenett" - et nett hvor et "signal" (en pakke) kan gå flere ruter mellom to maskiner, slik at det skulle kunne stå imot et atomangrep.

Kunne gå flere ruter, og ble vel også sendt via alle rutene, uansett, for sikkerhets skyld. Er forresten der ordet "web" i datasammenheng kom fra, web er jo engelsk for edderkoppspinn, og i edderkoppspinn er det alltids mange veier fra A til B, og skulle en knute ødelegges henger nettet fortsatt sammen. :)

Lenke til kommentar
Ut i fra det jeg har lest, så startet internett som et nettverk mellom amerikanske militærbaser og universiteter på slutten av 60-tallet, under navnet ARPANET.

Offisielt regnes 1969 for fødselåret for det som etterhvert ble internett.

Da verdens første mikroprosessor ble laget i 1970 var internett allerede 1 år gammelt.

Da Apple i 1976 laget verdens første kommersielt tilgjengelige personlige datamaskin (PC) var internett allerede 7 år gammelt.

Da IBMs første PC med DOS ble lansert i 1980 var internett 11 år gammelt.

Da Apple i 1983 lanserte Lisa, verdens første kommersielt tilgjengelige grafiske brukergrensesnitt (GUI) styrt med mus (og delvis stemmestyring), ble internett en "fjortis".

Da Apple i 1984 lanserte den aller første Macintosh-en (billigutgaven av Lisa) var internett 15 år gammelt.

Da Microsoft i 1989 lanserte Windows 3.1, den første virkelig brukbare Windowsversjonen, var internett allerede 20 år gammelt.

I år fylte internett 37 år.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Internett er fasinerede gammelt, jeg syntes (dengang) at jeg var tidlig ute som fikk internet i -95

Da var du tidlig ute, du var faktisk en av pionerene. For tidligere var internett en lukket greie forbeholdt universitetene rundt omkring i verden. Men midt på 90-tallet ble internett åpnet for det kommersielle markedet, først i USA, deretter i Norge og etterhvert resten av verden. Norge var faktisk det andre landet i verden som fikk kommersielt tilgjengelig internett.

Før internett var tilgjengelig for hvem som helst, så koblet vi oss opp til enkeltservere, såkalte BBS-er (elektroniske oppslagstavler). Selv benyttet jeg et verdensomspennende nett med såkalte FirstClass-BBS-er (det hadde GUI og var mest brukt blant Mac-ere). Via et sinnrikt system med daglige "speilinger" av nytt innhold mot andre FirstClass-servere kunne man få svar på tekniske spørsmål fra hele verden på et par døgn. Eller lokale svar fra andre lokale brukere på den samme BBS-en. Hver bruker hadde en egen postkasse inne på den lokale BBS-en der andre kunne poste meldinger eller legge fra seg filer for overføring. Det var også mulig å laste ned program fra BBS-en, FirstClass-systemet hadde et system som kunne gjenoppta/fortsette nedlastingen neste gang hvis programmet var så stort at 1 time nedlastingstid ikke var nok. Det første modemet jeg brukte hadde den dengang svimlende hastigheten på 2400 b/s (2,4 kb/s).

Man ringte opp BBS-ens modem med ens eget modem, selv BBS-en var altså ikke oppkoblet til en telefonlinje hele tiden. Vår lokale BBS hadde en maksimal brukstid per bruker på 1 time per døgn, og klubben vår hadde kun råd til 1 telefonlinje inn. Så den var ofte opptatt, da måtte man vente og prøve igjen senere.

FirstClass-systemet finnes fortsatt, men nå selges det som et intranettsystem: http://www.firstclass.com/

Lenke til kommentar
kyrsjo: Det var den gangen, nettopp fordi de skulle forsikre seg om at signalene kom fram til mottaker uansett.

6829183[/snapback]

Det stemmer dårlig med mine kunnskaper.

Problemstillingen var at forsvaret trengte et datanettverk for hele landet. Men da nettet skulle brukes til forsvar måtte de forsikre seg at man ikke kunne lamme store deler av kommunikasjonen ved å slå til på et strategisk sted, f.eks. ødelegge en sentral node eller kabler med høy datarate. Løsningen var routingprotokoller. Man hadde en rute mellom to tjenere, men dersom ruten ble ødelagt kunne man raskt finne en ny en.

Lenke til kommentar

Feynmann: Jeg har lært at det amerikanske forsvaret, i alle fall på et visst punkt i historien, brukte nettet slik jeg beskrev over - at de sendte signaler alle tilgjengelige veier for å forsikre seg om at signalene kom fram. Har du noe dokumentasjon som sier noe annet omstiller jeg meg gjerne.

Lenke til kommentar

Krysjo: Jeg må dessverre anklage de for ryktespredning. Ja, ja har selv trodd det samme. Fra A Brief History of the Internet:

It was from the RAND study that the false rumor started claiming that the ARPANET was somehow related to building a network resistant to nuclear war. This was never true of the ARPANET, only the unrelated RAND study on secure voice considered nuclear war. However, the later work on Internetting did emphasize robustness and survivability, including the capability to withstand losses of large portions of the underlying networks.
Lenke til kommentar

starta ikke internettet i pentagon?

som en informasjon linje mellom pentagon og det hvite hus.

Også var det noe med dette at i pentagon så var det før masse mapper som gikk på et transport bånd mellom kontorene og de ville ha noe som var bedre, tryggere og kjappere. og dermed så utvikla de internett.

Eller husker jeg feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...