Gå til innhold

Nummer på minnebrikker

Playable

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny her på forumet, og bygger en maskin selv for første gang. Jeg skal nå for første gang handle minnebrikker (RAM) til en PC. Jeg har kikket litt hos Komplett.no, men har kommet over noe jeg er litt usikker på :hmm: :

DDR2 Micro-Dimm

DDR2 PC3200

DDR2 PC4200

DDR2 PC5300

DDR2 PC5400

DDR2 PC6400

DDR2 PC8000

DDR2 PC8500

DDR2 PC8888

DDR2 Reg/ECC

Hva betyr egentlig de sifrene etter "PC", slik som 5400, 6400 osv. Det ser ikke ut til å være noe særlig prisforskjell. Skal sifrene fortelle oss noe når det gjelder performance?

Og en ting til, er disse sifrene avhengig av valg av hovedkort?

Endret av Rayteck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort fortalt sier sifrene noe om hviken makshastighet brikkene er godkjent for. Les minne-FAQ'en her på forumet. Prisforskjellen er stor, og ikke minst avhenger typen minne du kan bruke av hvilket hovedkort du benytter deg av. Hvilken type RAM det aktuelle hovedkortet kan bruke pleier å stå under hovedkortets spesifikasjoner. Som sagt; les FAQ'en. Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for svar! Mye bra info i den FAQ'en, ja :)

Jeg har sett på noen hovedkort som støtter opp til 8GB Ram. Men hovedkortene har, så vidt jeg kan se, bare 4 spor ledig for RAM. Når jeg kikker rundt på komplett.no og liknende sider finner jeg ingen brikker som er på over 1024 MB Ram. Noen som vet om det finnes en brikke på 2048, eller er ikke dette på markedet enda?

Lenke til kommentar

I tillegg har jeg hørt at ikke alle OS kan utnytte så mye minne. 32-bits XP utnytter ikke mer enn 3GB sånn helt uten videre. Se mer HER (om et Intel-HK, men tror det gjelder alle 32-bits systemer). Sikkert work-arounds her som alle andre steder, men kjekt å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...