Playable Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Hei! Jeg er ny her på forumet, og bygger en maskin selv for første gang. Jeg skal nå for første gang handle minnebrikker (RAM) til en PC. Jeg har kikket litt hos Komplett.no, men har kommet over noe jeg er litt usikker på : DDR2 Micro-Dimm DDR2 PC3200 DDR2 PC4200 DDR2 PC5300 DDR2 PC5400 DDR2 PC6400 DDR2 PC8000 DDR2 PC8500 DDR2 PC8888 DDR2 Reg/ECC Hva betyr egentlig de sifrene etter "PC", slik som 5400, 6400 osv. Det ser ikke ut til å være noe særlig prisforskjell. Skal sifrene fortelle oss noe når det gjelder performance? Og en ting til, er disse sifrene avhengig av valg av hovedkort? Endret 8. september 2006 av Rayteck Lenke til kommentar
Sjon Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Kort fortalt sier sifrene noe om hviken makshastighet brikkene er godkjent for. Les minne-FAQ'en her på forumet. Prisforskjellen er stor, og ikke minst avhenger typen minne du kan bruke av hvilket hovedkort du benytter deg av. Hvilken type RAM det aktuelle hovedkortet kan bruke pleier å stå under hovedkortets spesifikasjoner. Som sagt; les FAQ'en. Lykke til Lenke til kommentar
Playable Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Takker for svar! Mye bra info i den FAQ'en, ja Jeg har sett på noen hovedkort som støtter opp til 8GB Ram. Men hovedkortene har, så vidt jeg kan se, bare 4 spor ledig for RAM. Når jeg kikker rundt på komplett.no og liknende sider finner jeg ingen brikker som er på over 1024 MB Ram. Noen som vet om det finnes en brikke på 2048, eller er ikke dette på markedet enda? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Her har du f.eks. en: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322409 Hvis du ser på prisen, skjønner du hvorfor det ikke er så mange av dem på markedet ennå Lenke til kommentar
Sjon Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 I tillegg har jeg hørt at ikke alle OS kan utnytte så mye minne. 32-bits XP utnytter ikke mer enn 3GB sånn helt uten videre. Se mer HER (om et Intel-HK, men tror det gjelder alle 32-bits systemer). Sikkert work-arounds her som alle andre steder, men kjekt å vite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå