Gå til innhold

P5B deluxe, raid på Jmicron kontrolleren?

eggi

Anbefalte innlegg

Hvordan kobler jeg opp 2 disker i raid ved å bruke Jmicron kontrolleren?

Det er jo kun en intern sata port, mens den andre er esata.

Jeg modifiserte en vanlig sata kabel og kobla en disk til esata porten, men det funka ikke, er vel ikke noen forskjell på esata/sata utenom formen på kontakten vel?

Har bestillt en esata-sata kabel, men har bange anelser at det heller ikke vil funke.

Jeg er litt avhengig av å kunne sette opp to separate raid, så må kanskje bruke angrefrist på dette kortet :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Har samme hk som deg og skjønner heller ikke den jmicron kontrollern, siden den har bare 1 sata kontakt. Virker nesten som det er bare IDE raid du kan sette opp med den, selv om det står den støtter 2 sata.

Men fortvil ikke! Enable intel matrix kontrollern i bios og koble diskene dine til sata1og 3 eller sata 2 og 4. Da går det som smurt, og særlig om du tar sjansen på raid0.

Jeg bruker en Raptor 72g (Port Sata1) som systemdisk og 2 seagate 7200.10 320gb i Raid 0. (Port Sata2 og Sata4)

Hvordan kobler jeg opp 2 disker i raid ved å bruke Jmicron kontrolleren?

Det er jo kun en intern sata port, mens den andre er esata.

Jeg modifiserte en vanlig sata kabel og kobla en disk til esata porten, men det funka ikke, er vel ikke noen forskjell på esata/sata utenom formen på kontakten vel?

Har bestillt en esata-sata kabel, men har bange anelser at det heller ikke vil funke.

Jeg er litt avhengig av å kunne sette opp to separate raid, så må kanskje bruke angrefrist på dette kortet  :(

6828632[/snapback]

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg har 2 ramdisker som jeg gjerne vil bruke i raid0, når jeg prøver å aktivisere matrix storage raid med disse koblet til så bruker maskinen flere minutt på å finne diskene, så det kan tyde på ICH8R og gigabytes Iram ikke er helt kompatible.

Lenke til kommentar

Hmm ramdisker ja.... det forandrer saken litt. Vil en egentlig få mye mer ytelse med raid 0 av ramdisker? Raid er vel egentlig beregnet på harddisker da disse har begrenset ytelse i forhold til ram. IRam'en får du vel utnyttet maks uansett om du kjører raid eller ikke.

ICH8R min finner diskene med en gang ,så det kan tyde på noe kompabilitetsproblemer ja, regner med du har siste versjon av bios ol.

Uansett ytelses messig vil jeg tro det er lite, om noe, å hente på raid 0 her..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...