Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsikring når bilen er på service?

zvipp

Anbefalte innlegg

Har en god 20år gammel bil av respektabel merke som jeg nettopp hadde inne på service hos merkeforhandleren for å bytte bremser. Dette er vanligvis gjort på en dag, men pga av en ekstradel som måtte bestilles måtte bilen "ligge" over natten på verkstedet.

I løpet av natten hadde uvedkommede rappet hele mitt kjære 20.000kr bilstereo!! :cry:

Saken er så at jeg bare har Ansvarsforsikring på denne bilen. Ja, jeg er en tulling for ikke i det minste ha delkasko, men mente selv at stereo/høyt + diverse var godt skjult og ikke verdt ekstrautgiften. Selve bilen regner jeg med ingen vil ha.

Serviceverkstedet hevder da at de ikke er ansvarlige for det som skjer med bilen under service og at dette må gå på egen forsikring.

Stemmer dette?

Sånn intuitivt tenker jeg de må da ha ansvaret så lenge de har bilen. Nå skulle jeg komme med kvitteringer for stereo så skulle de se hva de kunne gjøre via deres forsikring, men understrekte at dette trengte de ikke gjøre.

Poster hvordan det går til uka......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm OK må være kjipt for de som sitter igjen med bare ramma! Har heldigvis igjen bilen i god stand!

Det stemmer nok, her i området brant ett verksted ned til grunnen og de som ikke hadde annet enn ansvarsforsikring fikk vel til nød vrakpanten utbetalt.

6829673[/snapback]

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Det tok sin tid men nå har det endelig blitt en løsning. Sendte et par brev til kundeansvarlig, og de foreslo at de skulle dekke den neste servicen på min nå nyinnkjøpte bil. Det er hovedservice på ca 6000kr, så det er da et lite plaster på såret i denne saken...

Lenke til kommentar
Det var jo snilt gjort? Siden de egentlig ikke har noe ansvar, mener jeg.

8195218[/snapback]

Er vel for å beholde en god kunde og opprettholde sitt gode rykte tenker jeg.

På sikt tror jeg slikt kan lønne seg, selv om det kanskje ikke direkte vises på regnskapet så vil kundene ta slike ting positivt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Enig i det. Jeg har hatt mange biler, og brukt mange verksteder (og sluttet å bruke nesten like mange), og pleier å si at ingen bil er bedre enn det verkstedet man bruker.

Lenke til kommentar
Det  tok sin tid men nå har det endelig blitt en løsning. Sendte et par brev til kundeansvarlig, og de foreslo at de skulle dekke den neste servicen på min nå nyinnkjøpte bil. Det er hovedservice på ca 6000kr, så det er da et lite plaster på såret i denne saken...

8195118[/snapback]

Skal være fornøyd med det!

Det brant på jobben min også. 3 biler som sto inne brant helt opp og ca 40 biler ble røykskadet. Alt gikk på bileiers forsikring.

Lenke til kommentar

Du kan jo ringe forsikringsselskapet ditt og høre hva de sier. Jeg mener det skal gå på deres forsikring, med mindre de har sagt til deg at bilen er klar og du kan hente den! Da går annsvaret over på deg.

Edit:

Hvis vi ser på service som et forbrukerkjøp. Du "kjøper" service, så kan vi se på forbrukerkjøpsloven og dens paragraf om annsvar og overlevering.

§ 14. Risikoens overgang

Risikoen går over på forbrukeren når tingen er levert i samsvar med § 7. Hvis leveringstiden er kommet og forbrukeren unnlater å overta en ting som er stilt til hans eller hennes rådighet, har forbrukeren likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved tingen selv, for eksempel forråtnelse.

Skal forbrukeren hente tingen på et annet sted enn hos selgeren, går risikoen over når leveringstiden er inne og forbrukeren er kjent med at tingen er stilt til hans eller hennes rådighet på leveringsstedet.

Risikoen går ikke over på forbrukeren før det ved merking, transportdokument eller på annen måte er gjort klart at tingen er tiltenkt forbrukeren.

Er en ting kjøpt og levert på prøve eller for øvrig med rett til tilbakelevering, har forbrukeren risikoen for tingen inntil den igjen er overtatt av selgeren. Dette gjelder likevel ikke når forbrukeren har rett til å levere tingen tilbake etter angrerettloven eller tilsvarende angrefrist etter avtale om forbrukerkjøp.

Endret av Vampyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...