Gå til innhold

Mastodon - Blood Mountain

Isbilen

Anbefalte innlegg

Så har tiden endelig kommet for våre venner fra Atlanta til å få sin majorlabel-debut. På mandag slippes Blood Mountain, og man kan si skiva har litt å leve opp til. Det forrige albumet, Leviathan, førte til at musikkpresse over hele verden umiddelbart stemplet Mastodon som det beste og mest nyskapende metalbandet i vår tid. Jeg liker å sammenligne skiva med Master of Puppets, ikke fordi den ligner noe særlig rent musikalsk, men fordi den har noe av den samme in-your-face-attituden. Det var ingen førstelåt som sa "her kommer vi, vi er det beste, tøffeste og feteste bandet i verden" med samme tyngde og vellykkethet som Battery gjorde det i 1985. Ikke før Mastodon lot Leviathan åpne med Blood and Thunder, et godstog av en låt som kjører over deg, fillerister deg og etterlater deg i trygg visshet om at du har med et skikkelig beist å gjøre.

På mandag er det altså klart for release. Som regel når favorittbandet skal slippe ny plate er det alltid nervøsiteten og skeptisismen som råder. Jeg pleier å være forberedt på det verste, at oppfølgeren skal være en skuffelse som på ingen måte lever opp til noe som helst. Nå er det imidlertid annerledes, jeg tviler ikke et sekund på at Mastodon leverer. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg har denne trygghetsfølelsen overfor Blood Mountain, men jeg tror det har noe med å gjøre at den forrige skiva er så rå, gjennomført og nærmest perfekt at jeg umulig kan forestille meg at disse gutta er i stand til å trå feil.

Nå har det seg slik at sjappa jeg jobber i fikk inn skiva i dag. Den skal ikke selges før på mandag, men det forhindrer en selvsagt ikke fra å ta en liten smuglytt. Fikk ikke hørt alle låtene, men nok til å kunne komme med to enstavelsesord:

Gled dere. Jeg legger til: noe så sinnsykt. Gled dere noe så sinnsykt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg kjøpte Leviathan for ei stund sidan. Har tilgode å bli imponert. Stort sett eit stort gjesp. Dette blir nok det samme.

6828769[/snapback]

Jeg vil anta at det er fordi du ikke har hørt nok på den. Gi den noen gjennomhøringer til. Noe "stort gjesp" kan jeg ikke se at det er mulig å kalle den uansett hvor man kommer fra.

Dette er uansett ikke en tråd hvor vi skal diskutere Leviathan, som allerede har stadfestet sin plass i rockehistorien. På mandag kommer Blood Mountain.

Lenke til kommentar
Har lyst til å ta en titt på Mastodon, men da de oppvarmet for Iron Maiden så skremte de meg litt vekk (var dårlig). Hva er best å starte med? Nesten så jeg kjøper Leviathan på Vinyl kun pga coveret. Det er snasent.

6847312[/snapback]

*vifte med limited edition Leviathan picdisk.

Lenke til kommentar
Har lyst til å ta en titt på Mastodon, men da de oppvarmet for Iron Maiden så skremte de meg litt vekk (var dårlig). Hva er best å starte med? Nesten så jeg kjøper Leviathan på Vinyl kun pga coveret. Det er snasent.

6847312[/snapback]

*vifte med limited edition Leviathan picdisk.

6847315[/snapback]

*Vifte med tissen*

Lenke til kommentar

6847312[/snapback]

Du kjøper Leviathan og Blood Mountain. Start med Leviathan.

Lenke til kommentar

6847312[/snapback]

Du kjøper Leviathan og Blood Mountain. Start med Leviathan.

6847395[/snapback]

Noteres på ventelisten.

Lenke til kommentar
Blood Mountain er årets metalskive. Steintøft!

6848044[/snapback]

Og hvilke andre album har du hørt fra 2006? (Bare for å få en pekepinn av hvor bra du mener den er)

6848055[/snapback]

Hva har det egentlig med saken å gjøre?

Hvilke skiver jeg har hørt? Hmm.... Cash, Tool, Springsteen, Maiden, Dylan, Pearl Jam, RHCP, Ihsahn, Mars Volta, Slayer, Muse, Thom Yorke, Arctic Monkeys, David Gilmour...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...