kanlitt Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Ønsket er å finne ut om dere jakter, fisker eller gjør begge deler. 6828032[/snapback] hei.det er fisking fra desember til september,og jakt fra september til desember Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Fikser bare. Sempron Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Jeg fisker en del om sommeren, men jeg fisket enda mer før da Lenke til kommentar
FDviking Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 jeg bare fisker, jakt er for folk som liker å sitte på post å fryse Lenke til kommentar
Grønvik Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 jakter her i gården ja... jakter på tiur jort å hare Lenke til kommentar
laffen1 Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Bare fisking og da helst når jeg er på vestlandet. Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Fisker bare, men skal ta jegerprøva på våren så da blir det vel litt jakting også Lenke til kommentar
krippa1970 Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Jeg jakter og fisker.Den siste åran har det vert mest elg og rypejakt,men fisker om sommen.TIL de som tenker og ta jegerprøve sier jeg kom igjen å ta den. Lenke til kommentar
Krezhessh Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Jeg driver med begge deler og bruker mye av fritiden min på sommern/høsten til dette. Jakter helst Elg/hjort/rådyr og litt fugl av og til, fisker for det meste i ferskvann siden jeg bor i innlandet, og fisker både med flue, sluk/spinner og beite Lenke til kommentar
Zeratul84 Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Bare fisking hittil, men planlegger jakt å. Å høres morro ut å prøve "piknik med døden" utgaven av fisking med pil og pue Lenke til kommentar
Olum Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Jeg bare fisker. Har tenkt på å ta jegerprøven nå som jeg har fylt 15. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Du mener 16, som er nedre aldersgrense for å jakte selv (krever jegerprøven og tillatelse fra politimester til å inneha våpen)? Du kan dog være med på opplæringsjakt fra 14-16 års alder. Endret 13. mars 2007 av surbz00r Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Du mener 16, som er nedre aldersgrense for å jakte selv (krever jegerprøven og tillatelse fra politimester til å inneha våpen)?Du kan dog være med på opplæringsjakt fra 14-16 års alder. 8148556[/snapback] Jegerprøveeksamen kan avlegges fra den dag vedkommende har fylt 14 år. "Forskrift om utøvelse av jakt og fangst.": http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiztldles?d...e=jegermap003 Lenke til kommentar
Olum Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Ok, 14 år. Selv om jeg ikke har bæretillatelse på våpen kan jeg ta jegerprøven, for så å være med folk på jakt. Endret 14. mars 2007 av Olumvolum Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Jegerprøveeksamen kan avlegges fra den dag vedkommende har fylt 14 år. "Forskrift om utøvelse av jakt og fangst.": http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiztldles?d...e=jegermap003 8150685[/snapback] Jeg har faktisk ikke nevnt et ord om aldersgrensen for å ta jegerprøven, jeg tenkte bare at det neppe er nødvendig med jegerprøven før du fyller 16, siden du uansett kan være med på opplæringsjakt uten den. Skjønt, du lærer vel endel på forhånd av å ta den og det er absolutt ingen dum idé Fra du er 14 til du fyller 16 kan du altså uansett ikke jakte på egenhånd, men kan delta i opplæringsjakt med eller uten jegerprøven (slik forstår jeg det ut ifra § 6 i den linken din). Fra du er 16 til 18 kan du som sagt jakte på egenhånd dersom du har tatt jegerprøven, betalt jegeravgiften og du har tillatelse fra politimesteren til å inneha våpen (siden aldersgrensen for dette er 18 år). Jeg mener forøvrig jeg har lest på lovdata.no at det er tillatt å låne ut våpen til person mellom 16 og 18 år for kortere perioder dersom foresatte gir sitt samtykke. Det er forsåvidt mulig at dette krever tilsyn under bruk, og da er man like langt... Husker ikke hvor jeg leste dette, trolig under våpenloven. edit: Det stemmer, §11 ledd 1-2. 4 uker. Krever tillatelse fra verge ELLER oppsyn fra innehaver av våpenkort (den som eier våpenet). Men som sagt er du nødt å være fylt 16. Endret 14. mars 2007 av surbz00r Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Fra du er 14 til du fyller 16 kan du altså uansett ikke jakte på egenhånd, men kan delta i opplæringsjakt med eller uten jegerprøven (slik forstår jeg det ut ifra § 6 i den linken din). Fra du er 16 til 18 kan du som sagt jakte på egenhånd dersom du har tatt jegerprøven, betalt jegeravgiften og du har tillatelse fra politimesteren til å inneha våpen (siden aldersgrensen for dette er 18 år). 8153694[/snapback] Jo, man kan jakte småvilt uten jegerprøven under opplæring/tilsyn av en som oppfyller kravene til det. Poenget med å kunne ta jegerprøven før fylte 16 år er om en skal være med på opplæringsjakt innen storviltjakta. Da må man ha jegerprøven og må avlegge skyteprøven for dette. Når det gjelder utlån av skytevåpen til personer under 18 til andre formål enn jakt vet jeg ikke reglene. Leste litt i linken du gav til våpenloven, men syns det er litt vanskelig å lese denne loven når det henvises frem og tilbake til forskjellige paragrafer. Det som er trikset når man er usikker er å ta kontakt med det lokale lensmannskontoret og undersøke med dem. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Jo, man kan jakte småvilt uten jegerprøven under opplæring/tilsyn av en som oppfyller kravene til det. Poenget med å kunne ta jegerprøven før fylte 16 år er om en skal være med på opplæringsjakt innen storviltjakta. Da må man ha jegerprøven og må avlegge skyteprøven for dette. 8159200[/snapback] "§ 6. Opplæring i jakt og fangst Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende: a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende." Altså: er man ikke fylt 16 år, må man både ha samtykke fra foresatte OG være under tilsyn for å få lov å delta på jakt. Storvilt mener jeg man må være fylt 16 for å få lov å være med på opplæringsjakt på. edit: jeg ser nå at jeg tydeligvis bare har bekreftet det du sier da er vi enige da Endret 16. mars 2007 av surbz00r Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 jeg ser nå at jeg tydeligvis bare har bekreftet det du sier da er vi enige da 8168644[/snapback] Joda, vi har da vært enige hele tiden? Må vel også svare trådstarter: Jeg både jakter og fisker. Jakter både elg og småvilt. Fisker bare med stang, og bare fra land. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå