killmeister Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 jeg har lastet ned noen programmer jeg ønsker å teste,disse er pakket slik at det står .tar.bz2 etter filnavnet. Hva vil normal fremgangsmåte være for å instalere dette? bruker ubuntu 6.01 takker for svar:-) Lenke til kommentar
Palme Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Hvilke pakker er det? Du finner det meste i pakkesystemet! bruk pakkesystemet! Lenke til kommentar
killmeister Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Hvilke pakker er det? Du finner det meste i pakkesystemet! bruk pakkesystemet! 6827958[/snapback] I første omgang gjelder det mythtv. har lett i synpatic men finner det ikke:-( Fant det på forrige ubuntuen jeg hadde... Endret 8. september 2006 av killmeister Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Skal være mythtv-common. Kanskje du må oppdatere repositoriesene. Du finner de fleste gøye ved å kjøre Easyubuntu http://easyubuntu.freecontrib.org/ Lenke til kommentar
killmeister Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Skal være mythtv-common. Kanskje du må oppdatere repositoriesene. Du finner de fleste gøye ved å kjøre Easyubuntu http://easyubuntu.freecontrib.org/ 6828715[/snapback] takker så langt:-) men hva er repositoriesene? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Når du bruker apt-get eller en hvilken som helst annen pakkebehandler, har du en liste over servere den leter etter programmer på. Den listen inneholder per default på Ubuntu bare helt fri programvare (tror jeg) som de har testet ut. Dersom du skal innstallere andre filer med apt-get, må du finne serveres om har dette. Kanskje multiverse har det. Filen heter /etc/apt/sources.list og du kan også kjøre source-o-matic for å få en ny fil: http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic Lenke til kommentar
killmeister Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Når du bruker apt-get eller en hvilken som helst annen pakkebehandler, har du en liste over servere den leter etter programmer på. Den listen inneholder per default på Ubuntu bare helt fri programvare (tror jeg) som de har testet ut. Dersom du skal innstallere andre filer med apt-get, må du finne serveres om har dette. Kanskje multiverse har det. Filen heter /etc/apt/sources.list og du kan også kjøre source-o-matic for å få en ny fil: http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic 6828759[/snapback] betyr DEB at den søker på denne serveren? eller var det motsatt?:-) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 deb betyr at den søker på den serveren, ja. Jeg kan anbefale at du kjører gjennom source-o-matic og erstatter din nåværende /etc/apt/sources.list med den du får der. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 google -> filnavn .filtype -> Last ned og instaler mange ganger jeg må søke etter pakkene fordi de ikke finnes i pakkesystemet Lenke til kommentar
killmeister Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 deb betyr at den søker på den serveren, ja. Jeg kan anbefale at du kjører gjennom source-o-matic og erstatter din nåværende /etc/apt/sources.list med den du får der. 6829999[/snapback] men jeg får ikke bruker rettigheter til listen:-( finner ikke ut hvor jeg endrer rettigheten eller får blitt "superbruker" utenom terminalen... er det noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Men jeg får ikke bruker rettigheter til listen:-( finner ikke ut hvor jeg endrer rettigheten eller får blitt "superbruker" utenom terminalen... er det noen som kan hjelpe? 6833843[/snapback] Prøv med sudo gedit /etc/apt/sources.list Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå